|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen för första gången ute inatt.ca 5minus grader! Nu på morgonen efter ca 2timmars försök att få igång den.så har den inte ens tänt till en endaste gång! Batteriet e helt oki,Ny backventil i Somras! Ngn som har några förslag? Alla glödstift kan väl inte vara slut..även om några funkar skall den väl starta eller åtminstone försöka starta,funkar det inte så? GOTT NYTT ÅR !! (bil problemfritt sådant)=) | |
| räcker med att någon eller några så kan det bli svårstartat | |
|
Lyser glödningsindikatorlampan när du snurrar på tändningen?? Som sagt räcker det att kanske två glödstift är kassa för att det skall bli rejält svårstartat i minusgrader. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
| Du kan ha något annat som jäklas..2 timmar säger du utan liv..har du riktig fart i batteriet så ska det faktiskt gå att nöta igång den utan glödning..men det plågar startmotor så jäkligt..däremot så ska den hosta lite och tända till gör den inte det kan det vara så att du har ett fruset dieselfilter..det är väl kallgrader i JKPG också nu..du har värme i filterhållaren,men det hjälper under drift om det funkar..men du kan ju ha vatten i filtret..i botten på filtret sitter en kran av plast öppna den och se om det kommer något..men passa dig den går av lätt..då måste du dit med ett nytt filter..lägg en kupevärmare i motorrummet mot filtersidan | |
D-diddy |
Du får skaffa en sån där eterpatron man hade i det militära. David |
|
Tja,,bägge lampor på vänster sida funkar,,,tänds vi tändning..slocknar efter 5sek bägge,,drar sedan runt startmotorn.då blinkar den mot närmast ratten till hela tiden medans jag drar runt startmotorn,,...bogserade ner den i ett värmegaragae nu,,får låta den stå där,,inget batteri kvar nu!! den får vila tills det Nya året ..=) |
|
| Valle: Den som blinkar är det den med en spridarsymbol..blinkar den så indikerar den ett fel..men som sagt tror ändå att du har is i filtret..jag har åkt diesel i så många år..och är det något ställe det ev jävlas på när det är kallt så är det i regel filtret | |
|
funkar förpumpen i tanken? kör ström på 23ans säkring i motorrummet å hör om det "surrar" i tanken bara ett förslag. //Fredrik Turbo Diesel |
|
|
Säkring till glödning 50A sitter vid glödreläet, ett hett tips. Alla glödstift kan vara trasiga, om du har ex Biltemas stift. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
.. Jaha!Har nu haft inne bilen hos min Lokala Bilmekare...han har kollat upp alla Glödstiften(Funkade alla).... Reläet var oki(Han mätte med ngt o det visade att ström gick fram till stiften) Ändå så krånglar den på morgonen o då har det inte varit så jäkla kallt på nätterna det senaste,så nu får jag Putta ner den själv i en lite neförsbacka o då startar den med en Gång!!! Ngn som har ngr mer ideer?..=) |
|
|
Din lokala bilhandlare vet nog inte hur glödstiften fungerar.. dvs även om du kan få ett ohmtal på glödstiften eller att du konstaterar att dom drar ström så kan dom vara trasiga..räcker att stiften fungerar dåligt så blir bilen svårstartad symtomen som blir på glödstiftshuvet är att med tiden så mattas huvet av och du får en svällning av godset..det medför att du inte får den punktvärme som behövs för att dieslet skall tända.. stiftet får en längre glödyta och uppnår inte den temperatur som behövs..(svårt å förklara)..:) för att vara säker på att stiftet är okej så måste man ta lös det och visuellt se att det inte blivit en deformation av glödpinnen jag vet juh inte om det är problemet som du har..men glödstiften är en förbrukningsvara..Byt stift är mitt råd om du inte konstaterar luftläkage eller att dieslet av nå´n anledning åker tebax till tanken.. //Dogge |
|
|
Oki...kollade med honom just nu,,han hade haft dän ett stift o kollat på det,,de andra hade han mätt på bara,,blir väl kanske enklast att byta allihop ändå... börja i den änden o sen vidare om inte det funka...Tack /Valle |
|
|
har du kollat mitt förslag?? Turbo Diesel |
|
|
Det är inte så att du kör "ful-diesel"? Den kan separera vid minusgrader.. Jag råkade ut för det, och hällde i OK:s frysskydd för diesel, fungerade utmärkt sen.. |
|
|
Lite uppdatering om detta med min Bmw!! Har ännu inte gjort ngt vid bilen....Däremot har jag ändrat på 2 st saker,,,,Sak nr 1: Har slutat "pumpa" på gaspedalen innan jag startar..o håller nu ALDRIG gasen i botten när jag vrider om nyckeln...bara vrider om nyckeln...Sak 2: Lite mer soppa i tanken vid 20liters strecket UNGEFÄR.....Vilket av dessa 2 saker nu det är som gör att bil- fan STARTAR DIREKT även om det är -10 grader vet jag ej!! ....mEN NU e det oki..=)) |
|
stefannorr |
De ja vet av dom sista bilarna ja haft så ska man ju vrida om o starta utan att röra gasen... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.