AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.006

Hur mycket ström?

Sida 1 av 2
Hej,
Jag undrar hur mycket ström en E38 95:a skall dra i "viloläge", min ligger på 0,59 amp vilket en av de "namnkunniga" BMW-verkstäderna här i Gbg säger är helt normalt. Detta innebär att batteriet laddar ur över en långhelg som denna vilket jag upplever som mkt tröttsamt. Är det fler som har samma problem som jag, eller har jag ngt fel i bilen?

Gott Nytt År till Er alla,

Mvh
Daniel.g
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Max värdet för vilström för en E38 är 50 milliampere.enligt spec från BMW.
Min E39 kan stå i minst 14 dagar utan problem borde din bil också klara, sedan får du väl också kolla kapaciten på batteriet och hålla det väl underhållet. Kör du bara korta sträckor/TID , så hinner det aldrig ladda i nått i batteriet, och ställer du bilen med 60-70% kapacitet så halveras dessa % när temperaturen sjunker.
Och då startar inte bilen.

///MVH Hasso
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vet någon vad en bmw750 får dra ståendes ?
min drar 150 mAh och batteriet laddade nu ur sig på några veckor i kallgarage.
å andra sidan - efter detta så tog inte batteriet laddning och hade mycket hög inre resistans , så jag har reklamerat skiten då det var helt nytt och ett sk. "optima" batteri.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är max 50mA vilström för för E32 också.
7serien ligger på 50 de andra på 40 och z3 på 30mA men det är maxströmmen.

///MVH Hasso
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
aha , då har jag läckström!
o vilket helvete det kommer bli att leta fram 100mA likström...
enklare om det vore en fyra fem ampär sådär... :-)
Fast det e la lika bra att man åtgärdar det.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Tack för infon hasso, om den råkar dra 0,09 amp mer än angivet kan jag leva med.
Det är nog dessvärre att min körning tröttar ut batteriet, många korta sträckor i stan med många starter tar väl ut sin rätt.
Jag köpte en CTEK laddare så jag kan underhålls ladda när bilen skall stå.

Mvh
Daniel.g
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är en enorm skillnad på 0.59 Ampere och 50 Milliampere.

0.59 är ju 600 milliampere vilket är ungefär 12 gånger så mycket som bilen skall dra.

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hmpf, verkar inte som om jag e ensam... :-)

Bästa sättet att få någorlunda hum om var felet kan ligga är nog att mäta batteriet samtidigt som tar säkringarna en och en.
När mät instrunmentet helt plötsligt minskar så är man någorlunda rätt på det...

Hur som helst så ang. ett batteri som blir helt tömt så brukar det vara som så att det blir förstört om man kör det riktigt i 0 då dom ofta vänder polerna och sen inte tar emot laddning igen...(fråga mig inte varför men har råkat ut för just detta ett par ggr innan)
wadel:
Du har rätt, jag har tolkat min mätare fel, så min förbrukning är 0,77mA direkt när jag stänger av och 0,59mA när bilen går ner i viloläge.
Jag har löst detta nu genom att dra säkring nr 6 ur hållarn under huven. den gäller för innerbelysning o vanliga vindrutespolaren så bilen går att köra utan att behöva fippla med det och vill jag spola rutan kör jag intensivrengöringen. Bilen har vid denna åtgärd viloförbrukning på 0,24mA.
Det finns ytterligare 1 säkring i skuffen, nr 56 har jag för mig, den kan man dra och bilen hamnar på 0,06mA men då går det ej att starta, dock fungera larm och c-lås som det skall.

Mvh
Daniel.g
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag skulle ändå mäta dina celler,kan vara en som är dålig eller håller på att bli.Det kan innebära att den drar ut kraften från batteriet.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det är helt klart värt att kolla.
Om du har ett gammalt batteri med syra där det finns skruvkorkar till varje cell så skruva av all korkar och lasta ner batteriet med minst 20A , ser man att det "kokar" dvs. bubblar luft i en eller flera av cellerna är den/de celler defekta.

Har man ett Optima eller underhållsfritt batteri finns det inget okulärt sätt att kontrollera batteriet på.

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jajust..

Daniel.g : om du ej löser det , så kan man montera loss säkringslådan och se vilka kablar som går UT från säkring 6 , anslut säkring 6 och KAPA sedan en kabel i taget och mät strömförbrukningen mellan varje kapning.
På så sätt isolerar du felet till exakt den del på bilen som drar tjyvströmmen.
Det går såklart likabra med en tångamperemeter men det brukar vara jobbigt med likström samt svårt att komma åt.

lycka till !

Batteriet är från Misab och endast 3månader gammalt, den verkstan som bytte åt mig har "aldrig" haft några problem tidigare med deras batterier.
Jag fick dock tipset från en annan verkstad som mätte bilen i startögonblicket att troligen var en cell kass då "dippade" kraftigt. Jag får åka ner med det till dem så får dom kolla upp det ordentligt, det sitter en stor dekal på som anger 3 års garanti.

Tack för alla tips,

Mvh
Daniel.g
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Där satt det!!
Micki: vad menar du "Där satt det!!"?
Skall man inte kunna lita på de verkstäder som man anlitar?
I detta fallet är det en verkstad som endast arbetar med BMW, dom ligger på Ågatan i Mölndal, Du är ju i branschen så du vet nog vilka jag menar.
Får jag ingen lösning så kanske din verkstad kan ta sig an detta?

Mvh
Daniel.g
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är ju endå väldigt ovanligt med nya batterier som är felaktiga.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
dessutom lär det inte ha med batteriet att göra om du mät upp en tjyvström , bilen drar lixom inte tjuvström per automatik om en cell är trasig.

Min drar också ur batteriet under en lång helg.
Mycket tröttsamt att starta med kablar..
Jag bytte batteri precis för ett år sedan.
Nu skall jag lämna in bilen på onsdag hos BMW för att få problemet åtgärdat.Hoppas dom hittar var problemet ligger...

"BMW make the world faster"
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Daniel.g Det är alltid svårt att hitta sådana fel,jag håller med.Men ofta det är inte så märkvärdigt fel.Ett nytt batteri,det säger ingeting.Jag har monterat många nya batteriet,som var defekta,så står man där och kliar på huvudet.Tyvärr,allt nytt är inte felfritt.När det gäller din bil du har så litet avvikelse,dessutom,du skriver själv,att vid start ögonblicket tar upp alldeles för mycket ström.Den kan jag tolka som en cell är dålig.Ett enkel IKEA test:sätt på alla förbrukare,kolla,är batteriet dåligt så efter några minuter så slocknar allting.Du är vällkommen till mig.Häls.Micki
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
blacka, var det något fel på bilen?
I morse "dog" min, men det var -25 C också.
Tog ur batteriet, in i värmen och på med laddaren. Får se om den startar i morgon.
Mycket körning korta sträckor.
Går det inte att kolla, fylla på, ett "underhållsfritt" batteri?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ett underhållsfritt batteri är helkapslat och man kan därför ej SE med ögat om det kokar/bubblar i vattnet kring en cell.
DEt är endå mycket enkelt att testa ett underhållsfritt batteri , enda gången det är svårt är när batteriet är lätt defekt , dvs det beter sig nästan som om det fungerade men man har endå en något låg startström + för hög självurladdning och något låg laddningsvilja.

3G ger dig Cancer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.