|
|
|
|---|---|
| Har någon någe bra förslag på hur man får ut med effekt av en 316i som jag personligen tycker känns ganska "tam"? Helst inom en rimlig prisklass, dvs inga turbon eller annat. | |
nizze1985 |
Köp en 325 istället! |
|
Faktum är att det ger väldigt lite effekt (om ens någon) att bara byta luftfilter, avgassystem och chippa om den! Att börja trimma den minsta motorn i sortimentet som oftast är optimerad för att gå billigt, lönar sig sällan. Billigare och bättre att köpa en bil med större motor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att kompressormata din fyra fungerar förstås, men sätt det i paritet till kostnaden för ett bilbyte. Du får mycket bil i utbyte för den du redan har. Jag hade själv en 316 Cpt som jag monterade chip, supersprint, kam, luftfilter och sänkningssats på. Det hade blivit billigare att byta den mot en 325 med något äldre årsmodell. Lycka till! Sign Kjelle |
|
|
Jag körde en 316 compakt som lånebil häromveckan. jag var positivt överaskad. Trimma en 316 eller vilken bmw motor som helst blir väldigt kostsamt hur man än gör. Kompressor eller turbo är de som hjälper. Seriösa installationer av dessa springer i princip alltid iväg mot 40-50 kkr. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| Okej. Tack för svaren... Men om man kunde tänka sig köpa någon typ av KN filter, SS system och någon form av chip, hur många hp snackar vi om då? | |
|
Ca 0 hkr! Dvs. bortkastade pengar! Skall du trimma så att det ger någon märkbar effekt, måste du byta kamaxlar eller överladda. Räkna med ca 1000kr/vunnen hästkraft. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Den kalkylen stämmer bara under 30 hkr tycker jag. tittar vi på ett 7 PSI system till min 330 fran ESS., de ger 335 friska hästkrafter. dvs en ökning med 104 hkr. Kostnad: 5995 USD= 43403 kr enligt idag gällande Kurs på 7,24. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Jo, när det gäller överladdning kan det bli "billigare" hästar. Men 1000kr/hk brukar stämma rätt bra för sugmotortrimmning. I vilket fall är seriös trimning inte gratis precis! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför köpa en 316 om man är ute efter effekt och prestanda? Vill inte låta kaxig men det lär verkligen inte löna sig att trimma en 316i. |
|
|
Harris... Jag kan bara svara utifrån egen erfarenhet. Jag hade ingen erfarenhet av BMW och köpte en 316 cpt utan en tanke på att ha en snabb bil. Sittkänslan, kvaliteten, köregenskaperna.. alltsammans gjorde mig sugen på att göra lite mer. Sign Kjelle |
|
|
Harris: Troligtvis prioriterades komfort/driftskostnader före stor motor vid inköpet. Vad de lönar sig att trimma och inte trimma tycker jag vi lämnar därhän och kommer med kreativa svar istället. Tycker du de lönar sig mer att trimma en e36 328? de är lär ju bli minst lika dyrt. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Varför jag köpte en 316 e46 berodde mest på att den är nyare än en e36. Min individ var lite körd och så är den inte så farligt dyr att äga. Jag hade tyvärr inte pengar nog till att köpa någon annan modell. Därför undrade jag bara om man kan få lite mer ut av det man redan har? Istället för att byta bort hela bilen! :) För tillfället är jag väldigt nöjd med den, den är min första bil. Som sagt är inte pointen här att jag skall ha ut allt fan man får utav motorn, utan tänkte på lite ökning så den skulle bli lite piggare! :P Hade en sida som lovade 16-20hp mer med ett chip, det kan ju inte stämma eller? Var något svenskt företag, kommer inte ihåg namnet... |
|
|
Att lova 15-20% mer effekt ur en sugmotor med enbart trimchip är nog tyvärr inget annat än rent bedrägeri! Nästan alltid säljs trimchip med olika klyschor som "ger upp till xx hk eller xx% mer effekt". Sedan brukar garderingarna komma, som: effektökningen kan variera mellan exemplaren beroende på motorns toleranser och slitage mm. Om firman inte kan garantera en viss effektökning, varför skall de då presentera effektsiffror? Kortfattat kan man säga att trimchip ger marginella (eller inga) effektökningar på sugmotorer. Däremot kan trimchip flytta varvtalsspärren några hundra varv uppåt, vilket kan göra att accelerationssiffror kan bli något bättre pga färre växlingar upp till 100km/h... Sportluftfilter skulle jag personligen aldrig använda i en motor som skall gå utanför en tävlingsbana pga ökat smutsinsläpp! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad är det för skillnad mellan motorn på 316 och 318 då? Det är ju samma 1.9L motorn som sitter i båda? | |
|
Det är inte samma kamaxlar. Även styrelektroniken skiljer sig åt. Kan vara mer som inte är samma! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan man inte då i praktiken 'updatera' sin 316 till en 318? Och ifall man kan, vad skulle detta kosta? | |
nizze1985 |
Jag kan garantera att det skulle vara billigare att sälja din nuvarande och hitta en 318 att köpa istället... |
|
I teorin kan du säkert "uppgradera" din motor till e 318i, men troligen kostar det mer än att sälja din nuvarande och köpa en 318i, precis som Nizze1985 skriver! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
rallyante |
kan bara instämma, köp en ny bil om du vill ha mer kraft. |
Aldric |
Kelleners har väl ett chip där dom faktiskt garanterat 10% ökning eller så tror jag .. fanns till min is iaf, ca 10%, skulle lämna 154hk bromsat efter chipning. Tro't den som vill ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.