|
|
|
|---|---|
|
Behöver klämma in handsfree i min 523:a. Bilen har ej haft telefon tidigare och saknar även SA640. Enligt monteringsanvisningen för BMW:s handsfree basic kit till Nokia, finns det en 18-polig kontakt någonstans i mittkonsolen med spänningsmatning, mik.kabel m.m. Jag har dock inte lyckats att hitta kontakten. Någon som vet? /Johan | |
|
Du kan hitta kontakten under armstödet i mitten, öppnas från bakkanten. Sitter mic osv i takpanelen? Annars är jag inte så bergsäker på att allt kablage osv finns fördraget. På bilar som har originalmonterad Motorola (BMW) telefon kan man komma åt högtalarkablaget till framdörrarna, dvs den del i dessa som används för HF (dubbla talspolar), bak i skuffen till vänster. På bmwtips.com finns rätt mycket info om HF mm till E39 FP |
|
|
Hej Folke, jag har kollat lite på bmwtips.com. Antagligen är alla USA bilarna förberedda för telefon. Jag har forskat lite i EBA, blev inte klokare för det. Det enklaste är nog att införskaffa en mutebox med kabelsats för min bil Länk Mvh Johan |
|
|
Visst kan man pula in mutebox, och du behöver inte gå över Östersjön till Tyskland för att köpa, finns här hemma. Kolla så att stereons muteingång kopplas in också, och inte bara högtalarna som växlas i muteboxen, så att även displayen skriver "Phone" och CD:n pausar osv. FP |
|
|
Mina tyska kollegor talar sig varma för Funkwerkdabendorfs prylar. Konceptet med utbytbar telefonhållare verkar vettigt. Dessutom har FWD byggt in mute-reläet i boxen. Jag kan få färdigt BMW kablage till FWD:s prylar från Tyskland. Allt kopplat enligt din beskrivning. FWD verkar inte att säljas här. Kör BMW med högnivå till HIFI-systemet? /Jo |
|
|
Själva muteboxen med färdigt BMW-kablage finns på närmare håll, Qubit t.ex. Finns på qubit.dk, här är en annan länk med bild Länk Säljs även här i Sverige, möjligt att jag har nåt liggandes. Skall du ha komplett HF-kit med hållare osv så blir det ju något telefonspecifikt, som sedan kopplas till boxen ovan. THB (säljs också här) har både HF-kit med hållare och mutebox. Det elegantaste och med minimalt med kablar osv är nog något originalkit från BMW. Jag vet inte om alla E39 redan har högtalare med dubbla talspolar i framdörrarna, inte omöjligt iaf. I så fall behövs ingen mutebox alls, bara att hänga på HF-kitets högtalarutgång på den speciella högtalarkabeln i bilen och koppla den gula mutekabeln från HF-kitet till muteingången i bilen. Det vill gärna bli en massa boxar, kablar osv annars, förutom själva telefonhållaren osv. FP |
|
|
Enligt ETK är det andra högtalare på bilar utan telefon. Min bil har ingen telefon förberedelse. Det är ganska mycket jobb att lägga in allting i efterhand alá BMW. Jag kikar lite på ett FWD Audio 3000 kit Länk som kan styras via rattknapparna med en extrabox från Länk Med färdigt kablage är inkopplingen snabbt fixad. Det finns ett färdigt fäste att köpa från BMW till HF-boxen. Monteras ovanför stereon. /JO |
|
|
OK, verkar bra. Här är en länk med motsvarande prylar att kolla på. Jag har jobbat med THB tidigare, osäker på om dom har adapter för rattstyrning eller om man måste köpa från annat håll. Länk FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.