AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.248

Vad är det för kabel i bälteskontakten?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det går en liten kabel från bältesspännaren (där bilbältet låses fast i), är det till för nyare bilar som ev. har bältesvarning som kollar om bältet är i?

Kan man montera den på stolen utan att koppla i denna kontakt (det saknas på min stol) men kontaktuttaget till den lilla dosan är samma som i den gamla, så de passar.
Men kabeln "blir över", gör det något?
Förstår ni vad jag menar? :-)

/Hammar
Undrade just hur det går med dina stolar? Du menar kontakten som känner att bältet är fastspänt? Den kan du nog vara utan, funktionen används i t.ex USA, men här hos oss tänds bälteslampan och släcks igen efter en stund, oavsett om man spänner fast sig eller inte. Bältessträckaren (spännaren) däremot är kopplat till SRS och airbagsystemet. Du ser en liten cylinder under bälteslåset och en vajer som går in i denna? Liten pyroteknisk sats som brinner av och spänner åt när baggen utlöser, om dess kablage inte är inkopplat så får du SRS-lampa som måste resetas osv. Dessa är lika på båda sidor, liksom elvärmens kontakter, endast på passagerarstolen har du ett kablage till, för sensormattan till SRS-systemet. Förmodar du har avhandlat detta med Hasso redan?

FP
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack, då var det som jag misstänkte.
Höll nästa inte på att kunna komma ur stolen då bältet satt som fastsvetsad, nog för att jag gillar att sitta i de nya stolarna men det var ju löjligt! :)
(Så det fanns inget annat än att gå och köpa en ny som fungerar)

Stolarna är på plats nu, kommer att få hjälp att montera värmen om två veckor och jag kommer att "tjuvkoppla" kontakterna under tiden till dess, förhoppningsvis med hjälp av dem jag köpte stolarna av och av Hassos fina mail.

Fick rådet av en på BMW att det gick bra att montera förarstolen utan att få airbag-varning, men då talade han osanning eftersom jag mycket riktigt fick lampan att lysa, så jag var på BMW idag och påpekade detta samtidigt då jag köpte ny bälteshållare.
Kommer att köra minimalt med bilen under den tiden eftersom jag misstänker att ingen airbag kommer att lösas ut om någon krockar med mig, eller om jag kör av vägen osv.
De sa att de kan släcka det åt mig gratis givetvis, men jag kommer tyvärr inte ihåg vem av dem på BMW som "tipsade" mig, hade aldrig sett honom förut...

Hur som helst så var det absolut inte svårt att montera bort stolarna, enklare än jag trodde faktiskt.

Svårare var det ju då man kom på att kontakterna var olika. :-)
Men som med allt annat, det ordnar sig alltid.

Tack folke, Magnus M. och Hasso för hjälpen.
(Och alla andra som jag rådfrågat under veckan)

Och ha ett riktigt gott slut på året och ett bra nästa år!

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Glömde ju skriva det, jag har idag betalat in medlemsavgiften till BMWCS, så nu är man med!
Äntligen!
Och jag fick rabatt på bälteshållaren också då jag visade kvittot på inbetalningen, suveränt!

...ja det var väl allt. ;-)

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går utmärkt att montera stolen utan att få airbagvarning:))
förutsättningen är att man aldrig slår på tändningen förrän allt är ihopkopplat :)) För då sätter man lampan, lika illa att plocka ur instumentet och slå på tändningen .Så BMW meken hade iofs rätt, men handhavande fel kan gör en del problem :))
Förmodar att du har sensormatta även i sportstolen.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.