AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Är det bara i min bil (E34) det drar svinkallt vid höger ben?

Skall tilläggas att det är en import 520i -93.
När det är kallt ute (inte minst dagar som denna när det är -10 till -15) så blåser det in kalluft på högerbenet vid förarplatsen. När det är riktigt kallt måste man ha en filt där om man skall köra längre sträckor.
Är det ett standard"fel"? eller vad kan det vara?

//Jocke
Jag har också en importerad -93, men den är helt ok i värme.
Blåser det konstant kallt nere vid benen? I så all låter det som om någon värmeventil kärvar. Testa knacka lite på värmeventilerna och se om det släpper.
Utblåset nere mellan baksätespassagerarna verkar dock läcka så det kanske är för att det strömmar kall luft bak dit som det blir kallt om benet!?
Du menar alltså att jag skall sopa till det utblåset för jag gissar att det är det du menar med värmeventil?

//Jocke
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Mittutblåset bak har endast kalluft...varmluften bak kommer under stolarna
Fast det blåser kallt hela tiden där i mitten. Borde ju gå att stänga av.

//Jocke
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Mittutblåset bak stänger man av med "rullen" mellan utblåsen på min bil iaf.... men den kan rulla upp ibland :-(

Peter

Min BMW Länk
kn
310
knudi
535i -92
Jaghar samma fenomen i min bil joa. Jag har en importerad 92:a och det är som du säger man behöver långkalsong på högerbenet när man kör kalla dagar.

/Steffee
Det är altså mittutblåset som blåser kallt?? Inte vid benet uder instrumentbrädan?? Är det mittutblåsen melan sätena du menar så går det ju stänga det utblåset med "rullen" som sitter där.
Mittutblåset bak blåser kallt oavsett hur man rullar på "rullen" så det är något som är fel.
Med det är i fram vid höger föraren som det är jobbigt. Misstänkte att det beror på att det skickas kall luft till mittublåset bak som det blir kallt i fram när luften susar förbi!?

//Jocke
ja eller att det är något jox som gör att en del av luften som skall till mitten där bak kommer på ditt ben.

Det finns inte någon slags sommar/vinter ventil i bilen, ingen aning om det finns på bimmers men min gamla Volvo 140 hade det iallafal, en slags luffar-AC ; )

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
kn
310
knudi
535i -92
jag har i alla fall så i min bil att när jag kör typ landsväg o det är -15 o kallare så blir min mittkonsoll iskall. lutar man benet mot konsollen när man kör fryser man. Det är inget utblås det kommer kallt ifrån utan det är konsollen från växelspaken och bakåt som blir askall. Sen vet jag att det bara kommer kalluft i mittblåset bak. men den är ju inte öppen.

/Steffee
-Daniel-
jag har också problem me värmen mittutblåset både stora högtst upp (det plana) och dom 2 mindre som sitter i mitten blåser bara kalluft nån som vet vad felet är...viss det är bara att stänga av dom och blåsa varmluft med resten men det e irriterande
-Daniel-

Det är troligtvis inget fel, har snackats om detta en hel del men det är MÅNGA som har det som du (inklusive jag) Personligen tror jag att det skiljer lite på årsmodellerna och om det finns AC eller klima i bilen.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
-Daniel-
har varken ac eller klima i min bil
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
hade samma problem men kalluften kom genom ett illa upptaget hål i stora "förvaringshålet" mellan framstolarna...satte tejp där och klämde tebax kasettbandshållaren...var i och grävde där i sommras när jag drog kabeln till styrningen av slutsteget...såg då att rören som går till friskluftsutblåsena bak inte satt ihop ordentligt...gick inte att få ihop dom då dom verkade ha krympt en aning, fattades ca 4-5cm...bytte mot en längre slang och problemet var löst...
kanske kan det vara så att om rörena inte sitter ihop på era bilar så pressas luften ut vid högerbenet....är ganska tajt monterat runt mitt konsollen ju...en tanke bara så det kan ju vara nåt annat???.....

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
kn
310
knudi
535i -92
frazzeribba jag har oxå ett hål i mittfacket bakom växelspaken ca 20mm stort.
i min bil kan jag däremot blåsa varmluft me mittutblåsen fram och det stora uppe på ibrädan. men bak endast kalluft. jag har ac i min bil

/Steffee
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
har oxå ac...får dock bara kalluft i dom bakre och dom två utblåsen ovanför fläktreglagen...kan det ha att göra med rullen som är mellan dom..går ju att växla mellan rött å blått..jag får ingen skillnad när jag rör den....

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
joa: Verkar som det kanske läcker ut kalluft från den kanal som skickar luft till utsläppen i baksätet. Borde gå att fixa till, nån skarv på plastkanalen som åkt isär kanske? Om värmeventilerna bråkar (eller ventilen om du inte har separat temp. inställning på höger/vänster sida) så skulle du isf få helt kallt eller varmt i alla tempererade utblås, inte bara vid fötterna.
Kan ju ockdå vara en dåligt tätad genomföring i torpeden ut till motorrummet som släpper in kalluft, behövs inte mycket öppning för att ge drag vid låga utetemperaturer. Klassiskt problem i gammelbilar som inte hade hängande pedalställ.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.