|
|
|
|---|---|
|
Oljetryckslampan fladdrar när jag kör utav bara den..Vad är det första man ska kolla? har bytt oljetryckskontakten men det hjälpte inte hjälper om jag byter till lite tjockare olja? för jag kör på helsyntet nu | |
|
Det första är nog att kolla hur mycket olja du har.... |
|
|
Och kolla vilken typ av olja du kör på och hur gammal den är. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det någon som vet hur bra oljesmörjningen funkar om man kör hårt, alltså kurvor och sånt... tänkte på alla sidokrafter... så att det inte kommer olja där det skall komma... vissa motorer tål inte för kraftiga kurvor.. då kan oljelampan börja lysa.... Någon som vet? Mvh Johan |
|
|
oljan är bytt för en månad sen å nivån är bra..jag kör med shell helix helsyntet.funderar på att byta till delsyntet, men frågan är ju om det är värt å testa om man ändå åker på att skruva isär massa grejer den har gått 16900 mil |
|
|
Varför byta till delsyntet? Då försämrar du ju smörjningen ännu mer. Helsyntetisk olja har ju bättre pumpbarhet och flöde än mineral ! |
|
|
Ok varför rekomendera dom att man ska ha delsyntet i äldre bilar? jag tror att dom har kört mineral olja ibilen förut..problemet har uppkommit efter jag bytte till syntet i sommras ni svarar fort här! Väldigt trevligt forum Tacksam för alla svar |
|
|
Välkommen hit! Vilka är "dom" som rekomdenderar delsyntet i motorn? Jag tycker inte du ska byta till delsyntet. Detta har varit uppe oändligt många gånger på detta forum. Sök på ämnet! Du har flerabn timmar av läsning framför dig! /Anton |
|
|
Alla verkstäder å mekaniker som jag har frågat har rekomenderat delsyntet..jag har läst massa om oljor men får inte nån klarhet, alla verkar ju tycka olika Men kan det vara dåligt att byta till syntet om man har haft mineral förut? |
|
|
Att man rekommenderar delsyntetisk olja till äldre motorer är helt enkelt att man tror att dess ägare inte vill betala 130 kr/litern eller mer för oljan. Helsyntetisk olja är bättre även för äldre motorer! (så länge som du undviker de tunnaste moderna oljorna, t ex 0W20, 0W30 eller 5W30) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om det har varit dålig olja i motorn tidigare, kan den nya "fina" oljan ha löst upp avlagringar som kan ha täppt igen filtret. Hur ser oljan ut? Vid misstanke om att oljan/filtret är smutsigt, bör du byta olja och filter så snart som möjligt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok men kan det vara så att syntet olja har löst upp massa rester som finns motorn å satt igen nåt kanske? Tänkt åka till garage imorgon å börja med lite felsökning..vad börjar ska jag med tycker ni? |
|
| de jag märkte var att oljan blev svart fort,efter några dagar bara..bytte oljan å filtret för ungefär en månad sen igen..filtret var kolsvart och även oljan desamma | |
|
Jag gjorde en snabbsökning på forumet med sökordet "syntetolja" bara av att kolla hur många träffar man uppnår med det ordet säger hur ofta detta har disskuterats. Jag tog denna länk som exempel, Länk men det finns rent av hysteriskt mycket information om du läser vidare i andra trådar. Jag kör själv på helsyntetisk olja "Castrol Magnatech" och det har fungerat ypperligt bra. Tillägger att jag provat några andra oljor som inte fungerat lika bra i min motor (M42) alla jag har provat har varit helsyntet. Lite länkar i änmnet: Länk Länk Länk Länk Länk /Anton |
|
|
Börja med ett olje- och oljefilterbyte. Eller åtminstone ett filterbyte. Har du tur räcker det! Om det inte hjälper får du gå vidare och mäta oljetrycket, för det kan vara pumpen som håller på att ge sig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för de mycket intressant läsning verkar vara många BMW ägare som har problem med oljetryck..Vad är som kan ha ha börjat strula med min?kanske svårt att säga de kan väl var mycket men några exempel iaf |
|
| kan man rensa motor från oljerester på nåt sätt? | |
|
BigW: Ja med Bilsteins metod. Det kallas för Engine flush. Läs mer här, Länk /Anton |
|
|
Glömde genreralagentens länk Länk /Anton |
|
| Det finns ju nån fjäderbelastad ventil i filterhuset,kan den ha nåt med mina problem att göra? | |
|
har varit i verkstan idag å mät oljetrycket,gav inge utslag alls på mätaren.på söndag blir det väl å ta ner oljetråget å försöka hitta oljepumpen är den nån som har en bättre beskrivning än den som finns haynes rephandbok hur man kommer åt oljepumpen?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.