AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.046

Nån som provat nya compacten?

Soton
Jag är lite sugen på 325ti:n väl bakom ratten så ser man ju inte den hiskiga fronten och dom bedrövliga bakljusen. Nån som provat eller ännu bättre äger en 316ti eller 325ti?
Har varit och gasat med en 316ti , och man kan kortfattat säga att chassit är bättre , men att den känns tung i kurvorna , styrningen är underbar , rapp
på kursändringar ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Soton
Provade 316 ti igår och jisses vad jag blev överraskad.
Bilen är snygg speciellt i den mörkblåa färgen där smälte strålkastaren fint in i fronten gillar designvecket efter sidan. Dags gör provkörning slås direkt av den obonade känslan bakom ratten känns lite trängre än min E46 323ci-00. Gillade skarpt den kortslagiga växel lådan. Tyvärr så var testbilen utrustad med vintersulor odubbat men ändå det tjöt mest hela tiden. Det utmärkta DSC standard. Bilen är rapp visste jag inte bättre så hade jag trott att ti:n hade min 6:a 170 kusar. Bilen känns väldigt rapp underbar styrespons. Motorn svarar rappt på gaspådrag att växla tåhäl var en njutning. Fundera starkt på att byta till mig en maxutrustad mot min 323ci...
Gör jag bort mig? Åsikter tack.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Varför inte testa 325ti istället? Då gör du garanterat inte bort dig, en polare som kört den sa att den gick väldigt bra.

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag provade 316. Fantastiskt fin bil att köra, men motorn har ju inget temperament! Det finns ju ingen effektpuckel, det vill jag ha. Jag var inne på att ha en 318ti som tjänstebil men jag tycker att prisskillnaden mot sedanen (10.000.-) är på tok för liten. Sedanen och framförallt coupén ser ju ut som en halvmiljon medan kompakten ser ut som 160 tusen. Nu kan det ju iofs ha sin charm att vara diskret.

Inredningen är så himla härlig.

Soton, behåll din fina coupé!!!

Mr C
Soton
Jo tanken har givetvis slagit mig min 323ci står väl i 235-240000 och 325ti är rätt dyr med paket och plus. Sen så vill jag gärna ha navi+ läder. Då är vi uppe i 300000 nånstans. Dom hade ingen 325ti i Västerås så jag får åka till Solna och kika. Har bara haft min 323 i 15 månader...
Soton
Dom har tappat proportionerna på priset en compact bör vara 20-25000 billigare inte 10 som nu...
Jag funderar vidare...
M3
82
M3CAB
E46 325ti '02
E46 M3CAB '01
E46 ALPINA B3 '00
Jag har en 325ti och den fungerar utmärkt.
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Har precis (idag) köpt en 316 ti -02. Min personliga uppfattning är att motorn känns (och låter) bra mycket potentare än den är./Jonas
Jag gillar nya compacten av nån konstig anledning...
Den ser tuff ut bakifrån.
Mo
176
Moe
Cykel
Det är rätt mycket "fulhets" rabatt på 325ti om man köper den begagnad så den är definitivt ett bra köp !

Jag är supernöjd med min, och det känns som om jag aldrig skulle vilja byta bort den :-). Har aldrig tvekat ang utseendet och är väldigt glad att den sticker ut lite från mängden, man möter inte en compact varje dag, inte ens i stockholm :-), så det känns lite som en exklusiv klubb :-)
För mig var aldrig ci/sedan något alternativ, jag vägde antingen en 325-330 touring eller compacten. I den jämförselen så var 325 touring med schysst utrustning betydligt dyarare än compacten . Jag tycker den ska i de närmaste jämföras med konkurrenterna från typ audi, vw, mercedes eller andra kompaktbilar inte med sedan/ci. Där tycker jag att alla välkända BMW kvalitéer överglänser konkuransen stort !

Om man ändå gör jämförelser med ci/sedan så är lastförmågan (om man bryr sig) betydligt bättre än t.ex. sedan och och ci:n. Storleken på bilen är också mer behändig. Det är lite lägre utväxling på compacten jämfört med sedanen, det innebär att bilen bli lite surrig runt 150-160 på motorväg om man har den 5-växlade lådan.

Mo
176
Moe
Cykel
ser att tråden var från 2001 :-), kanske lite sent med köptips nu ...
Gillar att den är så annorlunda jämfört med sedanen. E36 compacten ser ju ut som en coupe med kapad bagagelucka...
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Hej igen!

Kul att vi lyckats väcka en så gammal tråd! När man läser inläggen på forumet får man ofta känslan av att compacten är BMW:s svarta får. Många anser att bilen är ful och inte en "riktig" BMW.

Jag är själv nybliven ägare till en E46 316ti från 2002. Är kanonnöjd! Utseendet växer allt eftersom, är mycket snyggare i verkligheten än på bild. Motorn är förvånatsvärt pigg och har ett fint ljud. Kör en 325xi -01 av och till och skillnaden är faktiskt förvånansvärt liten vad gäller motorkultur.

Vad tycker Ni? Är compacten inte en av de snyggare modellerna?

MVH Jonas

(inser att jag kommer få mothugg)
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Fick en sådan i dag som lånebil. Suverän bil! Blev så fövånad att den var så pigg!

Skulle kunna tänka mig en sådan. Dessutom tycker jag den är bra mycket snyggare än sedanen.

Styrningen är riktigt rapp när jag satte mig i min Ci igen kändes den riktigt sunkig att styra och seg. Compacten är skapad för föraren helt klart.

Mvh
Kristian
Jag tycker absolut att Compact är en riktig BMW, och tror nog att den är riktigt skoj att köra.

MEN, jag tycker att den är så FÖRBANNAT ful med sina grisögon och sitt lexusarsle. De enda som lyckats få fason på skapelsen är Hartge, med hjälp av en S54..........

Skall dock sägas att den är ful för att vara BMW....jag hade till exempel mycket hellre kört en compact än en Toyota Corolla eller Opel Astra. Däremot tycker jag att Audi A3 är snyggare.

Hoppas ingen blir arg eller ledsen på mig nu...det är bara min åsikt, och alla tycker som bekant inte lika :)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Här kom det snabba svar! KUL!

Kan hålla med om att det luktar lite Lexus om baklyktorna...
Håller med om att det är förarens bil! Är man van vid "vanliga" 3-serien är det nästan lite ovant att köra compacten, blir helt enkelt ännu lite roligare...

Dessutom är det kul att blippa på färddatorn och se att den drar 0,62 vid landsvägskörning med farthållaren på (småmesig körning iof).

Har idag skickat in bilder på min, enligt min mening, grymt snygga compact till galleriet, bilderna har dock ej blivit publicerade ännu. Återkommer med länk!

/Jonas
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gammal tråd minst sagt :) Dock så hade jag personligen valt en Mini Cooper S framför en 325ti men det är som sagt preferenser! Delar Kalles uppfattning om att bilen inte är allt för vacker. Men håller samtidigt med om att jag hellre åker runt i en compact än astra, peugeot 206, corolla, renault clio osv.

Purre
Jag måste nog säga att jag gillar Compacten väldigt mycket, så mycket att jag har två, både en E36:a och en E46:a. Den senare är en 325:a årsmodell 2002 som köptes begagnad dock i nyskick (1 år gammal, 700 mil) i fjol vår. Det första jag gjorde med den var en 700 mil lång bilsemester till franska rivieran via Tyskland (och Autobahn naturligtvis).
Den har ju fått en del kritik för att vara hattig och lite studsig, och det kanske den är men det är det som jag gillar med den. Känns klart sportig.
Det enda jag skulle vilja byta ut är de extremt fula interiörpanelerna i borstad aluminium.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.