AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.594

Waschwasserstand trots vätska i behållaren varför?

För ett tag sedan började bettan larma om att jag skulle fylla på spolarvätska, sagt och gjort men trots detta fortsätter den att varna och det blir lite tröttsamt då det kommer en varning vid varje uppstart. Är det kontakten som buggar eller någon sensor i behållaren tro?

Tänkte bara höra vad det varit för fel på era om ni råkat ut för detsamma?

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Det är väl inte helt ovanligt att givaren i behållaren fuckar ur?
Har läst en del om det förrut så det finns säkert dokumenterat i databasen. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Magneterna i sensorna brukar rosta och försvinna. Om man ska köpa på skroten, ska man syna dem noga innan - alla är mer eller mindre rostiga.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack Micke & Erik! jag skall givetvis söka i databasen ; ) men Erik får väldigt gäran utveckla detta med magneterna, har aldrig kommit i kontakt med detta problem och är helt rudis på området.

Enlighten me!

Johan S
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oki... Det sitter ett tungelement i den delen som är fast. I flottördelen sitter det en magnet som påver kartungelementet så länge flottören har flutit upp.

Om du tittar ner i tanken och samtidig vrider givaren ca 90 grader(så att flottören vinklas), så kan du säkert se att magneten är rostig eller saknas helt.

Tillfällig läsning för att slippa plinget är att bygla kontakten.

Erik

___
Om man är en riktig latmask och inte pallar försöka renovera köper man då detta som ett komplett set och kan dom priser jag såg någonstans runt 200:- stämma? anledningen till min lathet är

1. Kallt,blött,blåsigt
2. Inget garage utna bara en grusplan framför huset
3. Inga verktyg att tala om.
4. Tummen MITT i handen.

är givaren och flottördelen två helt skiljda saker som köps separat och isåfall har någon uppskattade priser på detta?

Johan S
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Kunde inte låta bli att kolla runt lite...
Så här ser det ut. ---> Länk
Och så här kostade nivåkontakten i € för ett år sedan. ---> Länk
Och gummimuffen ---> Länk

Inga större utsvävningar alltså.
Obsavera att det är till DIN bil Johan!

Vad skall man säga Micke? Grosse tack! Snacka om att få det serverat på silverfat...

Johan S
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Hehe.. Önskar herrn något annat?

Hur komplicerat är det att byta, vad kan man räkna med i tidsåtgång? Är det nåt man gör på utomhusparkeringen en kall o blåsig eftermiddag?
Materialet var ju nästan gratis, så man kan kanske skulle låta verkstaden byta i samband med att man lämnar in för nåt annat som man själv inte vill/kan göra...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det tar 15 sekunder att byta. Underlättar om du suger ur behållaren ner till under nivågivaren, annars kan det funka om man är snabb.

Erik

___
Bytte givaren, men det hjälpte bara i en vecka, nu är plingandet tillbaka igen. Kan det vara så enkelt att det är Biltemas spolarvätska som förstör givaren? Blir galen, missljud av alla sorter o plingande falsklarm är det värsta jag vet :/
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla kontaktstycket, så att det ser friskt ut.
Ok det ska jag göra, men att man ska behöva kolla efter en vecka med en sprillans ny givare... irriterande minst sagt.
Det finns väl en andra sida av kontakt stycket som du inte bytte när du bytte givaren? Den påverkas ju nte nämvärt av att du byter givaren.

Johan S
www.bimmer.se Länk
För oss Bmwtokar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.