|
|
|
|---|---|
|
Är detta vanligt på 24v sexorna? (525i '91) Motorn tickar högt tills motorn blir varm, då låter den fint som smör! (Gäller vintertid...) Har den stått i garage så tickar den bara en par sekunder tills oljan kommit upp. Är detta vanligt? Flera jag känner har samma problem.... (är det lyftarna eller kammen som e slut?) | |
|
Kan bero på att du har för tjock olja i motorn vilket gör att det tar längre tid att få upp oljetrycket. Under vinterhalvåret bör man köra på en "tunnare" olja. |
|
JAYA |
Tjena! Har samma problem men efter samtal med BMW så säger dom att det är helt ofarligt... |
| Ja, så länge det är lite tick e det ju normalt...men jag tycker att min tickar så högt!! (knackar nästan....) | |
PIST OFF |
Byt olja bara.Hade samma problem med min 525 24v.Bytte olja för 3dar sen.Helt perfekt nu 20tum SPLITT |
|
Vet inte om du har hudraliska lyftare eller ej på din motor. Har du ventiler du justerar med "spett och slägga" kan du prova att ställa ventilerna med lite mindre spel (ung. 0,05 mindre). Då brukar de gå lite tystare. |
|
|
Supersonic har hydraliska lyftare antar jag (M50-24v). Som sagt förut, det första jag också skulle göra är ett oljebyte. En 0w30 eller 0w40 så lär du bli av med tickandet. Mvh Anders S. |
|
PIST OFF |
Supersonic: du ska ha 10\40 olja nu till vintern. 20tum SPLITT |
|
Int ska man ju ha tjockare olja till vintern heller PIST OFF,,,10/40 är ju delsyntetisk olja,går ju trögare i motorn när det är kallt! Jag kör med shell helix ultra eller vad den nu heter den där dyraste oljan,,4liter/430kr,,hehe! Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
ENEA |
hej viruz 10-30 ANGER BARA VISKOSITETEN. DET FINNS SÅLEDES BÅDE HEL,DELSYNTET OCH MINERALOLJA IDETTA UTFÖRANDE ANG VENTIL SPEL REKOMENDERAR JAG EJ ATT MINSKA SPELET MED 0,05 DETTA FÅR TILL FÖLJD ATT KAMM+VIPPOR BLIR TILL SKROT EXTRA FORT DETTA GÄLLER M20 MOTORN EV M30 ÅXÅ MVH ENEA |
PIST OFF |
Viruz::tänk på att bilen också blir varm.O då börjar den ticka igen med för tunn olja 20tum SPLITT |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.