AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.009

E-39 säcka i hop

Hejsan själsfränder är det någon som vet vad som hänt min bil.höger fram hänger helt ner så skärmen tar nästan i däcken.tittade lite snabbt ute i mörkret men allt verkar helt.men det verkar som något i dämperiet/fjädringen i funkar som det skall,bilen gungar som en utsliten jänkare.Kan en dämpare frysa i hop och fastna och om den kan det tar den skada av att jag körde 1 mil. mvh/Nisse

Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom det är fjädrarna som bär upp bilens tyngd, skulle jag kolla så att det inte är ett fjäderbrott!

Rent teoretisk skulle man kunna ta bort dämparna helt och ha kvar fjädrarna. Bilens höjd skulle då bli densamma som med dämparna monterade.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Okay jag får titta till den i morgon jag har kört in den på firmans garage så den får den tina av.Jag menar ju naturligtvis att dämperiet/fjädringen inte fungar som det skall.svårt att skriva med stela fingrar -22 ute är inte skönt.

Länk

---
Hej Johan.Har varit och kollat bilen nu fjädrarna är helt ok mistänker att det var en frysning i dämparen för nu står bilen rak och fin var och provkörde den och allt var som vanligt har dock aldrig varit med om detta,antagligen måste jag väl byta ut dämparen för den lär väl frysa igen när det blir kallt.

Länk

---
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Jag hade samma problem på min gamla Taunus. Inte riktigt jämförbar med din BMW.... men den hade Fjäderben :-)

På den var det vatten i dämparen (kondens ?) som frös och dämparen måste bytas. Borde ju vara samma fel på din dämpare för oljan fryser ju inte.

Peter

Min BMW Länk
Är det någon som vet på ett ungefär vad ett par fram dämpare kostar på ett ungefär.Jag har iof redan beställt ett par men jag frågade aldrig om priset.

Länk

---
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett standardfjäderben (med stötdämpare) till en E39, ligger på strax under 2000 kr/st om du handlar hos BMW.
Är det sportfjädringen så kostar de några hundra mer.

Finns säkert billigare motsvarigheter hos t ex Motornord.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mystiskt. Att dämparen fryser och blir som stelopererad vid kyla kan jag förstå men hur gör detta att bilen "hänger ner helt så skärmen nästan tar i däcket" osv? Bildas nåt jäkla vakuum i dämparen eller?

FP
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Tror det har nått att göra med hur dämparen är konstruerad....

Den verkar liksom bara gå att trycka neråt när den fryser. Det resulterar i att bilen blir lägre på den sidan som frusit. Det är ju också så att det är större krafter som trycker neråt än uppåt :-)

Men det är bara mina egna funderingar.....

Peter

Min BMW Länk
Hejsan! Dämparen reagerade precis som du skriver den går bara att trycka neråt,försökte dra den uppåt men det gick inte kanske beror det på att hela tyngden ligger på den frysta dämparens sida.Har pratat med min verkstads kille han sa att det var ett vanligt problem hos alla bilar(dämpartillverkare),nåväl bilen får stå till efter trettondagen då skall den in på dämparbyte.

Nisse
OK, kan förstå att nån slags ventil agerar som backventil osv i "fryst" läge. Men bilen står ju i jämnviktsläge mha fjädern, nån måste ha tryckt den i botten då osv, och så stannade den där???
Inte världens absolut viktigaste problem kanske, men måste redas ut...)))
Hur som helst, detta kan anstå tills nästa år, ha nu ett gott slut och ett ännu bättre nytt år alla forumdiggare.

FP
Min erfarenhet av förfrusna dämpare ( oljestötdämpare) är att dom vanligen fryser ihop i "neturalläge" under natten och ger den stumma fina APA-traktor känslan men att det släpper efter efter en stund ( några "hårda" mil...) då friktionsvärmen minsakat oljan viskositet
Det kan ju vara så att gasdämpare (som om inte jag har fel för mig innehåller olja+gas??) reagerar på ett annat sätt??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Fick mina nya dämpare monterade i dag (Sachs super)4300:- inkl montering för framdämparna.inga billiga dämpare precis men bilen kändes stabil och fin på vägen.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Jag har också frusen framdämpare, men fick just en prisuppgift på 6400:- i Umeå för detta. 2100:- i skillnad låter extremt mycket .. hur kommer det sig, månne? Materialkostnaden ligger på 4kkr tydligen, men jobbet skulle ta 3 timmar sa dom. Är det en dum idé att låta nån hemmapulare fixa detta svart och köpa materialet själv ?
Jag anlitade ingen auk, BMW-verkstad utan lät en liten verkstad på orten fixa detta då det enligt honom var ett lätt byte(för en som kan)kan nog löna sig att fråga en hemmapulare eller någon mindre verkstad.
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
mycket vanligt fel på detta fenomen jag har haft det flera gånger på mina bilar fastän dom varit nya vidhåller som mina tidigare inlägg att det är dåliga dämpare på bmwbilarna eftersom det börjar jäklas efter bara nåt år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.