|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja , som rubriken lyder..... Jag har en 528i -87 , som jag tänkte ha som donator.... Till min fina 525'a som ska bli ännu finare !!!! Jag har haft så mycket strul med mina dubbelförgasare på 525'an , därför tänkte jag konvertera till insprutning. Dels så är det ju mindre avgasutsläpp med en sådan än en förgasarbil..... Så man tycker ju inte att sbp skulle ha något emot det..... Iosf så tänkte jag byta hela motorn dvs från 2,5l till 2,8l , pga att min 525 'a knackar lite lustigt !!! Tycker att det skulle vara spännande att höra vad JESPERADO tycker om en sådan operation....../billy. Billy B-10 | |
|
Jag har tyvärr inte i huvudet vad BMW har för generella intyg gällande motoreffekt på 525:a från 77. Finns det inga så är det det gamla vanliga med max 20% effektökning som gäller. Och motorn som ska läggas i ska vara i orört avgascertifierat skick... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
525'an ska väl ha 145 hk och 528'an ska väl ha 184 hk..... Jo jo motorn som ska i är också original.. Men annars då , om man "bara" tar bort de dubbla förgasarna på 525'an och tex monterar i 528'ans insprutningssystem och sedan försöker besiktiga bilen får man då igenom den ???? Jag menar den blir ju faktiskt lite miljövänligare med det arrangemanget...än den trista förgasarna.. /billy. Billy B-10 |
|
|
Visst är det 145hp i 525.an Billy? Då sk*t det sig om man ska följa "Jeppes" info om max effektökning iaf :( Frågan är ju om någon på besiktningen "bryr sig" om en dylik operation...Borde vara lugnt tycker man iom att det finns E12 med 2,8i motorn(visserligen ett något annorlunda utseende på E12:ans 2,8i kontra E28). Mvh Janne. |
|
|
Om du byter till insprutningen och bara kör bilen genom en kontrollbesiktning och hoppas på det bästa är risken väldigt liten att någon upptäcker det. Försöker du registreringsbesikta bilen med motorn konverterad till insprutning blir det däremot problem... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
OK , tack för infon grabbar !! Då blir det väl till att ta till Jeppe's variant där..... Och hoppas att det går vägen..... Billy B-10 |
|
|
Det är faktiskt fritt för tolkning, men det är ju tillåtet att genom konventionell trimning öka motoreffekten 20% på den befintliga motorn utan att genomföra en registreringsbesiktning. Kravet är att man inte påtagligt försämrar avgasrening eller liknande. Som jag tolkar det faller detta inom ramen för dessa regler, i så fall är din operation med att konvertera den motorn som hör hemma i bilen till insprutning fullt tillåten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jesperado---> Låter mycket bra tycker jag , då vet man vad man kan göra med blivande "pärlan"...... Och jag antar att genom att montera insprutning så försämrar man ju inte avgasreningen precis...... Billy B-10 |
|
|
ALLT är nog bättre än de hemska gamla förgasarna.. Har gjort samma ingrepp på en 3.0, tror du kommer bli helnöjd! mvh Johan. |
|
|
Vad har alla emot gamla förgasare? Det är det bästa som finns! Billy// Hoppas att du inte slänger de gamla trotjänarna när konverteringen är klar... ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Är väl inget större fel med gamla förgasare.. Så länge det är EN åt gången på motorn! 2 gamla slitna på en motor kan kvitta, speciellt när de blivit så slitna att man får justera i ett! Men, som du säger, är bra ibland.. Lite enklare med gamla bilar utan elektronik eftersom elektronik = elände.. Bävar för den dagen då man får börja leta elfel på E32an.. mvh Johan. |
|
|
Du kan inte montera insprutning på en avgascertifierad motor om den inte var utrustad med detta när certifieringen gjordes. Däremot kan du sätta dit en katalysatorrenad motor på en 87:a. Öka effekten på standardmotor utan att den skiljer sig från det avgascertifierade utförandet blir nog svårt så enda sättet att få en starkare motor är att montera en med kat. som håller sig inom gränserna för antingen den generella ökningen av effekt/vrid eller maxgränserna som BMW anger för aktuell bilmodell. |
|
|
LTK---> Vi får se när operationen är klar (kommer nog att dröja ett tag) ,tror själv att jag kommer att bli nöjd... Kristian Larsson--->Förgasarna kommer att sparas , på "lagerhyllan". Du vet väl hur dessa hemska förgasare ser ut va !??! Det är mycket svårt att justera dessa när de är slitna , och vad jag hört så var de knepiga redan när bilen var ny !!! Amazon--->Inte !??!?! Förklara mera tack !! Billy B-10 |
|
|
1976 kom avgasreningen på allvar i Sverige, från det året så ska motorerna vara avgascertifierade. Man får inte göra några förändringar på en sådan motor utom ren "ekonomitrimmning" d.v.s enbart en optimering av motorn beträffande inställning/justering/kalibrering. Enda alternativet blir att byta ut motorn mot en motor med ett styrt 3-vägs katalysatorsystem för då anses du har gjort en avsevärd förbättring. Tänk på att angiven maxeffekt för modellen inte får överskridas. |
|
|
Amazon: Det där är fel. Du får trimma motorn konventionellt upp till +20% av ursprungseffekten. Det är t.ex. tillåtet att byta förgasare, kam, insug, topplock mm... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Skitbra idé Billy, men du måste ju skaffa motor från 70-talet så att du får rätt stil på det hela. Angående besiktning så är det ju bara att skifta, om de inte märker att man har konverterat från automat till manuell så lär de inte märka att din bil egentligen är förgasar-typad. Sen så ser ju motorn i övrigt nästan identisk ut! PS. Mitt tips har inget att göra med att jag vill sälja på dig min 528i-motor ;) |
|
|
Jesperado: Att byta förgasare till insprutning eller göra andra större förändringar på en bil som omfattas av avgascert. lär nog bli svårt om man ska följa lagen. Den 20% effekthöjning du pratar om kan accepteras på bilar äldre än 1976 samt på bilar som byggs om till 3-vägkat. 3.8 Ändrad bil För en bil i trafik av 1976 till och med 1988 års modell som ändrats i avseenden väsentliga från emissionssynpunkt gäller följande bestämmelser. 3.8.1 En bil som ändras i något avseende väsentligt från emissionssynpunkt är godtagbar om den efter ändringen uppfyller kraven i 2.1 och 2.3 enligt grundreglerna i dessa bestämmelser. 3.8.2 Alternativt till 3.8.1 gäller att en bil som ändras i något avseende väsentligt från emissionssynpunkt är godtagbar om den efter ändringen uppfyller kraven i 2.1 men i 2.3 endast kraven i 2.3.3, 2.3.4 och 2.3.5. För uppfyllelse av kravet i 2.3.3, när det gäller omfattningen av överensstämmelsen med avgascertifierad fordonstyp, tillämpas de undantag som anges i 3.7.1. Detta undantag gäller under förutsättning att bilen omfattas av handlingar enligt antingen a eller b. Den ändrade bilen skall för att få brukas vara godkänd vid registreringsbesiktning. a. Ett intyg om jämförande undersökning enligt 3.7.2 a. Ett sådant intyg skall vara i original och utfärdat av den biltillverkare till vilken aktuellt avgascertifikat utfärdats eller av dess representant i Sverige. Intyget om jämförande undersökning skall vara undertecknat av en hos bolaget härför utsedd person. Överensstämmelse beträffande utrustning och funktion kan konstateras utan att emissionsprov enligt i bilaga 1 i A10-Regulation (SNFS 1981:3) utförs. b. Ett protokoll från en särskild kontroll enligt 3.7.2 b. 3.8.3 Berör ändringen, som gjorts från emissionssynpunkt, endast ändring enligt a, b eller c, behöver ingen handling enligt 3.8.2 visas. För uppfyllelse av kravet i 2.3.3, när det gäller omfattningen av överensstämmelsen med avgascertifierad fordonstyp, gäller samma undantag som anges i 3.7.1. a. Byte av motor: om den inmonterade motorn dels har samma utrustning och injustering, enligt 2.3.3, som den utbytta motorn, dels ur avgassynpunkt helt överensstämmer med utförande som omfattas av giltigt avgascertifikat. b. Byte av motor: om den inmonterade motorn är försedd med reglerat trevägskatalysatorsystem och denna utrustning bedöms vara i funktionsdugligt skick. Bilen skall uppfylla kraven i 2.7 och 2.9. c. Typ av växellåda: byte från automat till manuell eller omvänt. SNFS 1996:12 |
|
|
Ehhhh PUST !?! Nu då ????? vad gör man ???? Billy B-10 |
|
|
Bara att "glömma" min operation då eller ???? Billy B-10 |
|
|
Janne T----> Ja !! Frågan är om någon på sbp bryr sej när man väl gjort modifieringen !!! Billy B-10 |
|
|
Vägverkets tolkning av lagen är (som sagt) att du får lov att trimma motorn till +20% av ursprungseffekten förutsatt att man inte PÅTAGLIGT förändrar motorn ur miljöhänseende. Det är där själva tolkningen kommer in. Finns alla avgasrenande komponenter kvar och den uppfyller kraven på avgasutsläpp anser man villkoren uppfyllda. Skulle man inte få ändra någonting på en avgascertifierad motor skulle det t.ex. inte vara tillåtet att byta luftfilter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.