AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.076

Byta kupéfläkt e-32?

Su
213
Sune
E60 535d -05
Hej på er allihopa!

Min kupéfläkt har skurit i lagringen på min 750ia -89.
Är det någon som vet hur man kommer åt den på bästa möjliga sätt?

Tacksam för tips

Sune
Ras.mus
Det är faktiskt ganska enkelt.

1. montera loss expansionskärlet. Sitter med två plastskruv. Du kan bara böja det åt sidan sen. Man behöver lirka loss den ena översmämningsslangen (en tunn rackare)

2. Nu ser du en lucka ditsatt med 5-6 skruvar bakom kärlet. Dett ska du ha av. För att lyckas med detta bör du skruva ut skruvarna och klippa loss plåten som håller kablarna utanför luckan. Dessa kan du stripsa dit sen igen.

3. Lirka ut luckan. Nu ser du fläktpaketet.

4. Du ser vajern som sitter tvärs över? Den kan du lossa i vänster sida (sett framifrån) och sedan plocka bort den.

5. Nu hindrar dig bara en plastklämma från att komma åt fläkten. Denna får man enkelt bort genom att använda en vanlig el-testmejsel. Denna har ju isolering nästan ända ut i spetsen. Därför sticker du genom metallen medan isoleringen tar emot mot plastklämman. Då kan du pressa nedåt och bända ut samtidigt och klämman släpper. Den är inte så ömtålig som man tror, min är från 87 och höll för 5-6 våldsamma byten och sitter där än.

6. Nu ska plastlocket av. Det sitter kanske i nederkant med två metallclips. Dessa är lätta att få loss och SVÅRA att få på igen... Jag sket i dem...

7. Lirka ut plastlocket kan tyckas lät men ack nej... Men lite våld och mycket vilja löser allt.

8. Nu kan du bara koppla bort polerna och sen knäppa loss fläktmotorn!

9. Ska du olja upp fläkten och peta i den igen så var rädd om fläktbladen samt detar små balanseringar i form av metall-trådar. Behövs även här lite våld nämligen...

10. Montera allt bakvänt... Ja, inte bakvänt utan enligt omvänd ordning förstås.

Lycka till!
Ras.mus
Förresten så såg jag nu att du har en V12:a... Det har jui inte jag i min skrutt så du får kontrollera att expansionskärl sitter där jag angivit samt att du får plats osv... Inte ens kablaget sitter kanske där.

Men det märker du. Fläkten lär ju sitta på samma ställe och bakom samma lucka.

Fläktarna kan gå och smörja upp ifall inte glidlagret glappar. Då är det bara att dränka in lagret i olja så att tygbiten inuti lagret får tid attt suga till sig lite. Sen smörjer tygbiten lagret i framtiden.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är en beskrivning (med bilder) för 735i på engelska: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Su
213
Sune
E60 535d -05
Tack för hjälpen!
Din utförliga beskrivning var ovärdelig.

Gott nytt år!

Sune
Su
213
Sune
E60 535d -05
Hej igen!

Tänkte skicka lite feedback till alla 750-e32 ägare.

Gjorde precis som Rasmus beskrev, förrutom dessa små skillnader:

Till att börja var jag tvungen att ta bort expansionskärlet helt och hållet, man kan behöva all plats man kan få.

För att ta loss den stora luckan som sitter med 5 st skruvar använde jag en slangklämmemejsel en 7mm med ledat skaft "den som ser ut som en spiral", ni vet nog vilken jag menar.

De två övre var inga som helst problem, utan de andra 3, kan jag säga att jag svor en del över...

Platkåpan med de två små clipsen... monteringen av dessa clips var inte alls svårt. Satt på sin plats efter 3:e försöket. (Tappa inte dem, nästan omöjliga att hitta!)

När jag väl hade fläktmotorn i urmonterad förstod jag vad felet var.
Lagringen hade släppt i sitt hus på "kol" sidan av motorn och den andra sidan var så sliten att den glappade på 5mm!.

Det var bara till att plocka isär hela motorn.

Började med att plocka av de två fläkthjulen av plast med en trearmad avdragare (Min hade inga metallbalanseringar monterade).OBS! Var mycket försiktig eftersom hjulen lätt kan spricka pga. sin ålder. ps. glöm ej att märka upp hur de satt innan demontering.

Plocka sedan ur kolen ur sina hållare genom att vika upp de små metallflikarna som håller kolfjädrarna på plats. (mina var det 40% kvar av)

På den motsatta sidan av motorn sitter det 2 st små klipps på själva axeln, ta loss dessa.

Använd sedan en liten huggmejsel och en mindre hammare för att "lossa" kolhållarsidan från resten av huset.

Därefter, dra isär hela motorn.

Jag fixerade lagret på kolsidan på nytt (genom hårdlödning) och svarvade ett nytt i mässing till den andra sidan och monterade i motsatt ordning. OBS! om man inte synkroniserar lagrena med varandra innan fixeringen kommer motorn att kärva!

Detta tog mig ca 10timmar allt som allt.

Vid tveksamhet, köp en utbytesmotor istället, garanterat enklare.

Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.