|
|
|
|---|---|
|
Någon här som vet hur man smidigast byter servooljan på en 535 e-28 ??? Har kollat och i min så ska det vara citroën's LHM olja , men vid en närmare kontroll så visade sej att någon ägare innan mej har hällt i någon annan olja så nu är det en fin mix i ........ Så därför tänkte jag byta !!!!!!! Tips tack.... Billy B-10 | |
|
Hej! Har faktiskt aldrig bytt olja i min servo,men är ganska säker på att det finns en avtappningsplugg i servopumpen. Mvh Janne. |
|
|
Ok ,om det nu finns det så är det ju ganska enkelt att få ur oljan...... Men sen då måste man inte lufta systemet eller är det självluftande ????? Billy B-10 |
|
|
Hej! Du behöver nog bara "ratta" lite fram och tillbaka sedan. M.a.o. självluftande. Jag har då inte sett att det ska kunna vara på annat vis.. Mvh Janne. |
|
|
Man får lyfta upp bilen där fram, så man har framhjulen i luften. Pumpa 5-6ggr på bromspedalen kolla att vätskenivån är ok..därefter fulla ratt utslag till ingen luft konner i behållaren. Om det tjuter...då har du luft kvar! När du ska släppa trycket (viktigt) så pumpa minst 20gg på pedalen. |
|
|
Tack "Pelle" för ett bra svar!(som vanligt :))..Jag får väl skylla på nyårsfirandet för mitt slarviga/ej genomtänkta svar.. Har du "Pelle" varit "överallt" på E28:an? ;) E28:ans broms/styr hydraulik är ett litet mysterium ibland(för mig iaf) :))) Mvh Janne. |
|
|
Släppa trycket ??? Det kanske behövs göras när man ska tömma ut vätskan eller Billy B-10 |
|
|
Janne: Då har jag en klar fördel i dag...det här var min lugnaste nyår genom tiderna..... Jag har nog skruvat på det mesta som det kan skruvas på i en e28a, utom elen. Jag har iofs lite att skylla mig själv och på min frekventa bankörning...Man har fått skruva på det mesta det går att skruva på...både med olika uppdateringar men det sätter oxå sina spår på hållbarheten.. God fortsättning på er :-) |
|
|
Oj...såg inte det inlägget Billy. Igentligen ska man alltid släppa trycket (på trycksidan) innan ingrepp, Jag har för mig vingpumpen drar upp till 110-120bar. Men om du tex släpper en koppling vid pumpen så lär det inte spruta helt okontrolerat...(länge) då det innehåller inte mycket. Men om man tex lossar bomben utan att göra det...hmmm..testa inte det!! |
|
|
Pella Persson . Ok , ungefär som citroëns gashydrauliska fjädring då !! Tackar för svaret.... Billy B-10 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.