AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.239

super BMW på G

\\\M 325i ZENDER///
Länk

15"fälgar(5'120)500kr.maila
---
Nu börjar det hända saker i F1 igen, hoppas den bilen blir verklighet.

Livet är ingenting för amatörer...
Det där är bara Bmw Wiliams vision över hur än perfekt bil skulle se ut. Men aftonbladet skall som vanligt överdriva.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är önske bilen från Williams....och mycket av lösningarna bla 6st hjul är ej till låtet i reglimentet. Så den här bilen lär aldrig lämna datorn och bli verklighet.
Det har funnits en F1:a med 4 bakhjul. Tror det var sent 70 tal nångång. Kan ha varit March (stavas det så?) som hade det men är osäker. Nån som minns bättre? OBS, det är inte Tyrrell P34 med 4 fram hjul jag tänker på.
"Bakdelen kommer att vara bredare än på dagens F1-bilar. Fyra drivande hjul i bilens bakre del är effektivare än en framhjulsdriven bil, något som Williams också funderade över"

Jag skule vilja se en framhjulsdriven F1-bil...
Framhjulsdrift kanske kommer när Ådi ger sig in i F1. Om dom vågar.....
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Även Ferrari har exprimenterat med dubbelmontage..av bakhjulen.
Försökte hitta bilder....både på ferrarin och March...men det var inte så lätt
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Det var tidningen F1 racing som bad Williams att beskriva hur den optimala F1-bilen skulle se, alltså inte följa dagens reglemente. Detta är en direkt stöld/översättning från F1 racing :/

För övrigt är det March 240 från -76 som har fyra bakhjul och March P34 har som sagt fyra framdäck.

Endast bakhjulsdrift är godkänt i F1 och det får inte förekomma fler än 2 däck där
El
338
ElNiko
325iT-92
Är inte den enda hjulregeln att bilen skall ha minst 4 hjul??
Eller ändrade de den regel efter 6-hjulsfreaken på 70-talet?

/Niklas
Var det inte Tyrell som hade en med 4 framhjul? Pallplacerades väl t om. på Anderstorp?
Någon som minns den där "fläktbilen," också Tyrell tror jag, använde sig av samma teknik som McLaren F1 gjorde 15 år senare, fläktar under bilen som pressade bilen nedåt. Förbjöds snabbt.

MVH,
E38B12
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Nä det var Brabham (BT46B) som hade "fläktbilen", enda tävlingen den kördes med var på anderstorp, den förbjöds senare bla för att den drog upp en massa grus å jox på banan.

Bild finns här Länk

Fläkten var placerad bakom bilen för att suga bort luften för att bilda undertryck som sög fast den mot asfalten, samma ide som en venturitunnel.

Tyrell hade oxå en 6-hjuling (Tyrell P34, som redan sagts) fyra där fram, som Ronnie bla körde -77

Tryckfelsnisse var frame i mitt förra inlägg, det ska naturligtvis vara Tyrell P34 å INTE March P34

Drivningen MÅSTE vara bak på en F1a
Det där med Ådi och felhjulsdrift som jag skrev tidigare var bara ett skämt, men jag glömde smilet. Lika otroligt som en F1:a med frontmotor:-)

Typiskt aftonbladet! Vet oftast inte vad de skriver om.
852
Sörpan
325xi -02
Tyrells enda vinst med sexhjulingen (P34) kom på Anderstorp -76 genom Jody Scheckter.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
haimaul
Dessutom hänvisar Aftonbladet till Bild Zeitung som källa, inte till F1 Racing, där skissen först fanns som någon mycket riktigt påpekade. Det säger en del om kvällstidningarnas seriositet. Bild Zeitung spelar i samma liga som brittiksa The Sun och National Enquirer i USA. Det är sånt svenska sportjournalister läser, inte fackpress. Idioter...

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.