|
|
|
|---|---|
|
Håller på att pilla med min Lotus replica, som bygger på BMW. För att slippa en miljöavgift på 7000kr när jag registrerar in den senare, så behöver jag eftermontera lite prylar. Katalysator, lambda och kolkanister skall jag fixa. Hur mycket jobb är det att eftermontera det här? M20B20 kom väl med katalysator mot slutet? Vad var i såna fall de stora skillnaderna då, måste man göra några större ingrepp på motorn, förutom att fixa någon lambdastyrning? En kat skall väl inte vara några problem att stoppa dit, och kolkanistern får jag väl lista ut hur den funkar, men lambdan är jag osäker på. | |
|
Hej! Om du ska ha lambda så måste du ha kabelstam och styrbox från bil som har det. Annars har du ingenstans att koppla in lambdan... Får du tag på det så är det bara att ta kolkanistern med från samma motor. Om jag inte missminner mig så sitter set Motronic sprut i bilar med kat o lambda, medans du nu har L-jetronic... Försök hitta komplett motor -88 o framåt. Kan gå att pussla ihop ändå men kan bli krångligt då motronic har tändningen integrerat i styrboxen till sprutet. Lycka till! |
|
| Okay, tack för svaret. Har forskat vidare, och har nu bestämt mig för att använda en MegaSquirt styrbox, som har stöd för lambda och är mycket enkel att ändra i själv. Det borde lösa alla problem, verkar det som. | |
| Det gör det säkert! Kolkanistern är ju bara en burk med några slangar, styrs av vaccum från motorn ska inte vara några problem att lösa separat. (ta från skrot kolla vart slangarna är anslutna) | |
| Exakt, sedan kollar de inte om kolkanistern funkar heller när man besiktar, bara att den finns där. Den borde inte vara något problem heller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.