AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.153

Bluetooth i E46.

Är de någon som har en e46 med bluetooth intergrerat?
Är de någon som eftermonterat kittet?

Såg denna demonstrationen och blev lite imponerad faktiskt:
Länk

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Jag har testat en del liknande produkter tidigare med röststyrd uppringning och manövrering (THB och Parrot, förekommer även under andra namn). Fördelen med Bluetooth är ju uppenbar, inga kablar och man kan ha telefonen kvar i fickan, väskan osv. Man bör kanske även känna till vissa nackdelar: Batteriet dras ur fortare i telefonen, ljudkvaliten är inte riktigt som vid direktansluten hands-free, telefonen laddas inte i bilen. Vad gäller röststyrning så bör man kolla upp att man kan använda svenska, om minnet för telefonbok osv utnyttjar telefonen eller har eget minne i bilen, om man isf kan ha flera telefoner på ett enkelt sätt.
Bluetooth har varit lite stappligt i vissa telefoner tidigare men har förbättrats på senare tid, tekniken är på frammarsch.

FP
Tanken med röststyrd uppringing genom bilen(headset) är ju god. Jag har en blåtandslur (t68i) som jag svär lite över varje gång de ringer. De känns iof lite enklare att skaffa sig ett blåtandsheadset, än att behöva plocka ner halva bilen för denna installationen. .Dock inte modell Starwars. :)

Blåtand har även börjat användas i industriella applikationer vilket är ett gott tecken för en stabil produkt.
Prata om Remote I/O när tex PLCn eller någon annan industri"dator" kan kopplas på en trådlös "fältbus" :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Det är väl så att blåtand har använts relativt länge inom industriapplikationer och nu även finns i mycket IT och telekomprylar. BT-headset är inte dumt alls i bilar osv, tyvärr börjar systemet delvis slå i taket redan, dvs det börjar bli trångt i etern på 2,4Ghz-bandet på vissa platser och i vissa miljöer där mycket BT-enheter är i drift.

FP
Robsarve
Trångt i etern ja.. Ni skulle vara på mitt jobb... 1500 tekniktokar i en kåk, dessutom där man hittade på bluetooth och så springer man omkring med prototypmjukvaror... Bytte telefon häromdagen och skulle skicka över mina kontakter från den gamla... Slutade med att jag och två av mina kollegor alla hade samtligas bekanta i alla telefoner... en del manuellt raderande blev det :-)
Fi
85
FilthPig
320i -85
Sån vill jag med ha... har en nokia cark-91 (satt i bilen när jag köpte den) och är sugen på att byta ut den mot bluetooth. Finns det kit för eftermontage? Kollade i bmws org. tillbehör men jag blev inte så klok. Vore rolgt att veta hur dyrt det är och om det är något man kan fixa själv.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
wendtan: Jag har blåtand i min och det funkar perfekt. Har bara bluetooth på jämt och så fort jag stiger in i bilen och slår på tändninget tar bilen över telefonen med full tillgång till telefonbok, sms etc. Rekomenderas varmt!

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.