AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
739

m5 3,8 vs Merca E55AMG

Jonas(81)
Vilken vinner,
Är det nån som har åkt med i en amg merca,hur gick den sånna fall?

Börjar bli tjatigt med ämnen av ovan nämnda karaktär... Är det verkligen så viktigt vilken bil som "vinner"?!?
Jonas(81)
ja det är det! Och det skulle vara kul och höra om Mercan gick bra i högrehastigheter!

Bättre än en M5 3,8 iallafall.
Dorian
Jonas, menar du E55 AMG ? eller E55 AMG brabus ?
Jonas(81)
Jag menar E55AMG

Pu
77
Putte
M3 e36
Hej, har en m3a 3.0 som är trimmad med dom vanligaste grejorna. Drog på E6an mot en e55amg merca och jag hade lite lite mer pulver i min, min var obetydligt snabbare. Vi var väl uppe i som mest 240, man kan väl säga en jämn match.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har kört en E55 AMG vid ett par tillfällen. Det där med att vinna mot en M5 3,8 avgörs nog beroende på vem som kör och på vilken vägtyp. En M3 känns dock rappare.

E55:an är ett landsvägslok som i min mening känns både tyngre och klumpigare än en M5:a och framför allt jämfört med en M3. Men så är det olika typer av bilar karaktärsmässigt. E55AMG är mer "jäsracer"
Men visst går det undan med en karaktär av strykjärn om man pressar bilen, synd är bara att det är så förbaskat dåliga stolar i bilen. Man har helt enkelt problem med att sitta kvar beronde på att de är så platta.

Jämför man E55:an med en M5 E39 bleknar Mercan rejält.

Men jag håller dock med bjoerck att det där med vem som vinner egentligen är ointressant om man inte använder bilarna till bankörning.
Vid körning på allmän väg så kvalificerar sig de här bilarna i en klass för sig med säkra omkörningar som en effekt.
Race vid rödlysen och idiotrace på motorväg hör inte ihop med ´seriös bilkörning/bilsport.
De
145
Dexx
523 E39
hej....

Håller inte med,Sail..-en "Jäsracer" !! .....

Om man bortser från förare eller sätter samma förare bakom ratten på bägge bilarna så går E55 både fortare från 0-100,och runt ringen(nordslingan)än m5 3,8..!!

Sen ska vi inte glömma en annan viktig aspekt.
-Vridet....är helt överlägset M5ans... i AMG har man hela 530!!nm vid låga 3000....det är t.o.m mer än man har i nya M5(500nm/3800rpm)
Visst... håller med om att storleken märks om man jämför med en M3, men jag tycker personligen att den känns "fastare i hullet" än M5 3.8(kan ju iofs bero på att Bmwn är 6 år gammal,AMGn är 1.5 år)

Nää det vore mer rättvist om man ställde M5(E39)mot AMG E55....vrid,0-100,0-200,är väldigt snarlika....

Personligen skulle jag välja en M5...oavsett utgång av ovanstående match...jag menar,
en BMW är ju............just det -en BMW....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har kört E55 AMG på Gelleråsen och den är klart sämre än E39 M5 på bana. Skulle gissa att den går ungefär som en E34 M5 3.8 på bana och är snabbare i de flesta situationer på landsvägen.

Klart mer kompetent än jag trodde innan jag körde den.
Fast det är lite skumt med en åtjomåjt som växlar lite hur den vill på banan. :(

Har piskat drösvis med E55 AMG på Autobahn med min M5, det är alltid lika kul. :)
Det finns ju företag som trimmar M5 också, se:
Länk
503bhp, 644 NM vid 3400rpm, 0-100 4,5 0-200 14,6!!!
Rolig bil!!!

Brabus får upp E55 i 426 hp, 621 Nm, 285 km/h.

MVH

///Wille
Någon som har prestandasiffror på E55:an, 0-402m 0-100 etc.?
Sedan hållar jag inte riktigt med Bjoerc och Sail angående intresset av prestanda jämförelser. Jag tror att de flesta på det här forumet som äger en snabb BMW, är intresserad av att veta hur deras bil går i jämförelse med andra bilar. Har man en M5, M3 eller alpina, så ljuger man nog om man säger att det inte är skoj att gasa utanför banan. Annars skulle man kanske glida runt i en E39 touring.
De
145
Dexx
523 E39
Hej Ivar...
AMG E55 0-100 = 5.6 sek
0-1000 meter = 24.8

Kompisen som har en har tänkt att prova den på strippen i vår,så då får vi se tiden....
Måste bara påpeka att bilen är helt orginal,ingenting är modifierat,inte ens luftfilter/avgassystem.

Vad hade du för tid Ivar?(strippen)var det låga 12or eller?

Mvh Dexx
Det jag menar är att det låter lite barnsligt med rubriker av typen "Vem drar vem". När det gäller ren prestanda finns det ypperliga databanker på till exempel internet där data kan hämtas och bilar jämföras. Diskussionerna har ofta en förmåga att urarta i uttalanden typ "jag drog jämt mot en Porsche 911 turbo upp till 200 med min 523 touring..." Visst kan det vara kul att höra rövarhistorier men sanningen har då låg prioritet. För att svara på frågan tror jag inte förare av nya AMG-mercor bemödar sig med att köra ikapp med gamla M5:or...

Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Bjoerck - Jag har faktiskt kört
ifrån en 240 turbo med min M3 -93
De du !!!!!!!!! .

Hej Bjoerc

Jag har själv varit med om just detta. Jag tror att förare av nyare prestanda bilar också gillar att gasa.Förövrigt gör min "gamla häck" från -92 13.42 0-402m. Då får nog även en ny AMG det lite svettigt.Underskatta inte de gamla M bilarna.
Det kan hända att prestandan i en tolv år gammal M5 är likvärdig med en sprillans AMG. Sedan var det slut på jämförelser. Det har hänt mycket på tolv år gällande design, komfort och teknik. Därmed inte sagt att en äldre M5 är en dålig bil. Då det begav sig var E34-M5 en enastående vagn
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan hålla med om att ägare till nya högprestanda bilar hellre racar mot andra nya högprestanda bilar. Polaren med sin 911 tycker det är föga spännande att rasta gamla m5 or. Inte för att det är dåliga bilar på något sätt. Det är bara att kolla med sig själv kör man en 911 vill man raca mot andra udda bilar kör man 325an vill man kanske raca andra 325/328or osv. Hade en jobbig finnig lirare som ville raca i sin pegeout gti 84 och verkligen jobbade sig med att åka framför bromsa när man körde om körde han om osv sånna idioter vill man inte raca eftersom man inte vet vad dom är kapabla till plus att det inte är någon kamp utan man växlar ner gasar och så försvinner bilen. Inte så roligt!

Sen som jag har sagt innan så är det roligare att raca med folk som inte gör dumma omkörningar och i farter över 300 utan mer som resälskap brukar vara de roligaste "racen" där man tackar varandra för ett gott race när den andre svänger av :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.