|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det någon här som kör en svensksåld M5 E34 tro? Jag har gjort färdigt statistik på de svensksålda bilarna som underlag till M5 registret som jag konstruerar. BMW Sverige själva vet inte (?), men med lite hjälp utifrån hjälp fick jag fram en del. 89 och 90 såldes det många, men sen gick antalet ner ordentligt. Jag får reservera mig för marginella fel, men jag tror det ska stämma bra det här. Bilar som nya köpts av personer med skyddad identitet är inte med, om det nu mot förmodan skulle finnas några sådana. Många bilar har skrotats, exporterats eller stulits och sedan inte återfunnits, men de är med i den här statistiken. De flesta av de svensksålda bilarna har haft massor av ägare (upp till 25st!), dock hittade jag en handfull bilar med en mätarställning under 10.000 mil och några få bilar som fortfarande har samma ägare sen ny!! 1989: 36 st 1990: 50 st 1991: 1 st (!) 1992: 2 st (den ena beställdes av Kungen) 1993: 1st 1994: 3st 1995: 3 st M5 Touring är inte inräknat, men m5toureg kan snabbt redogöra för dem! //HD91 - M5 E34 Limousine register - | |
|
Alltid skoj med denna typen av information, bra jobbat ! Min 528i Touring Länk |
|
|
Med tanke på det låga antalet sålda bilar ställer jag mig frågan: Vad kostade dessa underbara bilar i grundpris som nya i Sverige? Är din egna -89 en av de 36 svensksålda? /Anton |
|
|
Anton: Om du kollar i modellguiden Länk så ser du att M5:an kostade 495 000 i grundpris 1989! --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
Gemini__ |
Vet att "into" här på forumet har en fin svensksåld -95:a i sin ägo iaf. En av tre alltså, lite skoj. //Thomas Länk |
|
BlackMunichWagon: Tackar. Jag undrar om det är gårdagen som ställer till eftersom jag är så trögtänkt. ;-) /Anton |
|
|
Angående de två M5or som såldes 92 borde den ena således ha varit den gröna 3.8 som pryder första sidan på Teknikensvärld nr 20 oktober 1992, reg. PWK608. |
|
PGM5 |
JAG AR EN SVENSKSÅLD 89 MED 4ST ÄGARE OCH 23000MIL |
|
Anton: nej tyvärr är min inte en av de svensksålda, hade varit fint att ha en fräsch svensksåld originalbil, det finns fler importer nu än svensksålda. Birka: helt riktigt!! Jag måste skaffa mig den tidningen och läsa om den. PGM5: intressant! Jag ska försöka lista ut hur många av de svensksålda som fortfarande finns kvar och lägga upp det här sedan. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
svensksålda M5touringar är lätt räknade eftersom samtliga var BMW-demo-bilar, en av varje årsmodell (förutom 1992)- årsm. 1993 - 1x - modellkod BW2418 årsm. 1994 - 1x - modellkod BW2481 *) årsm. 1995 - 1x - modellkod BW2655 *) denna var i -Teknikens Värd- som testbil, tyvärr redan skrotat - grundpris för en M5touring var enl. 95-års prislist - KR 742.000 + tillägg för tillval-utrustningen !!! - - sedan började -direkt-importen- och numera finns det fler -M5touringar - i Sverige än vad som finns kvar i Tyskland - M5touring register |
|
|
Asken här på forumet hade ju tidigare en svensksåld M5 touring årsmodell 1995 (Länk. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
V12 LeMans |
Jag vet att en viss herr Calle Rosenblad handlade en ny M5 tour. av Zirkelbach i Hässleholm , tror det var våren -92 eller möjligtvis -93 . Provade själv en grön M5-3.8(demobil) hos Zirkelbach veckan innan jul -93 , kan vara samma bil som fanns i Tekn.Vä. . Kom ihåg att de hade precis reparerat motorn , då jag provade den . |
|
Hej! Jag har en svensksåld M5-89 som har gått 7995 mil. Är tredje ägaren på den. Fantastisk bil :-) Nypris med bilens utr 589600:- Tillverkad 05/89 Mvh Jocke W |
|
|
jo då, helt korrekt, båda bilar -Asken's- och -Calle Rosenblad's- är bland de o.n. - 95:a bilen är dessutom den som är med i reportaget M5touring/540itouring/krompressor (se under reportage) - |
|
Gemini__ |
Jocke W: Klockren hemsida du har, men framförallt vilken vacker bil!! Vilken tur att det är en sann entusiast som äger den, så den slipper allt vad vedervärdig styling och tjafs heter. Mvh: Thomas Länk |
Gemini__ |
Måste dock göra ett tillägg, hoppas du inte tar illa upp. Står att 95:ans frambromsar har diametern 340mm, det ska vara 345mm om jag inte missminner mig. Länk |
|
Gemini_ : Tackar och bockar! Kul och höra! Var tvungen och kolla i ETK:n ang bromsar och 95:an... du har alldeles rätt!! Skall rättas omgående. Han jag köpte M5:an av sa innan jag lämnade honom: snälla låt mig slippa se den med vita/svarta blinkers och andra fälgar. Han anade då inte vilken "tokentusiast" jag är. :-). Mvh Jocke W |
|
|
Jocke W: Måste instämma till fullo med Gemini__, din M5 är bland med de finaste jag sett! Kanske t.o.m. den finaste:) Min är 99% original, så när som på stereon (högtalarna original), dock har jag funderingar på att byta denna till en original, men måste först kolla att jag säkert har original förstärkaren kvar i bilen, litet svårt att kolla då bilen står i ett garage över vintern för entusiaster... Ska lägga upp min också på galleriet här bara jag har tid att plåta den, blir säkert till våren då den kommer ut igen. |
|
|
bayerischemotor: Tackar så mycket! Har själv bytt ut Original Stereon mot en BMW enkel CD. Även om det inte tidstypiskt så... Gemini_: Nu står det 345mm på hemsidan. Skall läsa på bättre nästa gång. Det är bra underbart med M bilar... Ha en trevlig kväll Mvh Jocke W |
|
|
Jättefin bil Jocke W! En av få verkligen! Synd att inte fler ser ut så, det är bedrövligt hur en del bygger om dem och låter skicket förfalla. Finns ju skräckexempel som rullar på vägarna. Jag strävar också efter sånt originalskick, förutom fälgarna som på min får vara BBS tills originalhjulen är totalrenoverade. Söker en original BMW CD jag också! //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Jocke W: Älskar dig lite. Två bilar är fler än en.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.