|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Bil: 318 -88 (M40 motorn) Varför köpte jag en 318?? Inte nog med att den är slö, det är numera ett problem med den också!! Rätt som det var när jag körde så började motorn rycka. Den rycker ock går ojämt, spottar och "fiser" ur avgassystemet. Det är precis att blien går framåt. Motorn kan gå jämt i ca: 1sek. för att sedan fycka och tappa varv i 2-3sek. det lustiga är att precis när den rycker till och tappar lite varv så, dyker varvräknaren kanske 1000 varv. Alltså inte alls så mycket och lika snabbt som mottorn tappar varv. Min gissning är att det kunde vara givarn som läser av trigger hjulet nere på vevaxeln!? För därifrån tar det ju signalen till varvräknaren, om den givarn är trasig så ser den ju inte att motorn snurrar och ger då inte heller någon gnista eller soppa till motorn, som då dör av. Det är precis så det känns, som den helt dör i någon sek. Kan det vara så, vad annars? den drar ingen tjuvluft, och har gått som en klocka hitils. En annan fråga, det ska sitta en rund plastring med en sladd ansluten till den. Runt en av tändkablarna. Ni som har bytt tändkablar på era bilar vet vad det är jag pratar om, det sitter likadant på min 325:a vet jag. Vad är gör det för nytta? När jag köpte bilen så hade tidigare ägare bytt tändkablar, till några universial kablar utan den där "plastringen med sladd på" Den hängde löst och bilen gick iaf. Med nu ska jag köpa nya kablar med alla krussiduller på, samt att kolla stiften så dom är ok. (jag fick ju inte dän stiften när jag skulle kolla dom sist. Det sitter ju små jävla "gräsklipparstift" på motorn, och någon sådan nyckel hade jag inte. Så om någon har något vettigt tipps om vad det kan vara, så vore jag glad. Just nu så cyklar jag till jobbet.... :-( MVH. /den uppgivne! Hellre liten och rapp än stor och slapp!! | |
|
Kom igen nu då!! Någon måste väll ha en susning om vad det kan vara för fel?! (Nu har jag köpt nya tändkablar, 1700:- på mekonomen. Då hade jag endå ca: 200:- rabatt. 1500:- kostar dom hos BMW. Men dom hade inte en enda sats i hela Sverige påstod dom. Och att ta hen från Tysklan dskulle ta ca: 2 veckor.... Att dom inte skäms?! viket jävla pris på några fåniga tändkablar!!!!!!) Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
En fjäder i fördelaren kan det kanske vara, letade ihjäl mig nästan på en tidigare bil när den upptradde som du beskriver. mvh /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Fjäder i fördelaren??? Kan det vara nå vajsing med bränslepumpen eller dess relä? Att varvräknaren dyker tyder ju i och för sig på att du inte har någon tändning då. Låter som ett elfel.... Alltid lika skoj. Tändlägesgivaren som du snackade om brukar det inte vara fel på enligt BMW i Gävle. Jag har nämligen liknande problem med min, dock så rycker den bara till kanske en gång i veckan. Jag provade i alla fall att byta den givaren utan resultat. Men om du vill prova att byta den så har jag ju en bättre begangnad till övers. (Nypris lite drygt 800:-). |
|
|
Hej! Det sitter ingen fräder i fördelaren på M40 motorn, kanske på M10 vad vet jag?! jag tror inte på bränsle fel. Då skulle inte varvräknar`n fåna sig. Det måste vara ett elfel av någe slag. Vi får se vad som händer i morgon när jag har bytt tändkablar och kollat stiften, men det vore ganska olågiskt ifall det är det som har strulat. Jag misstänker att jag blir tvungen att lämna in bilen den här gången :-( Det är jag inte van vid........... Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
| Ringen runt tändkabeln är, om jag minns rätt, till för att Motronicen skall veta om cyl 1 eller cyl 4 är i tändläge. Den informationen ger ju inte givaren på vevaxeln. Så jag skulle inte ha trott att en motor kunde gå utan "ringen", men din gör ju det...ibland i alla fall... :) | |
|
Hade liknande problem med min M40 förra vintern, den började rycka efter ca 30 sekunders körning och orkade inte mycket tomgången vandrade och den misstände. Ställde jag bilen en halvtimme så gick den bra sen ända tills nästa gång den var kall. Det här fenomenet uppenbarade sig under hösten och vintern. Efter att ha funderat på el-/tändfel utan att bli klokare så provade jag en flaska K-sprit och vips så var problemet borta. En gång har fenomenet uppstått i en mild variant, det var nu i höst innan jag börjat med K-sprit. Har du tur är det samma problem med din, vet inte om det är någon bränsleledning som är känslig för kondens och fryser eller vad det kan vara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.