AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.399

Byte rån Reverse till Business CD

Sida 1 av 3
Torda
jag har nyligen köpt en 525 -97 och i den satt det en Reverse-spelare. Nu har jag i stället fått tag på en Business-enhet med CD. Jag fick med adaptern för att koppla in själva stereon till bilen, men det måste väl även finnas en kabel som förbinder stereoenheten med manöverdelen. Är det någon som har koll på detta?
Det finns ett 12-poligt rektangulärt uttag på manöverdelen och 2 st 12-poliga rektangulära anslutningar på CD-spelaren. Jag kan tillägga att stereon är från -02 och har en dubbelradig display.
Jag har sökt i formet och hittills inte hittat den information som jag söker.
Märkligt med 525 -97 det är inte så att du har en 523?? ( med 2,5 liters motor..) *S*

Du skall ha en liten adapterkabel till MIDen som heter så mycket som: 65129405409 hos BMW, kostar ca 300:- och lättast är att låta BMW koppla in den bak i säkringsboxen på data busen

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Torda
tack för det snabba svaret, men jag förstår inte riktigt vad Du menar med att den ska kopplas in bak i säkringsboxen på data busen. Var sitter den?

Jag kan reda ut problematiken med 525 - det är en diesel.
kabelen är en snutt på ca 50 cm ena änden passar bak i MIDen andra in nånstans i elcentralen bakom hanskfacket ( vet ej om den skall även initieras via servicedator) det är värt 30 min hos BMW att låta dom plugga i sladden i stället för att köra "gissa-koppla-brinn" leken....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Kabeln ska kopplas dels på några säkringar och dels i KAM-modulen (Vet inte riktigt vad det är, med den sitter framför säkringarna mot torpedväggen). Jag lämnade in till BMW, tog 1 tim. för dom att montera + en halvtimma att läsa in sig på detta då dom inte hade gjort den här monteringen tidigare. Dom tog givetvis inte betalt för inläsningen. Är det en MID ska den dessutom Kodas av BMW-verkstad.

Vad jag är tveksam till är däremot om en apparat från en -02 passar i en -97. Jag ringde en gång på en Businnes-CD från en -00:a hos Harrys Bilskrot, och där sa dom att den inte passade i min -97:a då nånting med radion gjordes om -99.
Förresten, skulle va intressant att veta vad KAM-modulen är för nåt. Folke........! (Eller nån annan som vet)
Förlåt. Hade lite fel: KAM-modul ska vara kamförbindningsdosa.
TW
33
TWA
520i -97
Hallå Torda!
Hur gick det???
Har en 520i -97 med Reverse RDS och har i dag köpt en Buissines RDS med MID display (från 523-97). Som sagt det verkar saknas en kabel mellan dessa två enheter. Var adapterkabeln den rätta som angavs tidigare i detta inlägg? Och hur kopplades den in till slut?

Fantastiskt va bra detta forum är eller hur alla??

TW
33
TWA
520i -97
Glömde säga att jag givetvis överlycklig och htacksam för svar från alla som vet något om detta och vill dela med sig av sin kunskap!

Jag har inte kikat in på -97:or eller modeller däromkring, men förmodligen är det samma som på -00. Stereon är alltså den blanka burken som sitter under luckan, MID är panelen under med (oftast) två rader i displayen. Denna har många funktioner förutom att visa info från stereon. Varianter finns på de tre knapparna längst till höger och på funktionerna naturligtvis, beroende på med/utan originaltelefon, stora färddatorn, värmare mm.
Det går ingen särskild kabel mellan stereon och MID, all data går via ett par befintliga kablar i den stora 17-poliga pluggen bak på stereon. Den 10-poliga lilla kontakten på stereon används endast när det sitter en CD-växlare bak i skuffen.

FP
TW
33
TWA
520i -97
Men skall det inte gå någon kabel från displaypanelen? Den skall ju visa radiokanaler osv... På min display sitter ett kontaktsycke på ena sidan vars koppling gick någon helt annan stans än till delen ovanför som är radiodelen

Jo du behöver en MID-adapterkabel. Åk till BMW så fixar dom det åt dig. Men jag rekommenderar att du även låter BMW-verkstad installera den åt dig . Jag tyckte i alla fall att det verkade ganska pilligt. I.o.m att du har en MID nu så måste även den kodas av BMW när den är monterad, nåt som inte behövdes i mitt fall då jag satte in IRIS-displayen. (den lillla enkelradiga displayen)
Se f.ö. mitt tidigare inlägg i denna tråd.

Alltså: Allt du behöver är en MID adapterkabel och montering av densamma. Plus att MID-businessen sen ska kodas också. Thats it!

(MID-kabeln jag pratar om är alltså den kabel som ska in på baksidan av displayen. Dom andra ändarna (2) av den kabeln ansluts dels på några säkringar, dels på några terminaler i kamförbindningsdosan)
TW
33
TWA
520i -97
Okodoki, tackar!
Du säger att displayen skall kodas? Är det artt funka rätt till de behös som finns eller inte finns1
Köpte grejerna på "skroten" är det så att det skall till något kodintyg eller liknande för att apparaten skall funka sedan? I såfall får jag skynda mig att få tag i pappren innan bilen blir en kubik.

Kodningen i detalj vet jag inget om tyvärr i.o.m att jag inte behövt göra det. Men det kanske inte skadar med lite papper. Jag köpte också en beg. apparat och med den fick jag ett litet kreditkortstort "Radiopass", vet inte om det har nån betydelse men..

Nä, den här frågan tror jag nån annan får svara på:-)

Kan ju i alla fall glädja dig med att ljudet i businessen är ganska kraftigt bättre än i reversen. Alltid nåt:-)

Lycka till !!
TW
33
TWA
520i -97
Tackar! Så koden på radiopasset var ingenting som krävdes för att få igång apparaten "radion-CD / displayen" efter bytet?

Nej, jag byte från en Reverse till en Business med IRIS-display och då krävs ingen kodning.

På mitt radiopass står endast modellnummer och serienummer. Tydligen mer ett slags "ägarbevis".

Men jag tycker att du ska kontakta din Bimmerkrängare så får du alla svar, och du måste ju ändå ha kabeln.
Kodning på MID vet jag inte, däremot finns de flera modeller/varianter på hårdvaran. Nån adaper har inte jag, kontakten bak på MID försvinner in i kabelstammen i bilen. Varför skulle det gå en kabel direkt mellan MID och stereon? Som jag förklarade innan så sker kommunikationen på redan befintliga kablar i den 17-poliga pluggen i stereon, den samrbetar med alla övriga delar i bilen på I och K-bussen. Det rör sig om t.ex multiratt, hastighetssignal, data för volym, stationer, RDS-signallering mm, mm. MID i sin tur samarbetar förutom stereo, även med telefon, färddator mm. Allt sker på bussen, det skulle bli enorma kabelmängder om man inte hade bussystemet, nu räcker i princip två trådar mellan alla de olika enheterna

FP
TW
33
TWA
520i -97
Folke! Du menar att det räcker att plugga in den 17 poiga kontakten i stereon. Skruva fast den i panelen. Sedan sätta fast displayen, utan att ha någon kabel kopplad till displayen? och att all kontakt sker via "bussen" från Stereon!

?? TWA

TWA: Du måste ha adapterkabeln!

Men folke. läs min tidigare beskrivning vart kabeln går. Jag har aldrig påstått att det går en kabel mellan display och stereo.
Jag skrev ju att den går till säkringar och kamförbindingsdosa.

Du har väl originalmonterad Business med MID, då behöver du ju inte nån extra kabel givetvis, den finns ju redan där!
Kabeln du beskriver som försvinner in i kabelstammen är den kabel jag pratar om. TWA behöver montera in den i efterhand. precis som alla som byter från reverse till Business. Och på BMW-språk kallas den då MID resp. IRIS adapterkabel.

ang. kodning: Jag fick en monteringsanvisning utskriven hos min BMW-verkstad och där står så här, jag citerar hela stycket:
"När man byter ut den standardtillverkade radion BMW Reverse RDS mot en IRIS resp. MID radio måste man göra en separat beställning av den passande IRIS resp. MID manöverdelen och IRIS/MID adapterkabeln. Det nya radiosystemet med IRIS manöverdel behöver inte kodas. Det nya radiosystemet med MID manöverdel måste kodas"
Jag menar inte att det inte behövs kabel, bara att den inte går direkt mellan stereo och MID-panel. Den kabel som helt riktigt sitter i bilar som har MID brukar väl inte kallas adapter, bara anslutningskabel. Möjligt att BMW kallar den adapter vid eftermontering som i detta fallet. En adapter brukar vara en övergång eller omvandlare mellan t.ex olika kontaktmodeller. Petitesser kanske, men rätt bra att veta rent vid allmänt montering, felsökning osv.

FP
Precis! Vid eftermontering (Och det är ju det som vi pratar om) kallar BMW själva den för MID adapterkabel. Vore ju dumt att kalla den adapterkabel när MID är fabriksmonterad. Men i fallet vi diskuterar här så kallar jag den adapterkabel eftersom den lilla kabelhärva som TWA behöver ju,som sagt, kallast just detta i BMW:s rullor.

Kan ju hända i och för sig att BMW borde kallat den endast för MID-kabel,

Och Folke, Jag har FORTFARANDE inte sagt att det finns eller ska finnas nån kabel mellan disp. och stereo!

Enkelt uttryckt: Vid orig. monterad reverse finns det bara det stora kontaktstycket. Disp. och Stereo är ju en enhet. Vid byte till Business saknas ju då den lilla kabeln som kopplas bakom displayen. Alltså måste denna Eftermonteras helt enkelt.
Och den eftermonteringskabeln kallar BMW ....Ja, du vet;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.