AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.684

Börja köra taxi?

Sida 1 av 2
Hej!

Efter mina studier så funderar jkag på att börja köra taxi. min fråga är om man behöver ha haft sitt vanliga körkort i X antal år? isåfall hur många år måste du haft körkort?

Sen undrar jag i största allmänthet om hur det är att köra taxi för nån av er som kanske gör det?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har för mig att man ska vara 20 eller 21 år, däremot inget krav på att ha haft kortet nån tid?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Reglerna finns på Vägverkets hemsida: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
"Taxiförarlegitimation
För att få köra taxi måste du ha en taxiförarlegitimation. Dessutom ska du vara 21 år och haft B körkort i minst två år eller inneha ett D körkort. Taxiförarlegitimation får du efter ett godkänt teoretiskt prov på Vägverket och godkänd vandelsprövning på Länsstyrelsen. "
Hämtat från Länk

Se även här: Länk

Erik

___
Så man kan altså ta detta taxi kort om man har D kort även om man inte haft B i 2 år? Har fått massor av olika svar. Nån här som kan bekräfta?

Ny bild 24 Dec-
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Enligt länkarna måste man vara 21 för att få ta D/DE-kort.

Men om man kan ta B när man är t ex 27 och sedan direkt ta D/DE, vet jag inte.

Erik

___
Du måste ha haft kortet i två år i obruten följd, alltså inte indraget.
Från erikw:
"godkänd vandelsprövning på Länsstyrelsen"

Vad betyre detta? på svenska;)
Det betyder att ett brottsregister som innehåller misshandel,våldtäkt och andra olämpliga brott gör dig i deras ögon olämplig som taxiförare vilket egentligen är sunt för vem vill låte frugan åka hem från krogen med en våldtäktsman eller hustrumisshandlare egentligen?

Men har du en fortkörning eller kanske någon annan ungdomssynd så var inte orolig dom är inte TOK petiga...

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Som sagt, har du inte hittat på några idiotier så är det lungt... Att fela är mänskligt gäller väl i ganska stor utsträckning i övrigt!

Vidare måste du ju ha bra syn, inte ha hjärtsjukdomar eller motsvarande osv..

Hur som helst, själva jobbet som sig är både segt och intressant, beroende på när man kör... Och kör du på heltid kommer du uppleva både och!

Några av dom stora fördelarna är ju alla platser man kommer till! Även om man tycker man känner sin stad både utan och innan så kommer du bli förvånad över hur många ställen du inte haft en aning om! Vidare är det inte helt sällan man kör rätt intressanta personer, höga chefer osv... Kanske inte låter så intressant, men det är rätt kul att skapa sig en uppfattning av landet som skiljer sig från tidningarnas!
Den största fördelen är nog ändå friheten i yrket.. Behöver jag dra in på Ikea och skaffa nånting så gör jag ju det! Man är ju inte låst vid sina tider som man är på t.ex. en fabrik, eller bakom ett skrivbord!

Nackdelarna är inte så många heller anser jag.. Det värsta är väl en del av färdtjänsten.. Att köra senila människor som inte vet vart dom ska när man är framme enligt körordern är ju inte sådär döskoj direkt.. Vidare är det ju också en del packade människor som kan vara lite hotfulla, men oftast blir det inte mer än så.. Tiderna kan vara lite påfrestande ibland.. Om man jobbar morgon en dag, och natt nästa blir det lite fel både på sömnen och på måltiderna, så då blir man lätt lite hängig, men man vänjer sig!

Passen man kör brukar vara antingen 12 timmar eller 8, lite beroende på vem du kör åt och hur många som kör samma bil. 12 timmar låter kanske ganska mycket bakom en bliratt, men du får ju tänka på att för det första sitter man rätt bra, för det andra så är det ju inte körningar hela tiden, och det är inga problem att vila lite emellanåt! Rast tar du när du vill!

Löner då.. Tja, det blir ju inga enorma pengar, det kan man ju erkänna direkt! Däremot blir det i relation till friheten i yrket rätt bra betalt, en bra dag! Själv kör jag på provision, ca 36% av det bilen får in.. Så en normal vecka (Jobbar 4-5 dagar, 12 tim/dag) drar jag in mellan 3 och 4000 kr efter skatt. Till det kan man räkna dricksen som man får in (mestadels på helger och nätter), för min del brukar det bli mellan 3 och 500 kr, efter att jag jag har käkat för dom pengarna med..

Så helt uselt blir det ju inte, men det går alltid upp och ner.. En löningshelg är ju bra att köra, medan sista helgen i månaden är ganska meningslös! Vissa dagar har jag kört in 300 spänn efter skatt, och då är det inte så roligt att sitta i en bil.. andra dagar när det börjar närma sig 13-1400 efter skatt + 400 spänn dricks så är man ju lite nöjdare med sig själv =)

På sommaren är det alltid lite mindre körning (enligt dom som kört länge, jag har själv aldrig kört någon sommar), eftersom affärsfolket inte åker lika mycket, och det äldre folket inte är lika oroliga för halkan.. Dock finns det en garantilön om du kör på heltid och är med i facket.. Den är visserligen inte så hög, ca 9500 kr efter skatt, men det får du även om du inte skulle köra in en krona på en månad..

Nåja, hoppas du fått lite mer att gå på..

Att köra taxi är lite segt emellanåt, men det är i alla fall varierat när det väl händer något, och man får som sagt se mycket - man vet ju aldrig var man hamnar på nästa resa!

Räkna dock inte med någon läkarlön som sagt :)

// Björn Eriksson
Tack för alla svaren.

Så om jag försstått rätt så måste man vara minst 21 år, och ha haft b-körtkort i minst 2 års oavbruten tid?
Det räcker att du varit intagen för fylla för att bli nekad.
Kör taxi och drar in 22.000-24.000 och ungefär 2000 kr i dricks per månad. Se till att arbeta på nått av dom stora bolagen.
Här i stan är det många som vägrar att åka med dom mindre på grund av orsaker...

Jag ber också att tacka för svaren!
Och maxtaxen för att du ställde frågan:)

Har funderat på att köra taxi ett tag för det är lite tunt i min branch här.
Clubsport: Får du in 22-24000 rent i månaden?? Hoppas du menar före skatt, annars kommer jag springandes till din chef illa kvickt :)

Vilken stad jobbar du i btw?

Själv kör jag i Sundsvall, men jag tycker det har varit lite tunnt med körningar här.. Får hoppas på att det blir bättre nu efter jul när folk börjar ha lite pengar igen, och affärsfolket kommer igång!

Trodde det skulle bli bra med körningar på juldagen, annandan osv, men det var bara juldagen det blev någe drag på.. Annandan var som vilken ONSdag som helst!

Ha D gött iaf!

// Björn Eriksson
alien:
Före skatt naturligtvis... Jag kör i Västerås för det stora bolaget, det lite mindre bolaget har väldigt dåligt rykte, hittar inte och kan knappt språket. Drog in 2000 i dricks på julhelgen. Här var det bra alla tre dagarna.
Januari kan bli tunn hoppas som du på affärsfolket.
852
Sörpan
325xi -02
Största nackdelen som anställd är att man inte får välja bilmärke själv. Här i Åre får man köra Ådi... :(

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sörpan> Är inte det en löneförmån? :p

Kunde inte låta bli :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Joje
Hej!

Jag kör taxi här i stockholm. Det är ett jäkligt kul jobb, och man kan utvecklas väldigt mycket på det personliga planet. Även göra "karriär" inom yrket...

Men man får vara beredd på att möta allsköns idioter utan några hämningar whatsoever. Och råka ut för otrevligheter, jag själv är glad över att jag har ett förhållandevis starkt psyke. Kan av egen erfarenhet lova att man känner sig inte allt för glad första gången man sitter med en kniv mot strupen och den fan säger att man ska dö om man tar fel väg från Medborgarplatsen till Gullmarsplan (ni som är bekanta med stockholm vet vad jag menar.).

Gällande lönen är den (iaf mig veterligen) provisionsbaserad. Jag har 39% av inkört belopp efter momsen är dragen, sen skatt på det. Så omkring 25% av det som står på taxametern hamnar i fickan, plus eventuell dricks (den brukar jag kunna smöra upp till omkring 900kr i veckan). Bra körningar = bra lön.

Mvh Johan (vars detta var första inlägget på detta forum.)

Taxi Stockholm 308, 324 och 1127.
Stockholms snyggaste Businessclassförare.
852
Sörpan
325xi -02
Hangaround: Man kanske ska begära löneförhöjning för att man "tvingas" köra Ådi? ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sörpan> Allt som ger högre lön är bra :) Vintertid och med Quattro borde dock vara en riktigt trevlig arbetsplats.

Kanske lämpligt att lägga in ett passande citat från någon här, kommer inte ihåg vem. "Entusiast utan märkespreferenser", ungefär. Ibland lite retsam, bara :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Skulle gärna köra Ådi... Kör själv en V70 med framhjulsdrift.. Kommer ju inte fram någon stans när det är halt! Eller, man kommer fram, men det går fan inte fort! Soppa drar det oxå när antispinn ska vara med och bromsa!

Clubsport: Fan va grymt me 2 pix under julhelgen! Fick inte in så mycket, men så var det ju som sagt bara en bra dag...

Fick dock rejält med dricks en kväll då det vara julfest på travet här i Sundsvall.. Runt 8-900 spänn på en kväll då.. En "herre" stod för typ hälften.. Han ägde 12 travhästar... hade det visst inte sådär jättedåligt ställt :)

Hade tur i tisdag's med förresten.. Drog in 4000 spänn, kvällen före nyår :) Fick iofs dra en sväng till Ånge med en tågmästare, 1500 spänn.. Gav ju sitt så att säga :) Förutom det så drog det väl 3-400 spänn dricks oxå, på hela kvällen alltså

Men som sagt, var fan man ska få pengar från nu i Januari, de vetetusan!

Hehe.. Igår körde jag en gubbe på färdtjänsten, som inte hade sådär järnkoll på klockan direkt.. Han skulle på banken och ta ut pengar.. Bankomaten hade han sagt till Samtrans.. När vi var framme skulle han inte på banken som var ständg... kl 23.30 på natten!! Jaja, bara att åka hem.. Var nog den äckligaste körning jag haft hittills dessutom.. Snacka om dålig hygien.. Fick köra med rutorna nere i 140 under 15 minuter, och ändå var inte bilen utvädrad när jag kom fram..

Här i Sundsvall har vi nog inte dom allra värsta körningarna.. Stan är ju liten, och dom som bokar körningarna vet ju vilka t.ex. missbrukarna är, så dom tar inga körningar från dom.. Det är ju dom killarna som kan dra kniv osv här uppe.. Vi har ju inte så många rån direkt.. Näe, den smällen får friåkarna ta..

Dock så har vi ju kanske inte dom allra största dricksgivarna här heller.....

Näe, nu pladdrar jag bara.. Skall ut och köra lite nu.. Surfredag, blir väl inte en människa ikväll kan jag tro..

// Björn Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.