AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.005

Hur mycket ström?

Sida 2 av 2
ar
38
arcoma
750 e32
det ska ligga på ca: 100mA och ligger det över 500mA så är nått fel enligt verkstadsboken min låg på 300mA ungefär det spelar nog in om man bytt stereo tex eller nått annat me.....

mvh matte
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Det är ett orginal BMW som sitter i. Det var också en indikator på batteriet för att se om det var laddat. Den var helt svart, men nu efter två dygn är det svagt grönt. Ska testa i morgon om det funkar.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Kollade min idag och den låg på nästan 800 mA = 10 - 12 dagar o ett ordentligt batteri innan jag ryckte säkring nummer 20 som går till instrumentpanelen + färdatorn skulle jag tro & se då den direkt sjönk till 180 mA vilket borde ge nästan en månads stillastående utan larm.
Nu vet jag att min instrumentpanel inte funkar som den skall då kondingarna är kass på klassiskt vis.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Hur mäter ni denna krypström egentligen??När jag sätter min multimeter på mA o håller proberna på polerna så visar den ingenting.Måste man inte belasta på nåt sätt för att kunna mäta ampere i en likströmskälla???
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
jo det är denna krypström som är belastningen du mäter...

Det verkar lite skumt men jag har faktiskt råkat ut för samma sak som du säger, vi har en 4-5 olika digitala multimetrar i den verkstad där jag ingå och det är bara en enklare variant från bt samt min egen fluke som det går att mäta med och då har jag bara gjort så att jag lossat minuspolen och sen satt multimetern i mellan så "bilen" får dra sin ström igenom mätinstrumentet.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
tänkte på det oxå förresten, kolla säkringarna i ditt mätinstrument oxå.
Just strömuttaget brukar vara säkrat...
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
instrumenten jag har verkar funka,men däremot har jag inte provat att mäta mellan en löstagen pol på det viset du beskrev.Ska prova det.Fick nämligen batteritorsk för första gången förra veckan,bilen har stått länge.satte på laddaren på lägsta o sen stod den så i 5 dygn.När jag skulle prova att starta så orkade inte ens instrumentet att tändas,mätte batteriet o det höll bara 11,6 volt.(biltema 88a/h)2 år gammalt.Åkte o köpte ett nytt batteri o då funka allt.Men nu tänkte jag ta reda på om det va nåt i bilen som är boven eller om det va ett dåligt batteri helt enkelt.Det gamla batteriet verkar ha dött i en cell eller nåt för det vägrar ta laddning. mvh//jacke
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
jacke, du måste mäta som T.A beskriver, dvs instrumentet i serie när man mäter ström (Ampere). Det finns också sk Tångamperemetrar som man sätter runt den kabel som strömmen går igenom. De används oftast för högre spänningar och större strömmar.
Viktigt att kolla hur många Ampere instrumentet klarar.
Amperemetern har låg inre resistans vilket betyder att du får "strömrusning" om du kopplar den mellan polerna på batteriet. Spänning (Volt) däremot mäts mellan polerna.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ställer man ett instrument i Ampereläge och verkligen har testkablarna i rätt hål på instrumentet och sedan mäter ÖVER polerna , så går säkringen i instrumentet omgående. sedan får man 0 Ampere tills säkringen är bytt , oavsett vad eller hur man mäter.

spänning mästs alltid paralellt , ström seriellt.
Tångamperemetrar är oftast aldeles för okänsliga för att mäta likström under 500 mA , det finns såklart känsliga tångamperemetrar men jag har aldrig ens sett någon i verkligheten och de är extremt dyra (minst 20 papp) och används bara i mycket udda/extram tillämpningar.
Med lite tur har man en tångamperemeter som är hyfsat känslig men räkna då inte med att mätonogranheten ens ligger i närheten av +- 1%.

Jacke : Biltema rules ! , deras batterier har en förmåga att sulfatera sönder om de står ett tag , det är lite som att köpa motorolja på ICA att handla batterier på biltema. :-)

3G ger dig Cancer.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tja kollade mitt instrument igår,säkringen hade mycket riktigt gått.Tack för tipset om det o beskrivning hur man mäter.Jag hade ju naturligtvis klantat mig o mätt över polerna,tyckte det knäppte tilller
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
I=U/R :-)

3G ger dig Cancer.
Deliq
>wadel
Tångamperemeter för DC med upplösning ned till 10mA och 1% noggrannhet finns för ca 1500:-
Länk leta i katalogen under test & mätinstrument
modellen heter CM01 , mäter AC/DC-ström/spänning
Mycket behändigt litet instrument som jag själv gärna använder vid felsökning i bilelsystem.

Vid felsökning som ovan behövs inte så stor noggrannhet och upplösningen är tillräcklig för att hitta krypströmmar som drar ur batteriet på kortare tid än normalt.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jo... men sådana där instrument menar jag är leksaker som inte passar för att hitta läckströmmar.
Men visst , bra pris och bra att det även klarar DC mätning av ström genom tång - många klarar bara AC mätning , fast utvecklingen går ju tacksamt nog framåt.

3G ger dig Cancer.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
För att vara extra tydlig , man vill altså se var/när/hur läck/krypströmmar uppkommer , då är det en nackdel att mäta strömmen med tång då man måste vara precis vid instrumentet med ögonen för att se.

säkringar sitter ofta inte precis där man är och vrider på vred/knappar och drar i kablar/kontakter/jordpunkter etc. så då tycker jag det är bättra att ha längre testkablar och kunna ha med sig instrumentet in i coupen eller ha ett riktigt instrument med logger ,ibland är det också trång att komma åt med tångamperemeter men det beror ju mycket på vad man mäter , såvida man inte är två personer som felsöker då är ju sådana småinstrument riktigt bra för det priset.

3G ger dig Cancer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.