AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.404

Bil som stått ute under ett träd i 2 år...

Hej,

Har en fundering kring en BMW som stått ute under ett träd i 2 år och som inte är så vacker just nu. Efter en första tvätt med avfettning och förtvätt så blev den inte direkt vacker så min fråga är vilket medel som bäst tar bort det som en björk släpper ifrån sig på 2år.

Tänkte tvätta bilen och förhoppningsvis får bort detta skräp och sen köra den med rubbing, polish och försegling.

TACKSAM FÖR ALLA GENOMTÄNKTA TIPS.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag gjorde så här med en 318IS 90 som stått under ett träd i typ 150år den var vit desutom och den gjorde ju inte saken bättre...

1. Kallavfettning i massor.
2. Spola av med högtryck.
3. Kallavfettning igen och gnugga med svamp på dom värsta ställerna.
4. Spola av med högtryck
5. Tvätta bilen med bilschamp och svampa spola av och sedan torka med sämsskinn.
6. Rubbing
7. vax
8. klart... trodde inte en vit bil kunde glänsa så...

---
Min E30: Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Kåda och sav från träd är organisk smuts och kallavfettning biter inte effektivt på dessa. Alkalisk avfettning i koncentrat fungerar bra, likaså vissa specialpreparat för allehanda fläckar (tex Autoglym Tjärborttagning och Lahega Herofix.). Eftersom deras innehåll av alkoholer delvis fixar detta, så kan T-röd fungera bra, var dock försiktig så att lacken inte skadas, testa alltid med milda medel först och gå på starkare först då det är nödvändigt. Detta sparar vax- och lackskydd, lacken, miljön etc. Det finns dock en nackdel med detta förfarande: Risken är stor att man lockas att gnugga eller skrapa bort fläcken (med nageln tex) om det milda medlet inte räcker och då har man eventuellt skaffat sig repor istället för en fläck... Alltför vanligt vid problem med insekter och fågelspillning.

MVH/PTR

PS Hasso har tipsat om fett, tex margarin för att få bort kåda. Efter det får man dock avfetta!

Hej,

ok skall texta herofix och alkalisk avfettning i koncentrat.
Tack så länge

Mvh
John
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
johnjohn: E de här din bil Länk ? Det ser inte ut som en BMW.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Haha, jo så såg den nästan ut.

Nej min är till salu nu pga E36 cab. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.