|
|
|
|---|---|
|
Efter en lätt kollision under första halkan trycktes vänstra grillen in och "vek" kylaren runt motorfläkten. Jag drog bara ut grillen och övre frontplåten så kylaren gick fritt från fläkten igen. dock är kylaren "krokig". Såg idag när jag plockade loss kylaren att det finns två slangar anslutna till kylargaveln som går till automaten. Antar att det är för oljekylning till automaten eftersom det rann röd olja från slangarna när jag plockade loss dem. Kan det vara så att flödet genom kylaren har blivit stryp efter kollisionen och det är därför som den växlar lustigt? Är man lung på gasen så växlar den normalt men vid kickdown så kopplar lådan alldeles för länge och ibland kan den även växla fram o tillbaka mellan låga växlar vid låg fart. | |
| Om det rann ut nå´n olja så har du väll för lite...vid c:a 0.7 liter för lite så börjar dom jävlas..är då min erfarenhet..väldigt känsliga på oljenivån.. | |
|
det första jag hade gjort är att kolla upp oljenivån i lådan! precis som Dogge säger så är det rätt känsligt i aut. lådor p.g.a konstruktionen...läckte det olja från oljekylaren eller rann det bara ut när du drog av slangarna? Kolla nivån, fyll på om det saknas olja! evetuellt kan ett filterbyte vara på sin plats! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
dahoof: Jag råkade åxå ut för ett läckage på min dito, men som tur skadades inget, var bara att laga felet och fylla på igen.. *puh* Bilen bara slutade att dra, farsan fick komma och bärga.. =) Länk |
|
|
Alltså kylaren har inte läkt något efter kollisionen, men det rann ur olja från slangarna när jag lossade på kylaren. Men som jag sa innan har kylaren fått sig en liten kyss och jag undrar helt enkelt om lådan kan börja bete sig lustigt om oljan inte kan flöda genom kylaren som den ska. Varför drar man upp oljan genom kylaren ? förvärmning eller kylning ? En ska till. Lådan växlade perfekt innan kollisionen så eftersom det inte läkt någon olja tvivlar jag på att det är oljenivån som är för låg. |
|
|
Det går troligtvis ett flänsat rör inne i kylaren..och blir det röret vikt så att det blir försämrad genomstömmining så tappar du oljetryck/flöde och lådan fungerar inte som den ska... //Dogge |
|
|
dahoof: Har lådan rasat så har jag en nyrenoverad dito till salu! ;) Min ögonsten.. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.