AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.832

Byte från sportchassie till "vanliga" dämpare och fjädrar?

La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Har en 525 tds -96 som är fullmatad med utrustning och även då med sportchassi och nivåreglering.
P.g.a. dåliga vinter och sommarvägar tänker jag byta till vanliga stötdämpare och fjädrar.
Är det någon som gjort detta och har någon erfarenhet av det? Jag drar en del släp och det är ju väldigt bekvämt med nivåreglering men kan även klara mig utan denna.
Skall man byta till orginaldämpare med nivåreglering eller utan? Är det någon skillnad på komforten på dessa två?
Priset skiljer ju en hel del som bekant!
/Lasse
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad ska du göra av dina gamla dämpare??
Är det nåt som e slut och bör slängas?
Eller kan det användas av andra? =)

Schnelle fart, Härliche fart.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du nivåreglering på bilen nu? Annars blir det lite bökigt att montera dit det. Men om du nu har vanligt sportpaket utan nivåreglering så kan du köpa nya fjädrar till std chassie, dvs lite längre fjädrar och givetvis stötdämpare till dem. Det finns även så kallade lastfjädrar att köpa till bak, dessa är lite hårdare än original men med samma höjd som är just tillför de som drar mycket släp.
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Herr Gaspedal:
Nix, dämparna är inte slut utan är i mycket bra skick, har för mig att förra ägaren bytt bakdämparna t.o.m.
Vad jag skall göra med dom...? säg det...byte till orginal blir det iaf.
Troligtvis blir det väl när bytet väl är avklarat att kränga iväg dom på begad marknaden för nå'n hundring, om det finns intresserade...!?
Det är ju en superb väghållning med sportchassiet och under sommaren en (i mitt tycke) acceptabel komfort, däremot så känns det som att bilen skakar sönder när man kör på dessa förb...at usla vintervägarna i Norrbotten.
Per_j82:
Jag har som sagt standard sportchassie och även standard nivåreglering i bilen, så enklast är väl att byta till standardfjädrar och stötdämpare med nivåreglering, dock är priset ganska högt på dessa...
Vet ej om det ställer till något problem då krängningshämmaren är styvare i sportchssiet men kan inte tro det...

/Lasse
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kräng dom till mig =) Jag e intresserad...

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan tänka mig att byta oxå. Men jag har ingen nivå reglering på min bil...

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Herr Gaspedal: Är du säker på att det är samma dämpare på E39 och E34?

Mvh, Steaman

jag är också intresserade av dämparna om de inte skulle passa till E39 :an så hör av dig utifall du ska sälja dem
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Aha, e det e34:an. Fick för mig att det var E39. Då passar dom inte till mig. Kunde få ett par grymma sportstötar annars av en polare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.