|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag har ett litet olje läckage i framkant på högersida sett bakifrån (passagerar sidan) på min motor (M3 3.0). Är det någon som har ett stalltips om vad det kan komma ifrån? Kan det vara en packbox från svänghjulet? Om det är så är det svårt att byta? | |
|
Packboxen vid svänghjulet? Är det inte i framkant på motorn som du skriver i början? Tre grundtips om det är fram på motorn; 1. Kedjespännaren 2. Trågpackning 3. Bröstkåpspackning |
|
|
Sorry det stämmer att det är fram på sidan... Det verkar som det kommer några cm upp och inte från trågpacknignen. Är det dyrt att få detta fixat på en verkstad? |
|
|
Låter nästan som det kan vara den hydrauliska kedjespännaren som läcker. Kolla noggrannt efter rengörning om det väter från den. Arbetstidsmässigt tar det inte lång tid att byta spännaren. Däremot tråg- och kåppackningarna kan vara lite besvärliga så där blir det nog en hel del arbetskostnad. |
|
| Jag har bytt kedjesträckare för typ 3månader sedan och innan dess läckte det inte. Men jag kollade uppifrån om det läckte men det är ju svårt att se.. Får ta och kolla och känna under den om det kommer något. Om det gör det ska man dra det hårdare eller sätta någon ny packning där? | |
RafkoM3 |
Det brukar läcka från en kulventil som sitter på blocket under grenröret. Bara köpa ny och skruva in, kostar ca 200 :- Länk Länk |
| Okej jag ska försöka se vart ifrån det kommer, nu har jag fått ett hum om var jag ska leta. Tackar för alla svar! | |
|
Har kollat under sträckaren och det kommer inte där ifrån. Frågan är om det kan vara en packbox som läcker i framkant på motorn? |
|
|
där är säkert som RafkoM3: säger jag hade samma med min innan. Det är lite bökigt att hitta/se vart det läcker. Snart är livet slut.. Eller det kanske börjar när man blir pappa ???!! |
|
| Vad fyller kulventilen för funktion? | |
RafkoM3 |
Gör så att all olja inte rinner tillbaka när man stänger av motorn. Den håller trycket uppe kan man säga... Länk Länk |
|
Kulventilen sitter ju ganska så långt bak på blocket! Läckte på min oxo. Min läckte i framkant från o-ringarna som tätar mot vanos enheten oxo, det är lite bökigare att byta. |
|
|
Okej sitter den långt bak så tror jag inte att det är kulventilen. På min läcker det framkant på höger sida. Det finns ingen packbox som den kan läcka ifrån i framkant på motorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.