AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
966

M chassi

ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Hur kan jag veta om det är M chassi på min coupé ....??
Är det stor skilnad mellan en med M chassi och den utan...??
Om du har listan över tillval som oftast finns inklistrad i början på serviceboken ska du leta efter tillvalet "Sportfahrwerk, M" (Utrustningskod 0704 på min roadster. Om det är samma på Coupén vet jag inte)

Har du inte tillvalslistan till din bil går den att få tag i genom BMW med hjälp av ditt chassinummer om jag inte minns fel. Men lita inte helt på listan. Min bil har utökad skinninredning vilket inte står med i listan. Ett annat exempel är min kompis 5-serie vars glastaklucka inte står med..

Hur stor skillnad det är i köregenskaper mellan ett sportchassi och ett vanligt vet jag inte, men sportchassit gör ju om inte annat bilen lägre vilket dessutom ser snyggare ut. Vet inte om det stämmer men jag har hört att en 2.8 roadster med M-Sportchassi är något lägre än en M-Roadster.

/Carl
Jag blev uppmanad att välja bil med M-Chassi när jag letade Z3, skall vara en väldig skillnad på våghållningen. De som känner mig påstod att jag antagligen skulle bli besviken om jag köpte en bil utan M-Chassi. :-)

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Har nu kollat boken och där hittar jag M på två ställen...:
0704 M LEDERLENKRAD
LED . OREGON M.STRIPES/SCHWARZ

okej !??
jag kan 5 språk men förstår ej detta... och om jag skulle gissa så är det där första betyder att det e M chassi på min pärla...

nån som håller med.. ell kan tyska...??
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
SORRY!!
SKREV FEL.. det skall vara 0710 M LEDERL....
kicki: M Lederlenkrad betyder M läderratt. Det andra M:et du hittade där står för "mit" (alltså "med" på svenska). Meningen betyder därmed "Läder oregon med stripes/svart".

/Masten

"The only reason to buy a 2.8 and not an M is that you want to keep your driving license"
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
det står i en anan tråd om just detta ämne två motsägande uppgifter: en del hävdade att M chassi är standard på alla coupe.
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Aha...!!
jag tycker att den känns rätt så Rå, exakt styrning( som att köra gocard ) ingen vidare komfortabel ( men vem är ute efter komfort )..
Om jag skulle utgå ifrån att det e ingen M chassi på min pärla, så känns den väldigt sportig hård o..... ( jag har ej provtkört M coupen !! ), antar att M coupe ägarna rekomemderar starkt provköra en sån...-:))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.