AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.599

Problem med navi

In
355
Inot
745iA -02
Har ett problem med min navi som är en Alpine NVE-N077PS

Sitter i en e39 525 touring av årsmodell 02.

Problemen är att jag under långa stunder tappar GPS-mottagningen, och så att säga är på en åker och åker :-) Även fast jag har GPS-mottagning så kan jag vara åt helsike ur kurs

Då man mätt upp på strömmen vid uppstart av bilen, så går den ner i 9v, misstänkte först att det var problemet och navin fick "spel" och tappade positionen. Bytte då till ett nytt batteri 90ah och generatorn är orginal (90ah) Monterade även DEFA Warmup som har underhållsladdare och vid start av bilen så ligger volten mellan 10-11v då bilen stått i ca: 5-10 minusgrader ett dygn.

Så oavsett om jag har mycket "kräm" vid start så kommer problemen med tappad GPS-mottagning.
Började då misstänka navienheten eller GPS antennen, fick nya sådana från Alpine, men icke sa nicke, samma problem. Vissa dagar kan GPS-mottagningen vara ok under hela dagen, platser, öppna fält eller bland hus spelar ingen roll verkar det som

GPS-antennen sitter på instrumentbrädan längst fram vid framrutan i mitten.

Har haft navin i passargerar airbag-uttaget, och tanken som då slog mig var, störningar! Flyttade då ner den i handskfacket och klädde in och skärmade av den.

Funkar? icke sa nicke igen.

Tips mottages mer än gärna.
Verkar knepigt. Jag har testat ett par olika antenner/mottagare liggandes framme under vindrutan. Helt klart är att det blir lite sämre mottagning än en antenn på taket. Tänkbara orsaker är solskyddet i vindrutan som på vissa bilar skärmar rätt mycket, i synnerhet de med polariserat glas (ser blåaktiga ut från utsidan).
Sen "ser" inte antennen så bra i riktning bakåt, och i Norden har vi ju lite låga vinklar till satelliterna så i ogynsamma fall kanske det blir lite för dåliga signaler. Prova gärna och sätt antennen tillfälligt på taket och kör en resa. Ofta medföljer en liten magnetisk platta för detta, en del antenner har magnet inbyggd.
Här nere i södra Sverige och i Danmark/Tyskland har jag för det mesta 8-10 satellier med god styrka.
Ett problem som påminner om ditt har jag märkt trots detta. Det är med TomTom navigator, den släpper positionen vid 120-130km/h och börjar köra på sniskan på skärmen, dvs kartbilden snurrar runt lite och hastigheten visar runt 30-50km/h. Vid minskad fart går den tillbaka igen mycket distinkt och bra, alltid vid ung. samma hastighet.
Med Destinator program och i övrigt samma hårdvara händer aldrig detta, kanske det är en bugg i ditt program?

FP
Det är inte så att du blåser för varm luft från defrostern på mottagaren och att den därför ballar ur ibland?

FP
In
355
Inot
745iA -02
Skall testa med annan plats på antennen så får jag se.
Jag har testat med annan enhet och antenn från alpine, och fick exakt samma problem.

Vad det gäller luften från defrostern vid vinrutan så har jag sällan varmare än 18, och utblåsen ställda på "kallt/blått" Så jag tror inte att problemet ligger där.

Skall tilläggas att det vart "något" bättre då jag flyttade ner den i handskfacket , dock bedrövligt fortfarande. Jag börjar misstänka att det är något som stör huvudenheten/antennen, men vad....
Mysko är det ju också i och med fastän jag har GPS-mottagning dvs minst 7 sat, så är jag "ur kurs" flera gånger. och den positionerar sig inte rätt förräns jag kaliberar om den.

Sen hurvida det påverkar navin vid start av bilen då volten ligger på 10-11v vete tusan, men jag ser ju inget mönster i det hela.

Inga probs med 8-10 volt tror jag, all bilelektronik skall klara detta, men undantag finns tyvärr. Om du resetar och startar det hela efter start av bilen så har di ju eliminerat denna felmöjlighet. 18° i kupén innebär inte 18° i utblåsluften, den är långt högre, kan vara värt att flytta lite på mottagaren. Det som sitter i svarta lådan är processor mm, detta är inte så känsligt och behöver inte skärmas osv. Placering i handsfacket blir säkert bra, men antenn/mottagare måste ju alltid sitta så den har fri sikt till satelliterna.

FP
In
355
Inot
745iA -02
Har provat och åter provat nu, kom fram till följande.
Köper en cykel och en KAK-Atlas, nåja skämt och sido :-)

Det verkar inte spela någon som helst roll var jag har GPS-antennen.

Provade med att;
Sätta antennen på taket, startade bilen, körde runt lite, ingen GPS-mottagning.
Stannade, bilen, motorn igång, flyttade in GPS-antennen till instrumentbrädan där den normalt sitter, och vips, mottagning. Dock så navigerade den som en vilsen svensk på semester i Ungern. Åkte mot Norr och navin åkte mot söder, inte helt ultimat :-)

Kalibrerade navin, och det funkar.

Stänger av bilen, startar igen, och samma problem.
Aha, tänkte jag, det _måste_ vara att den får för "lite" volt, mäter upp och ser att den får mellan 10-11v vid start av bilen.

Testade samma sak nästa dag, då ser jag att det lämmnas 8-9v vid start av bilen, nu funkar navin som den skall, kör 3-4mil och den fungerar klockrent. Parkerar handlar lite önödiga saker :-) startar och den krånglar igen.

Kontentan är att jag _måste_ kalibrera navin varje gång efter start för att den skall navigera "rätt" Den krånglar oavsett var jag har GPS-antennen, oavsett var naviboxen sitter, spelar ingen roll om den får 8 eller 12 volt.

Och problemen är samma då jag fått en "ny" navi från Alpine.

Nu ger jag upp och lämmnar in bilen till Gumperts, Pasi jobbar ju där och skall vara en fena på Alpine har jag hört :-)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
10-11v är för lite.strömförsörjnings problem.kolla med ett löst batteri i bilen.

In
355
Inot
745iA -02
Allt är kollat :-)

Det är bara problem med strömmen till Navin inget annat, har mätt på lampor, dörrlås, slutsteg, huvudenhet mm, alla dessa har 13.4v.

Batteriet är helt nytt på 90Ah och laddar som det skall.

De som installerat grejorna får ingen rätsida på problemet, så jag testar med Pasi på Gumperts, han rekommenderas ju av de flesta.

Jag skulle nog som du, lämnat tillbaka alltihop, verkar som det återstår lite avbuggning osv. Det är väl under start och enbart då som du menar att du har 8-10V osv? Annars så har du givetvis problemet där, kanske spänningen plockas på nåt underligt ställe som inte håller full spänning osv i bilen?
Hela bilen dräller av elektronik och processorer, spänningsfallet under startögonblicket får givetvis inte ställa till problem, då skulle inte mycket funka i dagens bilar.

FP
In
355
Inot
745iA -02
Jo, precis. Spänningsfallet är bara vid uppstart. Vid tändningsläge 1 och 2 så har jag alltid minst 12.8v. Med bilen igång så är det 14.4v ca

Nu har jag inte mätt på bilen utan stereoprylar i, men jag antar att vid 6-10 minusgrader och bilen stående i ett dygn, så är det inget onormalt att spänningen faller ned till 10v. Startar ju som sagt med allt på, dvs lysen, klima, stereo, sätesvärmare mm.

Som den "Ståkhålmare" man är och huserar i "bara" 10 minus och avsaknaden av varmgarage, så kan jag lova att fingrarna blir rätt stela efter 3 timmars mätande :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En bekant till mig som åkte Cheava Transport hade en Alpinenavi och den fick han utbytt till en VDO Dayton innan det blev ordning på den. Tyvärr minns jag inte vilken modell det var. Vill inte vara negaticv men folkes tips låter som en tänkbar variant. Prova att se dig om efter en annan navi och be om pengarna tillbaka.
Lycka till
Asken
Sitter navigationsenheten monterat i bilens färdriktning, eller sitter den snett, så att säga, med CD-inmatningen mot bilens sida? (hoppas det inte var för luddig förklaring) om det är så att den sitter snett, så kan gyrot i datorn få svårt att hålla koll på åt vilket håll du kör. Detta brukar gå att ställa in på datorn vid installation, hur den är monterat. Dock borde firman som installerade den ha tänkt på detta, men det är ju ett tips iallfall. Jag har stött på en bil med ett Pioneer-nav, som hade det problemet, och det gav liknande symprom som du beskriver.

Annars säger jag som Asken och dom andra: lämna tillbaks!
Själv kör jag Pioneer AVIC 900 HVT, och är enormt nöjd med det! Har haft både VDO och Blaupunkt innan, och Pioneer spöar dessa lätt!

Lycka till!
Ett bra tips, visste inte ens att det var gyro inbyggt i dessa. Men installatören borde ju veta! Den måste väl orienteras körriktningen, antingen fysiskt eller i mjukvaran. Har installerat gyro i båtar, funkar på samma sätt där.
Klart att en fastmonterad navi i den kaliber vi pratar om här borde göra ett superbt jobb, men kan ändå inte låta bli att vara rätt nöjd med PDA-varianten. Visst inte lika stor skärm osv, men utan någon mera input än GPS-data så får man hyfsad kompassriktning, hastighetsdata osv och man kommer (hittills iaf) fram till dörren i stort sett, på inställd destination. Man hör ju ibland om lite strul även med t.ex BMW:s original navi, vid uppgradering osv, och vilken skillnad i pengar mot PDA-varianten, som kan göra en del annat också när man vill det.

FP
Folke: Jag skall ärligt säga att jag inte är säker på huruvida Alpine-utrustningen har gyro eller ej, då jag inte haft någon närmare kontakt med dom. Men det är ju ett seriöst och rätt dyrt system, så det verkar ju rimligt iallfall. Värt att kolla upp som sagt! Pioneers gyro tar tillockmed med vägens lutning i beräkningen... känns nästan som overkill, men exakt blir det! :-)
Vore kul att kolla närmare på PDA lösningarna, då jag bara jobbat med olika fasta lösningar. Många säger att det funkar bra! Fördelen med fasta lösningar är ju som du säger, att du har fler parametrar för beräkningen: gyro, hastighetspuls, backljuskontakt mm. Framförallt i tunnlar och dåligt väder är det bra, då den kan "hålla sig på vägen" rätt länge, utan värst många satelliter mottagna. Vilken PDA lösning använder du?
Blev tvungen att kolla upp det... den har ett gyro inbyggt! :-)
In
355
Inot
745iA -02
Hur den sitter skall inte spela nån roll eftersom man kalibrerar den och anger "körriktningen"

Jag var inne på att det berodde på; Att i det ögonblick jag startar bilen så kan volten, just då jag vrider på nyckeln vara nere i 8v, och detta på något vis gör så att navin "får spel" och inte får GPS-mottagning sedan. Dock så borde det inte spela roll att det är 8v vid start, då volten 1sek senare är 14.

Då jag startade bilen idag, så var det 8.9v(vid start, sen 14v) och då hade jag full GPS hela dagen, även efter antalet stopp och starter, skillnaden var att jag ändrade GPS-antennens dragning och istället för att låta "restkablen" ligga virad i en bunt inne på passargerar airbagens plats fram, så lade jag den i A-stoplen. I instrumentpanelen/Airbag passagerare så sitter ju lite motorer med magneter och säkringslisten. Dock så borde ju GPS-antennens kabel vara duktigt skärmad, men man vet ju aldrig.

För övrigt så har firman som installerat det varit mycket hjälpsamma och jag tror inte att de har någon skuld i problemet, men jag behöver som sagt annan "fackmans" åsikt, och Pasi på Gumperts är ju gammal Alpine människa har jag hört, så vi får se vad som händer. Kan ju alltid hoppas att det fortsätter att funka för mig nu då jag ändrat dragningen på antennkabeln :-)

I annat fall så lutar det att Alpine-Prylarna åker ut å in med Pioneer
Bra att du får support från Gumperts, dock spelar inte "gammal" erfarenhet så jättestor roll på relativt ny teknik som GPS och navi i bilar t.ex. Du behöver inte oroa dig för magnetfält och kabeldragning i detta fallet. Antenn och mottagare är en integrerad enhet, de datasignaler som sedan överförs till själva navienheten är inte störningskänsliga. Åter igen, elektronik som är konstruerad för användning i t.ex bilar och båtar måste tåla spänningsvariationer, temperaturvariationer, störande fält osv. Bl.a CE-märkning och e5-märkning säkerställer detta. CE har ju funnits sen -96 nånting men kolla gärna efter e5-märkningen, infördes i fjor och måste finnas på all fastmonterad elektronik i bilar. Hoppas det löser sig.
Bstrom: Jag har testat med ett par modeller, just nu kör jag Qtek 1010. Bra med allt-i-ett, även GSM-telefon, GPRS/internet/e-mail osv. Sen finns det andra som har möjlighet till inbyggd GPS, då kan man köra helt bärbart och navigera även utanför bilen, till fots, per cykel/MC osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.