|
|
|
|---|---|
|
Ja nu är det snart nyår, som ni vet är det en hel del raketer som ska ner. Är det någon som har fått någon raket i taket på bilen. undrar lite vad effekten blir på det hela. Min bil står naturligvis alltid i garage förutom denna helvetes natt. Vad kan man räkna med, eller är risken liten för nedslag i bilen? Gott nytt år på er BMW lovers! | |
|
Jag chansar inte, min bil kommer vara flera mil borta från närmaste raket, i ett låst och larmat garage :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Ja, risken finna att det dimper ner en glödande raket och gör märken i lacken :-( Själv kommer jag att låta bli att borsta av snön på de bilar som står ute. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Fågelbajs är rent av farligare för lacken än glödande papper. | |
|
Jag tvättar hellre bort fågelbajs än att lämna in bilen på omlackering för att någon unge har lagt en smällare på taket/huven eller liknande. samma sak med raketer som kommer uppifrån och slår hål i lacken.. jag tvättar hellre.. vilken dags som helst. Min 528i Touring Länk |
|
|
Hej! Vet inte om man ska ta upp en "raketfråga" här,men jag gör det ändå ;) Hur är bestämmelserna ang. raketuppskjutning i t.ex "hyffsat tätbefolkade" områden...Finns det överhuvudtaget lagar?? eller är det upp till "sunt förnuft"?(vilket en stor del iofs verkar sakna denna "uppskjutarnatt"). Kanske ovidkommande, men när nu detta är en "liknande tråd" så provar jag. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man får inte utan tillstånd av myndighet skjuta raketer inom tätbebyggt område. Så har det varit tidigare, men hur det är nu eller om det ändrats , men det är en lag som aldrig efterföljs så vitt jag vet. en raket förstörde en byggnad för en halvmille i repkostnad i dag. ///MVH Hasso Länk |
|
Kanske skulle "följa med lagtext" när man köper raketer kan man tycka då,iaf att säljaren är tvungen att säga det vid försäljningen,vilket aldrig sker. Säkert ingen "raketköpare" som frågar heller :) Det står på förpackningen att raketen skall, citat:" endast användas utomhus,på ett förnuftigt och ansvarsfullt sätt" slut citat.. Inget om någon lag på förpackningen iaf. Mvh Janne. |
|
|
Risken att få en raket på bilen är ju lika liten att du själv skulle få en i huvudet om du stog på samma plats som bilen...Jag tycker annars att skjutandet har minskat men jag kanske har fel...Nu när jag skriver detta så får jag väl en superduperraket som gjort sitt på 300 meters höjd klockrent i taket på min bil imorgon kväll...Gott slut samt Gott nytt på er alla! //dutta |
|
|
En smällare detonerade ca 1-1,5m från mitt vänsteröra. Hörde inget på hela kvällen (bara ett skarpt ringande), då känns inte bilen som nåt större problem... Det var en sån där fyrkantig sak med 20 st smällare som -BORDE- gått uppåt, trodde att den hade vält, men efter att den var klar och vi kollade så visade det sig att flera hade gått rakt ut genom sidorna (tillverkningsfel). |
|
|
Dutta: Jag vet inte hur stort huvud du har men jag tror att sannolikheten är större att en bil blir träffad av en raket än att du ska få en i huvudet. :) Personligen tycker jag detta fyrverkerihlevete är totalt meningslöst. Hunden är helt galen av pangadet. Är det inte bättre att tända eld på en 500 lapp och se den brinna upp? Bilen klarade sig i alla fall.. Men det låg en raket inärheten av bilen. Lite tur ska man ju ha också :) |
|
D-diddy |
jag fick en raket i taket på en tidigare "bil" en Ascona B -79 som jag hade i min ungdoms dagar. Det vart som ett inverterat jungfrubröst mitt i taket på den. var inte mycket att göra åt faktiskt. så i år så såg jag till att ha ett mjukt snötäcke på taket. men Murphy var med mig som vanligt, när man förbereder något så inträffar det inte. alltså inga bulor i taket. (fast å andra sidan så tar man ju av taket till våren;) David |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.