AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
22.903

Silikonstift till gummilisterna eller inte ?

Sida 1 av 2
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Ska man smeta in gummilisterna runt dörrarna med ett silikonstift för att förhindra att dom fryser fast eller finns det andra metoder som är bättre ?

Gott nytt år på er alla !
Länk

Min 528i Touring
Länk
Aldric
CRC har en silikonspray som alltid har funkat för mig, dom här stiften som finns att tillgå litar jag dock inte på, känns verkligen som att vissa av dom har lite för mycket vatten i sig så fryser det så snart man stängt dörren, glad i tron att man skyddat sig mot överraskningar nästa morgon ... ;)

Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Köp Glycerin på en färgaffär istället.
Föryngrar alla möjliga gummidetaljer..
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag brukar använda silikonstift men jag tror faktiskt inte det hjälper speciellt mycket. Om inte annat så försvinner det nog ganska fort från listerna. Det lär ju inte skada iaf så jag kör vidare =)

//Thorssa
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Saxat ur tidigare inlägg i frågan:

"Ach neine silikon ist nicht gut. Vaselin, finns å apoteket eller hos BMWhandlarn. Har listerna redan spruckigt kan inget medel rädda dom utan då är det byte till nya som gäller.
Asken"

// CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Och jag som redan har smetat på silikonspray från OK :)
Det lär bli byte av listerna till våren ändå då jag tror att det är dom som orsakar att min bil låter mer än en nyare. ( skrev om det i en annan tråd för en vecka sen eller så).

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vaselin från Apoteket eller BMWs för originalbö...:))
Det enda som funkar :))
Länk
Och här imellan är ut utmärkt ställe att aplicera den på för att slippa gnisslandet, som mest hörs i sommartid.
Länk

///MVH Hasso
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag ska prova det hasso :)

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Man ska inte använda Silikon enligt experterna på BMW. BMW´s list sift är grymt bra med frost skydd. Apotekets vaselin fungerar fint men innehåller ej något frost skydd.

BMW stiftet rekommenderas varmt, har kört det denna vintern och inga problems med dörrar och frost och sånt. Vaselin har ju den fina egenskapen att trycka undan vatten. Och eftersom vattnet inte gillar vaselin så blir det ingen frost på listerna.

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Ett gammalt (?) knep är att stryka outspådd glykol på gummilister för att de inte ska frysa fast.. Luktar kul oxo.

Två bilar är fler än en..
har ni spray så var lite försiktiga det kan bli problem om det ska lackas om spraya på en trasa o gnid på

mvh matte

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Instämmer med Hasso. Gummi-Pflege från BMW funkar kanonbra.
Men bilden du visar Hasso där man ska smörja för att förhindra gnek på sommaren kan jag inte se vad det föreställer?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ahh..nu ser jag ju...det är ju på dörren :D
Jag har inga lister runt dörrarna ;)
Enligt de på bmw ska man verkligen inte applicera något på listerna, de skall vara torra, möjligen kan man talka dem, är de spruckna är det nya lister som gäller. Det var deras fasta övertygelse.
PW
298
PW
E38 735ia-99

Någon som vet vilket artiklenummer bmws silikon stift har?

Mvh

Peter
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det står på tuben i bilden som Hasso lagt länk till i sitt inlägg.
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Typiskt. Tuben på Hassos bild verkar ha utgått ur sortimentet fick jag reda på idag.

Finns något annat medel enligt Autowåx i Karlstad men det kostar tydligen runt 300kr för en liten tub.

Apoteket nästa för mig då... Vanligt vaselin får det bli.

Blev starkt avrådd av BMW att använda något som helst silikonbaserat.
Till skillnad från vissa kan jag inte rekommendera vaselin. Använda det för några dagar sen. Det hjälpte inte ett dugg mot frostfrysta dörrar. Sen att jag nu märker att listerna är genomkletiga och dryga.....

Det verkar råda väldigt delade meningar. I Sverige verkar folk avråda från silikon, medans i t.ex USA är silikon rekommenderat till lister. I USA avråds starkt från vaselin däremot....

Själv har jag nu testat silikonspray och vaselin på olika bilar. Båda har fallerat när frosten tagit vid. Morsans bil är osprayad, men en lite nyare bil (2007), och den har inte samma problem. Kanske har med tätningen och skicket på listerna att göra, dvs att vatten inte kryper in och fryser fast.

Nu ska jag testa interiörtvätt på listerna och sen vinylglansa dem. Återkommer kanske :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd ALDRIG medel med silikon om du inte vill ha en bil som knarrar och gnisslar när du kör med den!

I BMW:s instruktionsbok avråder man tydligt från silikon-medel på listerna.

Det finns bra och faktiskt billigt medel hos BMW som heter gummivårdsmedel (Gummipflege) och en stor flaska kostar under hundringen - den räcker i många år även om man smörjer in flera bilar, flera gånger om året; mycket drygt och bra medel.

Det medlet använde jag på knarrande lister i E39:an och den blev knäpptyst och frös inte - får dock behandlar kanske tre fyra gånger om året för att bibehålla effekten.

Innan jag applicerade medlet tvättade jag rent listerna från gammal gucka med en trasa (flera trasor gick åt) och tändarbensin (Zipppo) - det som fastnade på trasorna skulle man framgångsrikt kunna använda som manus till en superläskig skräckfilm...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Funkar bra med att gnida in med en vanlig stearinljus stump. Mvh
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag har aldrig gnidit in listerna med något alls och bilarna står ute året runt. De enda dörrar som frusit fast under nio års tid var skjutdörrarna på en Kia Carnival jag ägde i tre år. Gick ej att få upp, barnen fick gå in där fram och vandra bakåt inne i bilen.

Bra med platt golv i det läget :-)

Mitt tips: undvik så långt det är möjligt att smörja listerna med något medel alls, se dock till att de är rena (vatten + microfiber).

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.