AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.129

Prestanda 325 tds?

Lars Jakobsson
Hur kan man gemföra tds mot bensin motorn? tds borde ju ha betydligt högre vrid...så är dom på liknande antal hästar borde tds dra längsta stråt? Kan tillägga att den här tds:en inte är orginal...
bm
96
bmw_erik
540ia -93
tds bör väl ta starten, men tror att bensinaren kommer på slutet pga att en bensinare kan varva mer?!? Diesel är väl mer en "lågvarvsbil"?? T. ex lastbilar har diesel och de är väl inte så snabba, däremot har väl de flesta racingbilar bensin?? Kan ha tokfel men jag TROR det blir så. Någon annan?
det är rätt som ni säger
har åkt ifrån både 325; nya 525,golf gti, och liknande bilar i intervallet 30-160 utan problem (med 0.9 bar bara) men sen är det över pga utväxlingen
med högre laddtryck + intercooler hänger dom inte alls med över huvudtaget (kolla in dieselmekens 525tds)
det är skitroligt att blåsa förbi och sen se när dom upptäcker på bakluckan att det är en diesel

helgonet
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Körde ifrån Audi quattro 2,8, MB 300E, Volvo 850 2,5 med min standard 525 Tds, och 325:an är ju lättare + trimmad så den borde kunna häva sig fint.
Kowalski
bmw_erik: Är det inte tvärtom?? Bensinaren spöar dieseln 0-100 just därför att dieseln är tok-död runt tomgång för att sedan ge maxvrid efter några hundra varv.

Däremot har bensinaren ingen chans vid segdragning, dvs 80-120 på femman tex.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Lars Jakobsson
Den ligger på c:a 170-180 hästar nu...men med bla. ny turbo, intercooler och nytt trimm chip med ställbart laddtryck ska den nog kunna gå rätt fint... Men hitills verkar det ju som om den kommer bli rätt rolig..

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
En dielse varvar inte så högt, pga lite olika saker. dels är väl för att det är ett enomrt tryck i vevhuset. kompresionen är väl ca 14,1:1 och uppåt. Delar skulle kanske inte hålla så bra om dieseln varvade som en bensinare.
Dessutom är väl förbränningen inte lika snabb på en disel som på en bensinare.

Dieseln går alltså bättre på låga varv men inte speciellt bra på höga varv....

Någon som kan förklara allt om dieseln?
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Någon som kan förklara allt om dieseln?

inte allt, men en hel del finns här

Länk

Apropå att inte varva, "host" var det inte en BMW 540 jag körde ifrån med min lilla Skoda pickup- sommaren 2002? "host"
Men såklart, då hade ju han med BMW:n problem med bränsletryck, tändning med mera. Trodde inte en BMW kunde ha så många fel på en gång "host igen"
Det roliga är att det finns INGEN som har så många otroliga bortförklaringar som en racer som förlorar.
Gott Nytt Dieselår alla!

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.