AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.195

Eftermontering av diskanter vid backspegel på E34

En liten fråga, vet någon hur jag enklast kopplar in ett par original diskanter (sitter vid backspeglarna på A-stolpen)

Måste man ha delningsfilter och sådant eller går det att lösa enklare?

Bilstereon är ej original och kanske 3 år gammal.

Jag är totalt rudis vad gäller bilstereo så förklarar gärna så att en
7 åring förstår ; )

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Ingen som gjort detta eller har kunskapen?

Jag har lagt upp en bild om någon är osäker på vilken diskant jag tänker på.

Länk

Johan S
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Diskanter satt vid backspeglarna om bilen var utrustad med HiFi-paketet. Dessa drevs direkt från slutsteget som hade inbyggda delningsfilter. Om du vill eftermontera diskanter där så kan du leta efter sk tune-up diskanter med delningsfilter (delningsfilter är ett MÅSTE). Bäst är förstås att köpa ett 5,25"-kit och montera basarna i original kickpanel och diskanterna vid backspeglarna om du vill ha diskanter där.
Det blir dock i flesta fall alldeles utmärkt att montera diskanterna i instrumentpanelens uttag.
el
20
elp
540iA -95 (e34)
Kane har koll - bara lite kommentarer:

Diskant vid backspegel kan utan moddning bara vara dia 30mm - detta är en ovanlig storlek men finns (hifikit.se; Fenner-system)

Det är relativt enkelt att modda till att svälja en mer standardmässig (dia 42) diskant. Plocka isär allt (galler och hela härligheten, klipp av fläns som håller orginaldiskant med en avbitare, knacka därefter ur resten av insatsen framifrån (gallersidan) Då har man en ett snyggt hål som passar som hand i handske till ett par schyssta DLS-diskanter eller annat lull lull...

Anar att bilder skulle ha behövts men jag saknar digikamera - i vilket fall blev det ypperligt i min bil....
Jag har ju både högtalarelementen och hållare samt galler, är dom elementen från Nokia som sitter "original" bara skräp då?
Inte ens lönt at montera in dom kanske?

Jag kräver inget HIFI ljud så att säga men lite lyft i diskanten fram hade passat bra.

Johan S
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
el
20
elp
540iA -95 (e34)
Ett anständigt (enkelt o ganska billigt) förslag:
Länk

Byt de befintliga 5 1/4 till dessa, samt demontera befintliga diskanter och montera till dessa. ( de kommer passa bra - inte exakt men bra)

Å hur bra blir det här?
Finns inget enkelt svar - stora odds på bättre - men orginalinstallationer har alltid avsevär förbättringspotential...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.