|
|
|
|---|---|
|
Jag har sparat två månadslöner. Vad får man för det? I Tyskland får man välja och vraka i ett stort utbud av E24. 628 finns inte ens med i BMWPowers modellguide men där nere florerar bildfagra exemplar. Koffe tyckte att 184 hk i paritet till 6-serie till monster, kanske är ett klent motoralternativ. Men inom den budgeten brukar bilar med stora motorer vara hårt körda. Dessutom är ju inte jag bortskämd med vridmoment. De senaste bilarna jag ägde var BMW 316, BMW 320 och mazda 323 1.5.... =) Eftersom det inte finns något enskilt forum för 6-serien ställer jag mina frågor här i det allmäna forumet. Är det någon som har några nyttiga erfarenheter av bilarna i fråga, till den som går i köptankar? Sign Kjelle | |
|
Hej! Beror på vilken månadslön du har :) Finns en del trådar med lite info om 6-serien E24,men det jag kan säga är att du iaf bör "kolla framskärmarna" som "första punkt"...En tendens till rost på en E24 kan bli väldigt dyrt(framskärmspriset ligger på ca 7'/stycket). M.a.o, se till att du inte bara "går efter priset",rost är aldrig kul men speciellt på en E24 så bör du kolla extra noga efter detta... Mvh Janne. |
|
|
Huvudet på spiken Kjell, 635 hade ju t om 185 katalysatorrenade hästar i Sverige vissa år. 185 lär räcka gott, och 628 är nog rätt roliga att äga då bilen börjar bli ganska ovanlig med den motorn. Som Janne säger så är rosten E24's största fiende, och glöm inte att du vill höra en M30-sexa KALL. "Jag har värmt upp den åt dig", har man som E24-köpare fått höra några gånger endast för att finna att bilen rasslar och går ojämnt när den är kall. Själv har man snöat in sig på den perfekta 635an, så sen som möjligt och självklart med den där "måste ha" utrustningen och färgkombinationen. Lycka till i Haj-jakten, och dela gärna med dig av dina erfarenheter på forumet :-) MVH, E38B12 PS. Så är det någon som har en vettigt prissatt, vit, manuell 635 årsmodell 88-89 stående, utan shadowline, fast med AC, sollucka, och beige skinn, Sportstolar inget måste med helst.... samt högst 18 000 serviceboksdokumenterade, rostfria mil kontakta gärna mig :-D |
|
|
Såg någonstans en BMW 635i-89 för 95' i som det syntes "kanonskick" med manuell låda...Mums.Tror det var på "Bytbil.com"... Mvh Janne. |
|
|
Jahaja...Det var här på börsen ser jag :) Mvh Janne. |
|
| E38B12: Vilket 635:a har 185 hk?? I sverige såldes väl bara 204- och 211-hästarna...?? | |
|
I Tyskland vet jag att pre-88 KAT-bilarna hade 185 (pigga?) kusar, TROTS detta skrivs ofta 218 hk ut i annonser, ett mycket vanligt fel folk missar att kolla vid inköp, glöm aldrig det, för även om de flesta bilar saknade KAT hade vissa det! Hade de inte det i Sverige, USA och Schweiz också? Har läst det någonstans. Däremot kvarstår det mycket egendomliga faktum att alla länder utom i Sverige och Schweiz hade 211 hk från -88 och framåt medan vi hade 208 hk -88 och inte fick 211 förrän -89 Både Schweiz, USA och vi har ju alltid haft ganska stränga avgasregler, trots att det inte blev lag här med KAT förrän, var det from. -89? MVH, E38B12 |
|
|
Kan vara så att jag har fel ang. 185 hk i Sverige, möjligt att det alltid var 204 hk här? |
|
|
Tack för tipsen. Visst är det alltid så att man får vad man betalar för. 3500 Euro räcker till en 628 i bruksskick. Sedan blir det säkert en del jobb i verkstaden... En vis planering vore förstås att vänta ett år tills man sparat 4 månadslöner och köpa ett 'felfritt' ex. Något ska jag ha till sommaren iaf. Kanske något lättmekat så att man inte går back när man säljer det. Jag såg en Alpina E30 -88 för 2500 Euro =) Sign Kjelle |
|
|
powerkjell: Helt klart ska du investera i en Sexig E24 (tycker mig märka att fina ex stigit i pris sen jag köpte min) :) Kolla skicket på bilen i helhet först och främst. När det gäller rost så finns det många skrotade E24:or här i landet att plocka plåt från, om man vill göra en lackering i framtiden. Har själv skrotat en och sett fler som håller på. Bilar från -82 har samma chassie som E28:an med stora sexan så de bitarna har rimliga priser samt bra vägegenskaper. Stirra dig inte blind på en massa utrustning utan provkör bilen och se om det "känns rätt", dvs pris kontra skick. Sätt ut en köpes annons på de större sidorna och se om du får några intressanta svar, man vet aldrig vad som dyker upp. If it don´t run, crome it!! |
|
haimaul |
Kolla rost, och när du gjort det ordentligt - kolla en gång till. Lyssna efter rassel från toppen vid kallstart. Tänk på att TRX-däck är snordyra, så det är bra om tidigare ägare bytt till vanligare fälgar/däck så slipper du den kostnaden. Servicebok ska man kanske inte vänta sig när det gäller så gamla bilar men kvitton och liknande kan man ändå tycka att en skötsam tidigare ägare idag, när servicehistoria tycks ha blivit viktig, har sparat. Ventil/kamrasslet på M30-motorerna är ofta ett resultat av försummade oljebyten. Ta upp den i minst motorvägsfart också och lyssna hur mycket det brusar (eller i värsta fall: dånar) från sidorutorna. De saknar ju ram och tätar direkt mot listen på karossen och den passformen kan vara dålig. Nya lister är svindyra men problemet kan gå att åtgärda på annat sätt. Men generellt är det en väldigt okomplicerad bil att äga. Den är bara sååå mycket snyggare än annat man får för samma pengar idag. Hyfsat snabb också. Värt att tänka på är att den var dyrare än en Porsche 911 i mitten av åttiotalet. PS. Har ett några år gammalt nummer av brittiska Classic Car med en grundlig köpguide till modellen. Maila mig din adress så kan jag skicka en kopia om du är intresserad. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Grymt skön bil, snygg har allt. Kolla även bland andra inlägg här på sidan. Det finns en reprationsmanual som är väldigt bra att ha om man köper E24. Blev själv lycklig ägare till en E24-82 förra året, har aldrig ångrat mitt val. Var och tittade på många bilar innan jag insåg att jag ville ha något annorlunda. Ingen av mina kompisar har kunnat säga rätt årtal, de flesta har gissa på början av 90- talet. Väljer man E24 så väljer man även tillvis del kostnaderna att hålla den i trim. Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.