AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.600

Svensksålda M5 E34 (statistik)

Sida 3 av 3
Jag kan garantera dig att EDC-dämparna är SLUT, om de nu inte varit renoverade eller utbytta de senaste 12000 milen. Mina egna EDC kändes bra, man kände skillnad mellan S och P. Jag köpte nya ändå. Markant skillnad, mycket mindre skillnad mellan S och P. O när de gamla (fram)dämparna legat på garagegolvet 2-3 dar så började de läcka olja. En annan M5 E34 ägare köpte sin bil för 5-6 år sedan. Minns jag rätt hade bilens dämpare testats i en dynograf, klart godkända, miltal kring 12000. Redan då var jag skeptisk men men...,Nu i höstas så gav ena framdämparen upp vid knappa 16000 mil, Han monterade renoverade EDC-ben o han delar mer eller mindre min åsikt om att skillnaden mellan S och P är klart mindre, dessutom känns bilen "stramare" rakt av. Mitt råd: renovera dämparna, kostar ca 12000, om man gör demontering/montering själv.
Johan: Du har sett tråden på m5pörtal? Länk

Han som ägde den 2007-2014 jobbar extra på brostugan, det var brostugans ägare som hjälpte honom sälja den. Om jag var du hade jag kontaktat ägaren innan han som köpte den av BMW Solna och som körde det flesta milen.

Mvh Stephan
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hurvuda edc-dämparna är slut eller ej är svårt för mig att svara på. Det jag kan se är att en av dämparna är relativt nyligen bytt, den har inte hunnit bli smutsig än. Systemet ger inga felmeddelanden och man känner en liten skillnad mellan lägena. På P-läget känns den lite mjukare när man kör mjukt, medans S känns mer spänstig hela tiden.

Jo, jag ska försöka få reda på lite mer info om historiken, det vore kul.

Mvh
Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Visst är det underbart att köpa sig något att göra?:)

Nu beror det helt på ambitionsnivån du har för bilen ifråga. Det går nog utan större problem att köra bilen och ta lite småsaker pö om pö.

Ägaren innan dig köpte den och hans ambitionsnivå får du fråga honom om och likaså den innan. Ägaren 2007-2014 hade den delvis ståendes utan att ha rullat en meter, tror det var ett inbrottsförsök men låt det vara osagt. Innan den såldes till förre ägaren konstaterade jag vid en optisk besiktning på en minut följande.

Fronten har stenskott, typ 3 lackstift?:) Lite rost här och där i skärmkanter. Ny ruta och lite lister. Däcken bör ses över.

Först av allt hade jag bytt kamkedjesträckaren till M3 E36 3.2 samt hällt i Omega 907 och bytt olja och filter en extra gång. Då är det man kan göra om den dyraste skadan skulle inträffa, nämligen på insidan av motorn säkrad så långt det går.

En inspektion2 med ventiljustering samt alla vätskor kanhända.

Vattenpump och termostat samt kylarvätska. De två första kan fallera.

Koll av koppling och dubbelmassesvänghjul. Samtidigt kan man kolla fram och bakvagn, avgasrör och hur EDC mår.

Lite fälgrenovering, ribban kan göras lika hög som plånboken blir tom:)

Lycka till och kul att du tagit dig an den anrika pressbilen!:)

Asken

Att systemet inte ger felmeddelande betyder på sin höjd att solenoniderna på dämparna är OK. Jag vill på inget sätt vara otrevlig eller en besserwisser men att tro att EDC-dämpare vilka gått mellan 12-15000 mil är "som nya" är naivt. De är på gränsen till "slut", oavsett hur "bra" de känns på bilen osv. När jag bytte mina kändes bilen "bra", trots det visade det sig att de främre dämparna var "slut". Som sagt, jag rekommenderar en renovering. Utöver detta skulle bilen må bra av en inspektion 2 :)
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Asken:

Tack för info!

Ju mer jag läser på om bilen, ju mer vill jag bevara den. Om jag tolkat statistiken rätt så är det den enda M5an i världen som är Lagüngrön och har Komplettläder med Silvergrå Webstruktur.

Eftersom underredet har klarat sig väldigt bra, så är den rosten som finns egentligen inte så allvarlig. Får man tag i rostfria dörrar, byter skärmkanter och lägger dit nya hörn bak så är den ganska fräsch sen. Visserligen är det ju jobb med det med, men ingen omöjlighet att lösa.

Dawwe:
Jag har aldrig någonsin påstått att dämparna är som nya. Jag är inte korkad, de flesta stötdämpare ger upp efter 10-15000mil. Däremot kan de fortfarande fungera, även om de är sunkigare än nyrenoverade. Eftersom bilen har gått extremt långt, är det förmodligen många saker på bilen som är bytta under tidens gång, annars hade den inte längre varit körbar.

För den som är intresserad finns det några nytagna foton på min Garaget.org-sida
Länk

Mvh Johan
Groze: Har väl inte sagt att du är korkad:)? Ett exempel: Jag kontrollerade dämparna på min ena E36 2013, dvs plockade bort fjädrar o motionerade för hand. Jämt motstånd hela vägen. Trycket man ihop de HELT tog det dryga 20 sekunder för de främre att "sträcka ut" helt, bak gick det något snabbare. Jämför detta med nya dämpare som tar ca 10 sek på sig...Med andra ord: Dämparna var användbara iaf, men inte så mycket mer. De känns helt OK på bilen, men det är att anse att de sjunger på sista versen om jag skall vara helt ärlig. Gör om samma test med dina (främre)dämpare, är det jämt motstånd? O orkar de "sträcka ut" helt, eller blir de mer troligt kvar i botten? Blir de kvar i botten så är de slut, men de kan ju fortfarande ha viss dämpverkan kvar men inget jag anser att man återmonterar...Men vi är alla olika, så var o en får ha sin åsikt, jag har min som sagt:).
PS: M3:an har gått strax under 13000 mil.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Uppdatering för PWK608:

Jag har blästrat den värsta rosten, rostskyddat och lackerat, så nu är det ingen panik med att lämna in den på helackering, utan jag kan koncentrera mig på att se över det mekaniska.
Bilen har fått nytt stödlager, hardyskiva och olja i bakaxeln, så nu är durrandet borta.
Inredningen har fått sig en översyn, blev riktigt bra!

Jag har även beställt alla stag/leder och bussningar till framvagnen. Ska bli kul att montera!

Den ska även få sig en ordentlig service med alla vätskor osv.

Om någon sitter på ett original avgassystem får ni gärna säga till! Det är ett läckage från resonansburken som sitter under bakaxeln.

I morn tänkte jag kontakta diverse leverantörer av stötdämpare. Jag väntar med att renovera EDC-systemet eftersom jag än så länge är osäker på om dom går att renovera. Under tiden tänkte jag montera Bilstein eller motsvarande.

När det är fixat är bilen säkert riktigt trevlig att åka i. :)

För den som är intresserad finns det lite nytagna bilder på pärlan här:
Länk

//Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.