AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.073

nya tips

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hejsan allihopa!fick höra ett par tips igår som jag inte vet om nån har nämnt här förut.fick iaf veta att en vanlig orsak till högt hc på m70 är att avgassystemet läcker i den bakre burken o drar in tjuvluft den vägen,då luras lambdan o detta resulterar i högt hc.kan va värt att kolla upp.sen fick jag veta att de som kör med kn-filter o dyl ofta har problem med att oljan som skall vara på den typen av filter ofta klibbar fast på platinatråden i lmm,då får naturligtvis systemet fel info oxå.motådgärden är att tvätta tråden med brääkleen så den blir ren igen.kan man ju göra även om man inte använder såna filter.har oxå kommit i kontakt med en riktig guru inom bmw o särskillt m70.han är en problemlösare som aldrig ger sig,får mycket jobb från bmwgroup som dom gått bet på.efter ett kort samtal om mitt problem med nian som slår igen stiftet så sa han med bestämdhet i rösten att det är ventilstyrningen.han har repat just det felet ett antal gånger.så nu är det väl bara att riva igen. mvh//jacke
det med tjyvluft har ja nog hört nånstans men det måste väl vara före kattarna annars tycker ja det låter långsökt det var fint att du nämnde det med knfilter vet du hur lång tid det rör sig om innan platinatråden får beläggning på sig drar inte motorn mer soppa då om den får fel värde det kanske är helt kasst att ha knfilter då??? djudet är ju rätt coolt hehe

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
har hört att det ska vara i en skarv som är långt bak på avg-systemet som det brukar läcka.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett läckage efter lambdasonden påverkar inte utsläppen på något vis.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej jesperado,måste tyvärr göra dig ledsen o säga att du har fel.det är inte ett läckage bara,utan det blir baksug i röret så att luft sugs fram till lambdan.det har testats flera ggr i deras 4-gastest.jag sa likadant som dig först oxå,men efter att dom förklarat så visar det sig att det stämde.4-gastestern ljuger ju inte.
Paap Reeder
Hej jacke!

2004 börjar tydligen mycket bra med en massa fina tips.

Vad gäller tråden i LLM har jag läst att det står att efter att man stängt av alla tolv burkarna så skall tråden hettas upp till glödgning. Skall kunna ses om luftburkarna är väck.
Har glömt att kolla upp det i mina LLM men det skall göras.

Såg i mina datapapper att jag förra våren hade 2 PPM i HC! men nu efter oilka mek så är jag uppe i dryga 150, och det bara efter 700 mil.
Cylindern(na) kan ju inte förändras så snabbt så det måste va´ nått yttre som jag vatt´ och fingrat på.

Initialt lutar jag intuitivt åt jesperados slutsatser men har lärt mig - efter två år med M70 - att vara ytterst ödmjuk när det gäller olika "specialiteter" med dessa M70:or.

Jag har dessutom hört litet "kvitter underifrån" så jag undrar om man inte skulle gå på skarven efter kattarna och meka upp dem litet.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap!ja man la ju av ett flatgarv när han berättade att dom "repat" ett par 750:or med högt hc genom att täta skarven vid bakre burken.men eftersom han nästan uteslutande jobbar med sånt som andra gett upp på,och vi här i forumet skruvar o skruvar utan att hitta några egentliga fel så får man ju som du säger vara ödmjuk o lyssna på vad karln säger.firman heter förresten jwr o ligger i tyresö,snubben heter jurgen weiss.är det bekant redan kanske?hans diagnos på min m70 var ju inte så rolig,men nu har man ju iaf fått ett gångbart tips om vad felet är iaf,enligt honom så är det 100% säkert,ska bli "kul" att kolla. mvh//jacke
Paap Reeder
Hej jacke!

Jo...1990 träffade jag på honom vid BMWCS E30- möte i Borlänge.
Han är ett orakel på Otto-motorer!

Sammanfattning av träffen- i stora drag iaf:

"Först spöade jag alla E30/M3:or på Master starter med min M535:a. Sedan gick dom till Jurgens portföljdator med sina chip ...... och så fick jag i nästa löp sitta med pelle i botten och bara titta på deras bakre kofångare ".
("ungefär så här gick det till...)

En elektronik- och datasnubbe borde bygga en låda som man anslöt mellen lambdan och boxen och på vilken man med ett vred kunde ställa info från lambdan + / - 10 %.
D v s om aktuellt värde var 0,75 volt in i boxen så skulle "vår låda" istället peta in exvis 0,8 volt i boxen och på så vis magra ut blandningen.

M70 är precis som människokroppen ... ett levande väsen. Har man värk i höger arm behöver det inte var artros eller gikt utan beror helt enkelt på att man kört med musen i fel ergonomiskt läge.
Således -- bara ändra inställningen på stolen och allt blir bra. Vissa läkare kanske skulle tagit fram operationskniven och börjat karva i axeln .... utan att finna nått.

Skall som sagt ta en ordentlig research på avgassystemet.

Vi skulle också kunna skicka ut wadel - som har både en 4-gasmätare och en Mig-svets - för att göra följande prov:

Först varmkör han sin M70 och anslutar 4-gasmätaren och printar ut.
Därefter borrar han ett 6 mm hål strax efter flänsen ut från kattarna ...... och printar nytt värde. Sedan Migar han igen hållet ...går in och lägger ut skillnaden på forumet.....he,he.

Jag skickar ner en rikskupong till wadel.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
jacke: Det är inte utsläppen som förändras, utan mätvärdena. Avgaserna motorn släpper ut är desamma, fast mätaren blir "lurad" och visar ett felaktigt värde.

Naturligtvis kan ett läckage efter syresensorn påverka, men då måste det vara väldigt nära, knappast i sista burken...

Jeppe

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej jesperado!naturligtvis är det mätvärdena vi talar om här.hur skulle man kunna se att "utsläppen" är förändrade"utan att mäta??????dessutom vidarebefordrar jag bara info jag fått av en man med ett mycket stabilt rykte o 18 års erfarenhet av bmw problemlösning.enligt honom brukar det va ett läckage vid en krök ganska långt bak i systemet.men om du har svårt att tro på detta så kan du ju ringa honom o ifrågasätta det,tror dock att det skulle påverka hans utsaga föga.han är kännd för att VETA sådant som andra TROR.själv mottar jag ALLA tips o ideer med stor entusiasm då det känns som att mina egna börjar ta slut.hittar man inget egentligt fel så får man börja greppa efter dom små otroliga varianterna istället. mvh//jacke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du antydde i ditt första inlägg att avgasutsläppen verkligen förändrades genom att lambdasonden blir "lurad". Detta kan ske om läckaget är före eller precis vid lambdasonden. Ett läckage senare påverkar inte på något vis motorns gång eller utsläpp, utan bara vilka mätvärden man får vid en fyrgasmätning...

De värde som visas felaktigt på ett ogynnsamt sätt vid en mätning är koloxidhalten och lambdavärdet, kolvätehalten kan aldrig bli förhöjd, utan endast visas för låg pga utspädning.

Sitter däremot läckaget före eller precis i närheten av lambdasonden kan det medföra att lambdasonden mäter luft som dras med in i avgassystemet genom läckaget, får en för hög syrehalt efter förbränningen och därför fetar upp blandningen. I detta fallet kan samtliga mätvärden visas felaktigt både uppåt och nedåt...

Jeppe

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Visst är det så att man inte kan se att utsläppen har förändrats utan att mäta, men det innebär ändå inte att det är samma sak!

Att mätvärdena förändras av ett läckage långt bak i systemet är väl en sak, men hur lamdan skulle kunna bli lurad av det som påstods tidigar har jag svårt att tänka mig.

Det borde väl gå att mäta t ex genom att mäta utsignalen från lamdan med och utan läckage, eller?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För några år sedan lät vi (Bilprovningen) vårt motortestcenter utföra en del experiment just för att utröna vilken påverkan olika avgasläckage har dels för motorns arbete, dels för att kontrollera hur de påverkar en avgasmätning. Detta för att ge oss ett underlag hur bedömningsgränserna vid en kontrollbesiktning ska ligga angående avgasläckage. Tidigare fanns det bara en tvåa vid avgasläckage, numera vet vi var och hur mycket det kan läcka för att man ändå ska kunna göra en tillförlitlig avgasmätning och bedöma bristen som "bra att veta".

Man lät helt enkelt borra hål på flera ställen på avgassystemet på jag tror fyra olika bilar och pluggade sedan dessa. Sedan lät man mätaren gå och öppnade hålen efter hand för att se hur det påverkade avgasmätningen. Man lät även montera en fast mätsond i början av avgassystemet för att kunna jämföra det verkliga utsläppet med det utsläpp som visades på fyrgasmätaren...

Jeppe

Har man sagt A så får man säga ......

Nå, hur utföll experimentet?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som jag har beskrivit i mina tidigare inlägg i tråden...

Jeppe

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
ok jesperado,intressant läsning.men som sagt så får du ta den diskussionen med han som påstår motsatsen,jag förde bara vidare vad jag fått höra.men tydligen har ju läckande avgassystem betydelse vid hc-mätning eftersom de bilar de åtgärdat felet på klarat mätning efter tätning,själv gillade jag mest tanken på att ett så billigt o enkelt fel att åtgärda kunde vara så avgörande,sen får det vara vart det vill på systemet för min del. jacke
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
konstigare saker har man ju hört , men visst käns det som att en läcka
i bakre burken ej skall kunna påverka en lkambda 2.5 meter längre fram.
hursomhelst har ju m70 mäthål 3 centimeter från toppen i alla utblåsen.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Paap Reeder
Hej!
Vad tror ni om två läckor??
En liten före sonden och en större efter.

Pga övertrycket kanske den lilla läckan före sonden inte förmår ta in några syreatomer.
Så uppstår en läcka längre bak som sänker mottrycket i avgassystemet ...och vips kommer syreatomer in i den lilla första läckan.
....ja bara en fundering.

Onekligen är det väl så att om jag spyr ut 150 ppm HC in i mätsonden längst bak med läcka och om den tätas så visar samma sond 10 ppm så är jag helt nöjd.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap!det va ju en ny variant som kanske är helt korrekt.oavsett det så tycker jag att det är väldigt intressant med dessa små debatter.vad vore väl ett forum om det inte ifrågasattes vad som skrivs i det.men det får ju inte bli så att nivån blir så ansträngande att "vanligt"bonnmekarfolk inte vågar öppna kakhålet o dela med sig av vad dom hört.har själv fått mycket värdefull info från er alla på detta forum,men naturligtvis har även jag ruskat på huvet ibland oxå.men då är det ju väldigt lätt att strunta i just det tipset.hade jag vetat om detta forum innan jag lämnade iväg min 750 till en "expertverkstad"så hade jag ju faktiskt sparat 25000 kr och dessutom inte behövat fundera på om dom har klantat sig.för bilen fick ju bara nya fel istället för att dom gamla försvann.börjar fundera på om han som skruvade med den överhuvudtaget har använt jiggar när han monterade tebax den vänstra toppen som han hade rivit bort.när jag nämnde just den mekens namn för jrw så flinade han till lite o sa att han faktiskt har fått in ett flertal bilar som just han har hållit på med.suger ju hästb...le.synd när en annars välrenomerad verkstad låter en snubbe utan egentlig erfarenhet på modellen meka med så pass svår felsökning. men men,nu får man ju lära sig istället. gnatt//jacke
Jag blir nog tvungen att hålla med jacke en kompis till mig hade ett litet hål i demparn bakom lamdan o de sa till honnom att byta (på verk) det låter väldigt lustigt men vipps så var värderna bra det var en aodi... kan inte ens stava till skrället hehe jag tyckte personligen att han skulle skrota den hoho... men det kan naturligtvis vara en hel del annat me
(jacke) du tror inte han din kompis kan ordna fram dendär reservdelslistan de har på bmw med sprängskissar o allt jag skulle kunna tänka mig att lägga ett rätt så stort bidrag för de...

mvh matte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.