|
|
|
|---|---|
|
jag kröp runt under min bil och undersökte och såg då att jag har slagit i avgassystemet i någonting så att det blivit en hyfsat stor glipa mellan avgasrör och katalysator. springan är runt 3-4mm och går nästan hela vägen runt röret. det är bara i ena änden på katalysatorn det ser ut så här. det har även rostat där vilket gjort springan större. katalysatorn ser i ändan ut som ett lite större rör som går utanpå avgasröret och runtom sitter det slangklämmor som är åtdragna. det känns alltså som att man kanske inte måste ha 100% tätt där. jag måste dock påpeka att jag är inte hundra procent säker på att det är katalysatorn, men det är mitt under bilen. det sitter två burkar mitt under bilen. en liten, kanske max 3dm lång och en längre kanske 7-8dm lång. det är den långa jag snackar om. hur gör jag för att på lättaste sätt täta denna springa och måste det va helt tätt? jag funderade på ifall jag skulle kladda på kemisk metall så att det täcker springan. sen kanske linda avgasbandage runtom för att täta. vad tror ni om det? jag har inte tillgång till nån svets och det är inte heller fastsvetsat på nått sätt från början så svetsa ska man väl inte behöva göra? | |
-BeeMWe- |
Avgaspasta funkar fint. |
| jag var just på OK och hittade nån ljuddämparpasta. ska testa med den. | |
|
Den långa borde vara en dämpare. Pasta + bandage håller ett tag, sen spricker det upp lite grann... OKQ8:s bandage funkar bra tycker jag, köp två eller tre för att linda ordentligt, fukta pastan med lite vatten och smörj på mellan varje lager - då borde det hålla längre än 3-4 veckor. Mvh |
|
| det behöver inte hålla så länge. bara det håller genom besiktningen så är jag nöjd. | |
| Bättre att göra det ordentligt och ta fram svetsen! Har du ingen själv så finns det väl någon mek i närheten som fixar detta snabbt. | |
| Ursäkta, bakis och läste inte hela inlägget.......bortse ifrån det jag skrev | |
| idag ska jag försöka täta, men det står inte på burken vad det är för torkningstid på pastan. nån som har koll på sånt? det torkar väl rätt fort i alla fall? | |
|
Det är värmen från avgassystemet som får pastan att härda till. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
-BeeMWe- |
Gasa inte allt för mycket i början om du inte låter den härda 100% |
|
Är det inte bara värmeskölden runt katalysatorn som har spruckit? |
|
|
Lover... kan nog mycket väl vara som du säger. nu har jag i alla fall kladdat dit en burk med ljuddämparpasta. jag körde lite med värmepistol på kladdet och sen lindade jag silvertejp runt allt. tror att det blev rätt bra. |
|
|
Silvertejp runt katalysatorn??? Ha brandsläckaren i beredskap när du kör med bilen nästa gång! Det blir varmt runt katalysatorn.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bara på ena änden där det läckte. jag har varit ute och sladdat med tejpen där och den har bara smält pyttelite. jag satte dit den mest bara för att hålla pastan på plats tills den stelnat. ska ta bort tejpen snart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.