AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.401

Byte rån Reverse till Business CD

Sida 2 av 3
Krall: Varför hänger du upp dig på detta om kabel mellan enheterna, jag har inte skrivit att du har sagt detta. Det var TWA som undrade om kabel mellan MID och stereo, jag försökte bara förklara att det inte finns nån dedikerad kabel här, utan bussen överför signalerna osv.

FP
Ok! Förlåt. Fred Broder:-) Håller f.ö. med dig om att just ordet "adapter" kan vara lite grund för missförstånd i det här fallet.
Nej det är nog så att det är BMWs fel:

I katalogen heter kabeln "adapterkabel för E39 utan MID från fabrik" fast det inte är nån adapter utan en kabel från elcentralen till MIDen som snål-BMW inte monterar på alla bilar...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
TW
33
TWA
520i -97
Suveränt! Då är allt kristallklart. Tack skall ni ha.

En fråga till bara! Mit bak på Philips stereon sitter ett uttag för en liten "enkelpolig" kontakt som går i en ensam grå kabel in bakom instrumentpanelen. Vad kan det vara förn något tro, Telefon muting kanske. Bilen som stereon plockades från på skroten hade GSM i mittarstödet. Det är väl baraatt åka tillbaka och be om allt i kabelväg.

TWA

Muting kommer in på stift 4 (vit/brun) i den 17-poliga pluggen. Om du har diversitysystem i bakruteantennen så sitter det en liten vinklad metallplugg med en tunn koaxkabel ung. mitt bak på stereon. Den har inget samband med telefonen.

FP
Japp, det är nog diversityn, och den får du nog lämna opluggad är jag rädd, såvida du inte vill dra ännu mer kabel förstås:-)
För nåt diversitysystem lär inte finnas monterat om det satt en reverse som original.
Men jag tycker det funkar bra ändå.

Fast Folke, i den tyska rep.handbok jag har för E39 benämner dom den kabeln vi talar om för "massekabel"!?? Betyder inte det jordkabel eller minuskabel. Lite skumt tycker jag. Har du nån förklaring?
Eller är det min dåliga tyska som spökar helt enkelt?
TW
33
TWA
520i -97
Förlåt en okunnigs nyfikenhet! Men vad är "diversityn" för något?

Tack alla engagerade människor för givande svar!

Jepp, massekabel = jord, men jord finns redan i den 17-poliga pluggen. Diversity är ett dubbelt antennsystem som snabbt och omärkligt switchas in beroende på vilket som för tillfället har den bästa signalen. Finns utmärkta ordlistor på bmw.de och se, eftersom det finns massor av funktioner och förkortningar i bilarna som ingen människa kan hålla i huvudet.
Det går ju att se på kabel och kontakt om det är koax eller vanlig enkelledare, jordledare i tyska bilar är bruna eller bruna med svart rand.

FP
TW
33
TWA
520i -97
Tack alla!
En fråga till som kanske skulle tagits upp i nytt forum. SKA koppla MID kabeln själv. Har sökt bland tidigare inlägg efter Kopplingsschema till -39 (520i -97) men utan napp. Någon som vet var man kan få tag i detta. Länk eller bok.

TWA

Finns t.ex Bentleys servicemanual, elmanualen väger flera kg och är på runt 1000 sidor, så det är inte helt lätt. Dåliga schemor för just denna typ av arbeten, många varianter, och 520 är tyvärr inte med (såldes inte i USA), även om det kan vara samma i andra modeller. Du kan ju även flirta med BMW och be om utskrift av just dessa delar i bilen, då är nog chansen större att du får rätt variant dessutom.

FP
TW
33
TWA
520i -97
Tack!

Fler funderingar....
När man byter till MID så måste det kodas hos BMW. Det är inte så att montering av MID, kabel och kodning måste göras samtidigt?
På ny bilar som ex V70N så måste bilen kodas om så fort något har hänt med det som är el-styrt som t.ex om backspegeln får en törn, eller bytts så går inte bilen att starta innan omkodning!!!

E de så idiotiskt här åxå tro??

TW
33
TWA
520i -97
Hej igen

Har varit på BMW Group och köpt adapterkabeln, bara 156 spänn!! Billigt o bra.
Servicegraden är hög åxå. Dom skrev ut komplett arbets beskrivning för monteringen, och det är inte bara två kablar som någon nämnde tidigare, de e nog 5 olika kontakteeringar med flera ledningar i varje. Sedan blir det kodning och 500 spänn till!!

:-)

Det är väl så att ordet "kodning" används som ett samlingsord för diverse ingrepp med servicedatorerna hos de olika bilfabrikanterna. Rätt vanligt i verkstadsbranchen, man kan kanske inte heller begära att de skall använda korrekt vokabulär i sambandet dator-bil. Att man måste koppla på PC:n eller motsvarande vid reparationer och felsökningar är standard idag på allehanda elektronik, kommunikationsradio, mobiltelefoner, vitvaror, TV-DVD-video mm. För att inte tala om industriell elektronik och som sagt, bilar. Vi får lära oss leva med detta, B18 och ventiljustering är ett minne blott...

FP
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Lyfter en gammal tråd, i hopp om lite vägledning =)

Jag har införskaffat den kabel som nämns i denna tråd, dvs "adapter"kabel för MID/IRIS.

Jag skall nämnligen byta från en business "helfront" utan loudness till en "delad" business med IRIS och loudness.

Säkringsdosan vet jag ju var den sitter, men kamförbindningsdosan gömmer sig desto bättre, jag har ju en förteckning över var kablarna skall anslutas, men jag vill slippa riva halva inredningen för att lokalisera dosan.

Någon som kan beskriva vad som ska bort? folke? TWA?

Tacksam för svar =)

6a - för det är du värd
Nej är det helfront torde det väl vara en reverse bandare?? (dvs std på 520,523 525tds)

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Nej, tyvärr finns det en modell som är snarlik reversen, men jag har idag tre apparater:

En Reverse - saknar växlarstyrning, men har loudness (helfront)
Denna satt i bilen från början.

En Business RDS - växlarstyrning, ej loudness (helfront)
Denna behöver ej en "midkabel"
Jag använder denna idag med en Ipod + Ice>Link

En Business RDS - växlarstyrning, loudness (delad)
Behöver "mid-kabel" i och med separat IRIS anslutning.

Jag vill åt det lite "tyngre" ljudet som jag hade i reversen i och med loudness funktionen.

Denna länk redogör för alla enkla modeller jag har varit i kontakt med:

Länk

Men som sagt, de gamla skall jag ej använda, utan det är kamförbindningsdosan jag vill åt =)

6a - för det är du värd
Den "mellanmodellen" var ny för mig

Loudness finns väl på alla modellerna, antingen som fast funktion, som separat knapp eller som softknapp i MID.
Det finns ytterligare varianter förutom de som visas i länken ovan, t.ex Business RDS med MID. Den som visas med denna beteckning i länken är förmodligen i stället en Professional stereo.

FP
Business CD RDS skall det vara.
Ett annat fel i bildlänken är de bilder där man kallar Business RDS mit MID resp Professional RDS mit MID. Båda verkar visa Business RDS men den ena MID-panelen är variant utan telefon, och saknar denna knapp längst till höger.
Det är en liten djungel med olika stereomodeller i BMW...

FP
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Om du vet ett sätt att få fram loudness på min nuvarande modell så är jag även mycket tacksam för det, jag frågade det i en tidigare tråd utan resultat dock =(

Det går ej att klicka fram valet, varesig genom tone-knappen eller "dolda menyn", eller som på min IRIS Business RDS.... genom en separat knapp. Men det kanske går att omprogrammera.... även om jag tvivlar på det.

Om man tittar nära på de du nämnde folke, kan man se att den ena har en övre del märkt professional. Om det har betydelse vet jag ej, kanske är det ingen skillnad på huvudenheten däremellan.

Jag håller med om att det är riktigt många modeller som rör till det.

Jag letar fortfarande efter kamförbindningsdosan =)

6a - för det är du värd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.