AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.683

Börja köra taxi?

Sida 2 av 2
haimaul
Har sett några E39 som går som taxi här i Stockholm. Nån som vet vilket bolag? Man kanske borde börja stödja dem för deras goda smak?

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
852
Sörpan
325xi -02
Hangaround: Quattro kör jag bara ibland, annars är det felhjulsdrift som gäller. Alien: Antispinn/antisladd är en bra uppfinning, Ådi med felhjulsdrift skulle vara helt okörbara utan...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Att köra hem alkisarna från puben på söndagarna är ingen höjdare. Färdtjänst är väl ok men dåligt betalt, man får spel när man får en 2 timmars färdtjänst kl 23.00 en lördagskväll...
Sen alla förmågor som tror att man kan betala med en 1000 lapp på morgonen, eller dom som betalar sin färdtjänstavgift på 16-30 kr och som vill ha växel på en hundring i 10 och 5 kronor...
Glömde en sak sen i midsommras har vi kamera i bilarna så allt drägg åker med dom andra bolagen...
Inga körningar till Vallby längre (dräggområde i Västerås)!
Härligt för er! Skulle inte vara så dumt med kamera i bilarna här heller, även om vi som sagt inte har några överdrivna idioter här.. Men som sagt, man vet ju fan aldirg, det skulle väl avskräcka dom som ens tänker tankarna!

Sörpan: Antispinn är bra, jag vet, men i vissa tillfällen fungerar det inte alls någe vidare! Vissa korsningar är det bara gasa som gäller för att komma någon vart inom rimlig tid, och om då antispinnen ska bromsa ner farten då står man still, punkt slut.. Sen är ju V70 en tung bil, och skall såklart inte jämföras med mindre lättare bilar som inte har lika mycket att släpa på...

Clubsport: Håller med dig om färdtjänsten där! Åka iväg på 2-tim-tripp på en lördanatt är ingen hit alltså.. Man tjänar en 1000-lapp, mot att man på stan kunde få in 2500 eller så!

1000-lappar är dryga förresten... Man får en körning, sen åker man och växlar.. Sen kommer nästa med en 5-hundring, sen får man växla, nästa osv...osv....osv......

// Björn Eriksson
För att inte tala om folk som vill ha rabatt när körningen är klar... Alltså sådana som ska ha rabatt, ABBare mfl.

Då får ni bra betalt, för en 3.5 timmars färdtjänst med många stopp fick jag 1200 spänn...

Mercedes antispinn är kass, griper in brutalt så man tror att bromskivan gått sönder....
En snubbe kör en 530d stöd honom...
Tror det var Taxi Stockholm.
Hehe, jaa... detta med rabbatter är ett kapitel för sig som sagt...

En del gånger finns det dock pengar att tjäna.. Speciellt på ungdomar. Dom brukar säga "stäng av taxametern nu då, så får du resten dricks"... Visst visst.. en tjuga dricks skiter man väl i , en om man råkar stänga den på typ 200, 205 eller så händer det rätt ofta att man får dricksen upp till 300 :) Verkar vara asballt att få rabbatt på taxi...??

Det värsta med färdtjänsten är ju dock alla gammlingar som har bråddar på käppen.. Man gråter nästan när dom kör in käppen rätt i dörrsidan och river upp plasten då dom ska ut, eller när dom tar stöd med käppen i golvmattan och trycker hål i den då dom ska i... Å det går ju inte att säga åt dom heller, för 99% av alla äldre lyssnar inte på ungdomar.. (är 22 år = 0% respekt)

// Björn Eriksson
Hur gör du med otrevliga personer? Jag ber dom att kliva ur om dom inte ändrar tonläge. Så ett pucko på 55-60 år med fru fick kliva ur 01.30 en lördagnatt...

Får spel på alla som vill att man ska köra svart, jag totalvägrar.
Oftast är det folk som ser ut och tjäna bra med pengar som gör så. Plus nästa alla nysvenskar...
Tack och lov så har det minskat.
Su
213
Sune
E60 535d -05
Det här med att köra taxi....

Är själv taxichaufför i Helsingborg, kör för den största beställningscentralen som heter Taxi Helsingborg 180 200.

Jobbade heltid i 3 månader innan jag sa upp mig.
Det är inte att det är brist på kunder, utan att stan är överetablerad med taxibolag. (tror att det gäller de flesta städer i Svrige)
Jag får 36% av intjänat belopp efter att momsen är avdragen.
En genomsnittlig månad:

21 arbetspass á 12 timmar/st 3nätter 2 ledigt 3 dagar
Totalt 192timmar
Totalt inkört belopp: 44658kr
Körsträcka: 5120km

LÖN EFTER SKATT: 10256kr = 53.41kr i timmen

Jag älskar att köra taxi men nu jobbar jag bara på lönehelger och storhelger + jobbar som bilmek.
En bra lönehelg tjänar jag in nästan lika mycket som jag tjänade på en hel arbetsvecka.

Doktorslön? nej, slavlön!

Sune
Sune:
Exakt det är en mäktig överetablering i hela branschen.
Fattar inte varför alla nysvenskar måste köra taxi.
Det näst största bolaget i Västerås drog ner på sina bilar, och vad händer jo alla dom som blev av med jobbet öppnar eget...
Och nu är det fler bilar än nånsin.
Sen hur friåkarna får det att gå ihop är en gåta. Nått för skattemyndigheterna att forska i.

Kör in 55-60 tusen per månad och får ut 15-16.000 netto, men vi har några stackare hos våran åkare som får ut 10.500 heltid...
För teoriprovet.
Vad behäver man för material egentligen?
Räcker det med Taxiboken?
ILiveToRide:
Du behöver en Motormännens Sverige kartbok, det är mycket beräkna kortaste väg och räkna ut vägsträcka i km.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.