AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.303

hjälp den kokar!

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tjena alla!
jag har ett litet problem med min bil..
jag var på en bensin station igår och fyllde på spolarvätska och kylarvatten mmm..
sen när jag körde iväg borja bilen koka och jag får ingen some helst verme i bilen... jag har ingen aning om vad jag skall göra så snälla hjälp mig om ni vet vad som kan vara fel..

MVH / mille
bj
105
bjornnl
316i -93
Det låter som att du har fått luft i systemet. Lufta den och sedan borde det gå bra igen. Alt. har vattenpumpen gett sig, då är det til att byta, men det låter inte som det i och med att kokandet kom i samband med påfyllnad av vätskan.

Lycka till!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jaha puuuhh! jag som blev så orolig..
hur luftar jag systemet enklast?
Tack för hälpen!
MVH / Joel
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Hur lite kylarvatten hade du i behållaren? innan du fyllde på...

Hade du väldigt lite vatten så lär du har fått in en del luft, bara att lufta...

Mvh Johan
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jag hade rätt mycket vatten i innan jag fyllde på!
men hur luftar jag systemet enklast?

MVH / Joel
bj
105
bjornnl
316i -93
Lossa lite på den lilla skruvpluggen som sitter bredvid påfyllnadslocket till kylarvattnet. Sedan sätter du alla reglage till luften inne i bilen på fullt (fläkt, värme, m.m.). Sätt igång bilen och låt den stå på tomgång och låt luften komma ut. Ev. kan man behöva köra upp framvagnen lite så att kylaren är den högsta delen i systemet, men det behöver inte vara nödvändigt. Sedan är det bara att hålla koll på tempen så att inte bilen börjar koka. Fyll på med vätska allt eftersom det behövs. Håll på så här c:a 10 - 15 min. Fungerade för mig.
bj
105
bjornnl
316i -93
PS. Låt aldrig bilen koka fullt ut. Akta toppen! DS.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tjena bjornnl!!
tack för din utförliga förklaring! blir en luftning av systemet imorgon!

mvh / Joel
31
182
318iZerd
318i-97 (E36)
kan man inte bara ta bort påfyllnadslocket och sen låte det vara ett tag kylarvattnet sjunker ju ändå,eller?
bj
105
bjornnl
316i -93
318iZerd: Jag prövade också att göra så när (innan jag hittade den fina lilla pluggen som satt där så prydligt ditsatt bredvid. Detta innebar att vätskan i behållaren steg sakta, men säkert, för att tillsist rinna över. Med luftning via pluggen gick det hur bra som helst. Mina erfarenheter.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
så nu har jag luftat systemet med den söta lilla pluggen!
funka hur bra som helst! nu kan jag mysa i vermen i min bil igen! tack så mycket för hjälpen!!! och vad det gäller att bara öppna locket.. det testa jag innan jag fick tipset om pluggen. och det gick inget vidare! pluggen e ju hur smidig som helst! åtrigen
TACK!

MVH / Joel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.