|
|
|
|---|---|
Andie_83 |
Hejsan! Är ganska ny ägare av en 325iC -93:a, och är väldigt nöjd. Dock har jag några funderingar...? Bilen går lite ryckigt i 3:an, om jag håller jämn gas i ca 35-40, varför? Bilen sticker iväg BRA över 3500 varv (då kommer väl Vanosen?), men under det så känns den inte SÅ snabb?? Typiskt kännetecken på att kopplingen är slut, vad är det? Killen jag köpte bilen av satte dit ett koniskt luftfilter, och jag vet inte om han kopplade av strömen efter detta, vilket man väl ska för att nolställa? Kan detta ha betydelse även om det är typ månader sedan? Tacksam för svar på mina frågor! Ha det bra, gott nytt år MVH //Andy |
Dark Rider |
En 325ic ska inte kännas snabb under 3500varv! Kopplingen:kör på 5an i 50 och gasa fullt. Sticker motorvarvet iväg utan förväntad fartökning? En annan sak du kan prova är att köra på hög växel i låg fart och gasa samt spraka till kopplings pedalen, den ska släppa men direkt igen bita utan slir. Jo bilen kan kännas slö och gå ryckigt om han inte nollställt bilen. Och det här om "då kommer väl vanosen" det tror ja inte har nån betydelse, 325 ic börjar dra bra vid cirka 5500-6000varv =) Lycka till med bilen i fortsättningen! Bil´n min: Länk |
Bmw ludde |
Min bil ville smårycka då och då, bytte stiften sen gick den rent igen. Das AUTO: Länk |
|
Tjenare. Jag har en 325 och det är vanosen som reglerar insuget till motorn och den används hela tiden. Motorn känns kvickare runt 4000 rpm för att det är mycket effekt, 192hk på 2,5 liter... Alltså vanosen är inget som slår till när du känner effektökningen. Läs om vanos här. Länk //Öberg |
|
|
Slutsatser: 1. Utför Dark Riders test av kopplingen. Slirar den: Åk till Åke Persson i Valleberga och få den utbytt för en spottstyver. 2. Nollställ styrboxen (koppla loss batteriet). Personligen skulle jag montera bort det koniska luftfiltret och ersätta med originalbox med nytt fräscht filter. 3. Byt tändstift och motorolja, om du inte precis gjort det. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
jag har sliten koppling på min och min rycker lite ibland, är dock ganska säker på att det är kopplingen i mitt fall. Andie tar din koppling högt upp på pedalen? |
|
|
Om bilen rycker på jämn gas vid låga hastigheter kan det bero på lite för stort "glapp" i drivlinan,tex så kan bakaxeln vara lite sliten...Hade exakt samma "problem" på en gammal E30, den ryckte lite vid kökörning på körning lite över tomgång dvs runt 1000rpm,felet var i detta fall för mycket "glapp" i bakaxeln.Om dina ryck kommer vid högre högre varv säg 1500 o uppåt så bör inte detta vara ditt bekymmer utan då e de mer troligt att det är själva motorn som gör rycken...E36:ans koppling håller läääääänge,det som man kan råka ut för e att man får olja/föroreningar på kopplingen som gör att den "hugger",detta märker man bäst när man släpper upp kopplingen vid start,bilen vill liksom "vibrera"... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
Andie_83 |
Hejsan. Vill först tacka för ALLA bra svar, blev genast mycket klokare. Nollade datorn innan idag, och det blev en klar förbättring, och bilen dricker mindre. Tack! Harris_85>> Hejsan! Jo, min koppling tar nästan ända uppe, iriterande. Men den får "ta mig tusan" hålla till våren, lägger mig inte och byter nu *ler*! Dawwe>> Ja, precis så går den. Bilen vill gärna studsa och vibrera iväg, skitstörigt. Kan du förklara detta lite mer så blir jag glad! Tack Ha det bra alla BMW syskon där ute, Gott Nytt År MVH //Andy |
Andie_83 |
Föresten, en fråga till. Vilken olja ska jag köra med, fick höra någon Helsyntetisk 5-40W olja tror jag, stämmer detta? MVH //Andy |
|
Om man får olja/förorenigar på kopplingen så blir den så att säga "huggig" pga att den slinter där friktionen är kass,därav vibrationerna.Men det kan likväl vara så att dina vibbar kommer av glapp/slitage i drivlinan,tex kass hardyskiva/stödlager till kardan eller som ja tidigare skrev lite för mycket glapp i bakaxeln...Ett sätt att kolla om det är föroreningar på kopplingen är att "bränna" av den genom att medvetet slira på den,oljeresterna kan tillfälligt brännas bort så här.Funkar bilen som den ska så vet du vad du bör göra för att åtgärda felet:-),dvs byta koppling för den kommer börja vibrera igen även om den inte gör det ett tag efter att du brännt av kopplingen...Att tänka på är att innan man sätter dit den nya kopplingen är o åtgärda läckaget ner på kopplingen för annars kommer du få samma problem med den nya,inget kul...Det är inte heller helt osannolikt att de kan vara så att dina symptom beror på TVÄRSLUT bakvagnsbussningar men då bör det klonka i bakvagnen så fort du åker på ojämn väg o när du släpper upp kopplingen... Om jag vore dig skulle ja hälla i en API-SL klassad olja, tex Shell Helix Ultra 10W-40,eller ännu bättre Castrol RS,bra olja lönar sig i längden...Båda är helsyntet o kostar mellan 4-600 för 4 liter,du behöver ca 7L i din bil:-(... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
Andie_83 |
Tack så mycket Dawwe, du är till stor hjälp! Ha det bra MVH //Andy |
Bmw ludde |
Andie_83: Ett tips angående olja är Agrol Spectra, helsyntetisk, API-SL klassad tror att en dunk på 20liter kostar 1100kr, finns på grandgården Das AUTO: Länk |
| Andie_83 det håller det är lugnt... jag har kört med sliten ett bra tag nu. Min slirar vid häftig start på 1an vid torrt. Men annars funkar den fint. Byt inte innan den slirar när du trycker fullt på en hög växel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.