|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om ni upplevt detsamma. Har kört ca 170mil med bilen mestadels på sommardäck men även vinterdäck båda gummina monterade på orginal 17" fälg. Bilen uppträder nervöst på vägen. Vägarna jag åkt på är vanliga svenska vägar med olika storlekar på "rodelbanorna". Tänkte kolla här i forumet först innan jag överreagerar på BMW verkstaden MVH Christian | |
|
Min erfarenhet från Sommar 225-18 fram resp Vinter 205-17 efter 1700mil. Sommardäcken spårar så fort körbanan blir minsta ojämn. Vinterdäcken ligger lite bättre till. Om du har sportchassiet(standard) så blir bilen lite allmänt lynningare. Kan det vara det du upplever? 330Ci är en mycket direktare dimension än både gamla E36 och nuvarande E38 E39. Be annars verkstan göra en 4-hjulsinställning. Det borde gå på nybilsgarantin. Min erfarenhet från alla typer av BMW är att det är av yttersta vikt att ha hjulvinklarna korrekt justerade, annars vandrar bilen lätt. Dessvärre är den också väldigt känslig för kanter.. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
pasard |
Har upplevt detsamma med 225/40 på 17-tum, dock inte så mycket som du säger. Det finns en viss tendens till spårning men inte överdrivet mycket. Jag tror man får leva med det iom profilen/storlek på däcken. Normalt mao. |
|
Jag har samma problem med mina 235-40/18. Den spårar fruktansvärt på vissa vägar. Vägar som man ser är gropiga går den extremt nervöst. På motorväg går den stadigt så jag tror det beror skicket på vägen. Vinterdäcken 185-65/15 känns det inte alls så. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
| Du chris vad är det för däckfabrikat och dimesion? | |
| En fråga till, är däcken nya? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spårkänsligheten beror väldigt mycket på däcksfabrikatet.Har man bredare bak än fram så förvärras tendensen ytterligare. Hasso |
|
Man kan komma till rätta med detta genom att styva upp chassit. /H |
|
|
--> blixten Sommardäcken är orginal. Michelin 225/45-17 tror jag. Vinterdäcken är Nokia Hakka 225/45-17. Båda omgångarna var sprillans nya. MVH Christian. |
|
|
Har kört min 330ci 600 mil och tycker också att bilen är väldigt spårkänslig. Ratten känns nervös i farter över 80 kmh/h. Detta är det största/enda felet med bilen. Däcken är Michelin, 225/45 fram och 245/40 bak, fälg 17 tum. js |
|
| Ja, det verkar som om det är hjulvinklar som behöver justeras. Såvida ni inte har olika michelin däck fram och bak. Jag har varit med om att när jag bytte från michelin till dunlop bak så gick det inte att köra bilen snabbare än 120 utan stora problem. Det löste sig när jag även monterade dunlop fram. De olika däcken hade inte samma reaktionstid så bilen kom på något sätt i egensvängning. Har aldrig varit med om något sådant tidigare med hjul i 14 tums storlek. | |
bmwluver |
sammeo3: har du Pilot Sport? Jag har samma dimension på min bil. Spårkänslig är den hursomhelst, särskilt här i sthlmsområdet där vägarna tagit stryk av alla bilar med dubbdäck. Nu när vinterdäcken kom på 195'er fram o bak, känner jag just ingen spårkänslighet längre. Ju bredare däck, desto mera spårkänsligt! |
|
Till bmwluver: ska hem och kolla om jag har Pilot Sport. Hade en 323ci-00 innan med samma dimension, fast med däck Continental, och de var inte bättre. Första gången som man längtar efter att sätta på vinterdäcken, så man kan se om det är någon skillnad. js |
|
|
mmm...intressant, bilen blev lugnare när jag monterade vinterdäcken, samma dimension fast gummiblandningen är iofs mjukare. Det får nog bli en hjulinställning till våren då ska 235/35-19" sulorna på. Jag gjorde en hjulinställning på M3:an jag hade och det blev som dag och natt, tycker dock att det skall vara rätt inställt på en sprillans ny bil. |
|
| Fast det är klart att är hjulvinklar inställda efter 205 däck på en viss fälg och man går upp i bredd och spårvidd etc, så är det i och för sig inte så konstigt om man behöver justera vinklarna. | |
|
Chris: det är inte säkert hjulvinklarna är korrekta från fabrik. Skynda på garantin gäller endast 500 mil. |
|
|
Hej! Jag åker på Fulda Carat Extremo 225/45 17' och min spårar också kraftigt på sina ställen. MEN det beror primärt inte på bilens hjulvinklar (i alla fall inte på min bil) utan på däcken. När jag var nere i Tyskland och körde på Autobahn (+200 km/h) i somras (dvs där de inte har dubbdäck utan vägar som sals-golv) gick den tokfint. Hur lungt som helst med 4 pers och 30 liter Moselvin i bagaget! (Den gick även superfint på Ringen som ligger några mil från Cochem i Moseldalen.) Det är de sönderrivna Svenska vägarna som gör att det spårar i kombination med däcksbredd och däckmärke! Nu i vinter åker jag splitt nya Hakka 205/55 16' och det spårar ingenting... Mvh / Micke R |
|
bmwluver |
Hm... nu blir jag osäker här! Sade tidigare att bilen uppförsig oroligare, om man har bredare däck! Testkörde nya M3'an igår, som hade 255/225'er. Inte minsta spårkänslig... Har det med chassit att göra, eller...? |
| hej!!! min pappa har en volvo 940 se. med 16" 205/55 och dom är jävlikt spårkänsliga...om jag t.ex kör in på en bussholl plats så moste jag styra i mot...jävlikt ireterande...framvagnen är ny istäld menbilenbetersig likadant för det..kan åka i 50 km släpa ratten så åker den rakt farm och heltplötslikt kan den styra åtvenster allstå då snakar vi mycket!!! vad kan det bero på??? det är peereli 6000 och är nya blanserade fälgar.. vore tack sam för svar..ps ursäkta stavningen har dysleksi..men hoppas att ni förstår va jag menar..//daniel | |
Soton |
Byt till smalare däck fram det gör underverk |
| Kör Pirelli-7000 i M70 splittfälgar 18". Det ger suverän väghållning på 330. Men lite spårig.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.