AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.038

Turbo bygge

Po
110
Power M5
BMW M5 -91
Är det någon som har bra bilder eller fakta vad som kräfs för att montera turbo i en m5 3,6 har själv varit i kontakt med turbo center och dom säger att om dom skall bygga turbo på en sådan bil så börjar bygget vid ca 100000 och uppåt lite dyrt tycker jag på en sån en gammal bil, kanske finns någon här som har monterat turbo tidigare på en sådan bil som även kanske är intresserad av extra pengar,är villig att betala pengar till någon som kan sin sak
Att anlita en firma till ett komplett jobb kostar kulor, det förstår nog vem som helst. Säg att 2-3 man jobbar heltid med bilen några veckor och dom debiterar knappast under 500kr/timme och person. Sen tillkommer alla delar, det blir dyrt :-( Beroende på vad som ingår tycker jag att 100k låter vettigt, Claus vet då hur man mappar bilen bra, sen om du vill betala/har råd är en annan sak.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det du skulle behöva är väl någon som kan svetsa ihop ett grenrör - inte helt lätt om man är ovan, men mycket annat kan man göra själv!

Mvh
Grenröret är absoult inte största bekymret.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok, berätta vad det är som är svårt på ett bygge.

Mvh
Allt. Att plocka med M5 maskinen som definitivt behöver kompsänkas är betydlig mer krångel än att bygga ett grenrör. Det är väldigt olika på olika bilar/motorer vad som är svårt, tycker jag.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Angående kompsänkning..... Det är väl lite inviduellt hur mycket effekt man vill plocka ur maskinen.

3,6:an har 10,0:1 i komp. Det skulle bli en jävligt fin karaktär på en så stor maskin tillsammans med turbo och hög komp.

Bu bäckis borde ju veta.... Din gamla 318 is med 10,0:1 i komp. Du laddade väl 0,5 bar med endast större spridare. Ticco fixade ju sedan ett SMT piggyback system och laddade 0,9 bar.

Säg att man gör en konvetering på en orörd motor. Sedan åker till tex. Turbocenter och mappar om orginal boxen.
Ev. installerar ett eftermarknads sprut/tändning och mappar det.
Skulle inte tro att någon M5 ägare skulle bli missnöjd med resultatet.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vill tillägga att det är väldigt svårt att ens få till en bra grund mapp med ett eftermarknadssprut på en högkompad motor. Man måste vara väldigt försiktig laddtrycket ställer till med mycket spök, och kan man inte mappa är det lika bra att lämna bort det till någon annan... Bättre att sänka komp om man ska greja själv åtminstone, tycker jag.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jo, men det var det jag menade..... Alltså att lämna mappningen till någon som vet vad han gör.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Visst, det går. Tycker bara att det är synd att chansa med en M5 maskin, bättre att göra iordining motorn för överaddning på riktigt. nagående min gamla iS så blve ju den aldrig någon raket direkt, trots att Ticco körde med 0,9 bar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.