AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
990

M5 3,6 volym i förbränningsrum ?

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Någon som vet volymen? Har sökt på forumet utan resultat.
Om du vet kompförhållandet och slagvolymen är det bara att räkna baklänges.

/En som inte orkar räkna nu...

Storebror Kilander
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Jo, de e klart men problemet är att kolv toppen inte är platt.Det svåra är ju att veta vad som är vad av det värdet man räknar fram.Egentligen kanske det finns nåt bättre sätt att att lösa mitt problem? Jag har 10:1 i orig. komp, och jag ska ner till 7,5-7,8:1 i komp. Grejen är att jag ska beställa nya kolvar & jag försöker räkna fram dom nya måtten på dem.... idéer någon...?

/En som precis klarade G i matte.
Hur lätt som helst, ta vatten blandat med lite diskmedel för att få bort ytspänningen, häll det sedan i förbränningsrummet upp till kanten och mät sedan hur mycket det gick i!
mycket bra tips där, en annan variant är att ta ett mätglas fyll det med olja sen lägger du en glasskiva över toppen och så får du ta med packningen också så har du ett hål i skivan och fyller med olja sen ser du hur mycket du har kvar i mätglaset och så kan du göra samma procedur på blocket med koleni öd då.
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Gör som Kilander föreslår, räkna!
Borr 93,4 Slag 84 på denna motor?
Då blir totala förbränningsvolymen 64 cm3.
3-3,5 mm's "sänkning" av kolven ger 7,8:1 resp 7,5:1.
Du måste nog mäta på något sätt tex beskrivet ovan för att veta vad som är vad. (förbränningsrum i toppen, packning, kolvutformning)
Hoppas jag räknade rätt........
// Pedahl
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Jo, jag har tänkt på det där att volymmäta så det får nog bli så!
Hade hoppats på & slippa det, kan tänka mej att det e lite pyssligt att få det tätt m.m. Men man är väl bara lite lat.
Bara ventilerna sluter tätt och du har tändstift i så är det inga problem.
Enklast är väl att mäta diametern å jupet på urgröpningen på kolvtoppen å sen räkna fram volymen.
Sen har du ju TRE volymer att ta hänsyn till, det som rymms bara i toppen, det som rymms i kolvtoppen och det som ryms i mellan, sk. squishband, frigång mellan kolv och topp.

Storebror Kilander
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Har i allafall konstaterat att om jag ska ner till 7.5:1 i komp så ska förbränningsrummet vara 90.64 cc (orig. 65.44), nu återstår några praktiska övningar så ska nog problemet vara löst!

P.s, hur går det me topp å ramlagerbultarna, Kilander?
har ju egentligen inte bråttom, bara nyfiken!

/Micke som beställt "tuffa" bultar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.