|
|
|
|---|---|
|
Har länge gått o funderat på bilbyte nu. Idag har jag en 523 som jag är otroligt nöjd med, dock lite slö när man är 4 i bilen. Så funderar nu på att importera en 535 via en handlare. Den bilen jag syftar på är en 00 o har gått 8.800 mil med nav.utr. Min fråga är nu egentligen om det är något jag bör se upp med på denna modell, som jag förstått är det en liten V8 i denna modell. De begär för övrigt 168 kkr för bilen, rimligt?, ja jag vet faktiskt inte, men för mig låter det ganska prisvärt om bilen är ok. Kom gärna med synpunkter, för övrigt önskar jag er en god fortsättning. Tommy | |
| Hej. Sitter 6:a i 535. 530 o 540 är v8. | |
|
Krille, det satt en 3,5 liters V8 i 535 e39 och 735 E38. Dock såldes inte dessa i Sverige. mvh Johan. |
|
|
Vad jag vet så är det en 3.5 liters 8:a i denna modell, men som sagt att den inte togs in till Sverige. Tommy |
|
|
jo det är så! det är den lilla v8 i den MvH Bmw 4-ever |
|
| Är denna modell prisvärd, jag menar typ i jämförelse med en 530? | |
|
Hej! Jag skulle nog föredra 530i med sexan på 231hk..Men 535.an med åttan är absolut mera prisvärd om man ska tänka på det, i och med att den fanns i tidigare årsmodeller :) Liknande prestanda är det iaf... Sen har jag en liten fundering till>>>Varför inte satsa på en 540i om du nu funderar på en V8:a? Du lär väl få en fräsch dylik för priset du angav?(gissning från min sida). Mvh Janne. |
|
|
168.000 är ett bra pris om du får den färdigreggad i Sverige. Mvh |
|
|
BMW har bara gjort en V8(aluminium/32v/vanos). M60/M62 med 3.0, 3.5, 4.0, 4.4 liters slagvolym. Jag hade gärna haft en 535 för namnets skull. Det finns ett annat berömt bilmärke med 3,5 liters v-åttor... Men den är som sagt aldrig såld i sverige och dessutom finns 540. |
|
|
Hej Tommy Holm Det finns ingenting som du behöver se upp med angående 535i/E39! Bilen präglas av samma gedigna kvalitet rakt igenom som alla andra BMWs, men här i Sverige har den tyvärr blivit föremål för diverse självutnämnda ”BMW-experters” uttalanden, inte minst här på forumet. En ofta förekommande kommentar är att bilen aldrig har sålts i Sverige och att den därför bör betraktas som en tvivelaktig investering. Detta min vän är kvalificerat bullskit! Det enda som skiljer en 535i/E39 från sin större bror 540i/E39 – i grund utförande och bortsett från alla köpbara godis – är en 0,9 liter mindre V8 (Typ M62 på 245 HP/345 Nm), vilket gör 535i till den mindre av de två bilarna i BMW 5:ornas övre prestandaklass. Att BMW-återförsäljarna i Sverige – i motsatts till sina kollegor i andra länder – har valt att inte inkludera den här modellen i sitt utbud kan knappast bero på annat än företagsekonomiska skäl. Dessvärre har denna åtgärd resulterat till att 535:an har mer eller mindre blivit en UFO i den svenska BMW-sällskapet och ett föremål för diverse spekulationer som har skadat dess annars goda anseende utomlands, framför allt Tyskland. Själv har jag aldrig haft några som helst problem i mina kontakter med vare sig BMW-importören eller BMW-verkstäder. Jag har haft två ABS-givare, kardanaxeln och backluckan utbytta på goodwill utan några vidare diskussioner och det har inte heller varit några som helst problem med att få bilen reparerad eller med att skaffa reservdelar. Vidare har det inte varit några problem med att försäkra bilen här i Sverige heller. Gå inte heller på pratet om att 535:an har samma prestanda som 528:an, eller att den har samma bränsleförbrukning som 540:an trots 41 HP lägre motorstyrka. Inget av dessa påståenden är sant. Alla som vet vad enheterna HP och Nm representerar borde förstå att 245 HP/345 Nm är betydligt mer än 193 Hp/280 Nm vid ungefär samma varvtal. Dessutom drar 540:an betydligt mer bensin än 535:an. Min drar 11,6 liter/100 Km, medelvärdet för blandad körning och för alla årstider, vilket är c:a 0,5 liter/100 km mindre än 540:ans förbrukning. Slutligen, beträffande det objekt som du håller på att förhandla om, vill jag framföra följande synpunkter. Jag har litet svårt att tro att en bil som har varit i bruk i tre år i Tyskland har gått endast 88000 km, även om sånt kan givetvis förekomma också. Priset på 168000 SEK kan tyckas vara rimligt, men tänk på att en rikligt utrustad 535i, vilket jag antar att objektet är, betingar c:a 550000-600000 SEK som ny. Jag tycker att det finns en befogad anledning från din sida att kolla noga att bilen inte är skruvad. Jag vill inte göra dig besviken men för mig framstår 188000 km som en mer sannolik sträcka. Försök dessutom få dig en uppfattning om vad dessa bilar kostar i Tyskland genom sökningar på Internet. Ha det gott Ellinas |
|
|
Ställer mig lite skeptisk till uttalanden om att E39 535 aldrig sålts i Sverige. Att 535 med 235 hk aldrig sålts i Sverige håller jag med om men däremot så är jag ganska säker på att BMW Sverige tog in 535 med 245 hk, dvs efter faceliften. Detta grundar jag på att det stod, minst en 535, på Bilsalongen i Skövde (aukt. BMW-handlare etc etc) när de faceliftade modellerna av E39 presenterades och jag är ganska säker på att 535 även under en period fanns med på bmw.se. Jag kan mycket väl ha misstagit mig men det tror jag inte. Annars har jag inte mer att tillföra den här tråden :-) /Erik |
|
|
Tack för ditt utförliga svar Ellinas. Beträffande mätarställningen kan man ju bli misstänksam, ändå tycker jag att när man kikar på t.ex. mobile.de så variarar miltalen allt från 6.000-20.000 mil(årmodell -00), så det känns svårt att avgöra om det är rimligt eller ej. Hur eller hur så lämnar tydligen bilfirman en garanti om att mätarställningen är korrekt, så jag antar att de får ta smällen om bilen skulle vara skruvad. |
|
|
Hej Tommy Holm Det låter om dig som om vi snart får en till 535i/E39-ägare här på forumet. Det är bara kul tycker jag att vi blir fler för då kommer UFO-stämpeln på modellen att förhoppningsvis tina bort undan för undan. Lycka till med köpet och jag hoppas att du skall dela dina erfarenheter – både positiva och negativa – med oss få andra 535/E39-ägare. Ha det gott Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.