|
|
|
|---|---|
|
Håller på med buren nu, och undrar om det är smart att sätta fästpunkterna i stötdämpartornen bak, för att stadga upp den ? Har sett att dom flesta verkar sätta fästpunkterna på hjulhuset bak istället , eller spelar det ingen roll ? | |
|
Annvänd 2,5 mm plåt där du ansluter burn. Kolla lite på sbf annvisningar för att bygga bur. Hur pass avancerad ska du ha den? |
|
|
klockan är för mycket nu...... 3mm säger reglerna vid bur om den ska bes. för tävling. Men kan rekomenderas ändå...för den tunna plåten som är i golv, hjulhus osv bär inte vid olycka, samt att det sitter bättre. Så fixa plåt som du minst bultar i hjulhuset(kan svetsa) och sedan svetsa in staget i den...eller tvärt om. Det är absolut inte del att fästa bakåt strävorna vid tornen där bak, samt även dra en sträva mellan tornen. Du kan även göra ett kryss från huvudbågen som går till tornet på motsatta sidan. Samt dra ett rör från tornet till huvudbågens nedre infästnings punkt. Är det halvbur eller en cupe, full bur du bygger? |
|
| Det är nästan en fullbur ! | |
|
Okej...kul. Ska du ha vagnsbok på bilen? Sätt 3mm plåt överallt där ett stag fäster i karrosen så ska du se att det blir bra. |
|
|
Jag var nog lite trött när jag svarade i går....det stagar upp en heldel genom att fästa buren i bakre stötdämpar torn (spec om du senare väljer coiloverdämpare där bak) Som jag skrev dra övre sned sträva från huvudburen till stötdäpartornen...förbind stördämpar tornen...dra en sträva från stötdämpar tornet till nedre infästningspunkt på huvudbågen....dra sned stävor från tornen till övre fästpunkterna i huvudbågen, dvs du gör ett X. Samt kan du även dra sträva från stötdämpar tornet som möter upp övre dörr strävan från "dörr sträven" Och ska du 6 punkts bälte..så är det inte fel att fästa det i någon av strävorna... Blev mycket strävor det här *s* |
|
|
När du monterar 3mm plåten till fästena, ska dom både svetsas och bultas enl. reglemente, iaf på vårat tävlingsbil... Kör hårt! www.reptil.nu |
|
| Gäller det alla fästpunkter ? | |
|
B1, när jag byggde min bur, så skulle fästena vara bultade, men fick lov att helsvetsas. Dock så skulle fästena fortfarande vara bultade även om man svetsade fast dom. Buren är för bes. Bultarna ska vara av minst 8.8 kvalite och minsta dim är m8 Fästena i främre hjulhus, vid stötdämpar tornen behöver dock ej bultas. |
|
|
Samma för oss... Vi använde oss av M10. www.reptil.nu |
|
|
Jag har bara bultat huvudbågen på min , men då är det ju bara att borra hål och bulta i dom andra fästplattorna ! Hur blir det att bulta i stötdämpartornen bak ? , tar inte bultarna i stötdämparen då ? |
|
|
Du får väl helt enkelt borra så att det inte går i... ;-) www.reptil.nu |
|
| Någon som vet någon som bygger burar i cromolybden till vettiga priser och som vet vad som gäller på riktigt så man får rätt grejer? | |
|
www.nsracing.se /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.