|
|
|
|---|---|
|
Sitter med ett par stolar med stolvärme nu, men är osäker på om det bara är att koppla in? Är allt redan fördraget egentligen? Vad ska man göra för att få dem att fungera, vad behöver jag köpa på BMW under morgondagen? Hade tänkt att fixa det under veckan så snabbt svar uppskattas. =) Tack. /Hammar | |
|
Har du två knappar med vars tre gröna lysdioder i, längst nere i hörnen på mittpanelen? Finns kontaktstycket i bilen under de gamla stolarna som passar till de nya (för elvärmen)? Då bör det vara helt klart. Om inte kan det saknas t.ex styrenheter för effektreglering osv. Förvånar mig inte om det skulle behöva skjutas i nån liten programsnutt också via DIS isf. FP |
|
|
Kollade nu på de olika kontakterna, det ser ut att vara olika kontakter. Finns det något att köpa på BMW eller hur ska man få de nya stolarna att passa i bilens kontakt? Bilen är från 96 och de nya stolarna (vad märkningen berättar) så är de från 99. Vad händer om inte kontakten är ikopplad till stolen, kan man köra utan att de är inkopplade så länge? Blir lite nervös nu, att man inte ska kunna använda stolarna... :-( Vad finns det att göra? /Hammar |
|
|
Be dem kolla reservdelsnr: 52 11 9 404 949 I den satsen finns de kablar och kontakter du vill ha. Men jag kan inte se ifall den även innehåller själva sätesvärmarna. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Sätesvärmarna ska redan finnas i stolarna vad jag vet, enligt säljaren, så det ska väl bara vara kabalaget som du just gav mig reservdelsnummer till. Tack för nummret, ska köpa det imorgon. Om du hinner svara: Vad kan det kosta? /Hammar |
|
|
Ringde idag och de verkar inte helt insatta på BMW, inte den jag talade med, han sa att han inget visste osv. och när jag frågade om hur man skulle göra om man skulle köpa en ny stol idag och sätta in i min bil, borde väl samma problem uppstå med kontakten? Men då sa han att då beställs en stol som passar just min bilmodell. Hur kan det gå ihop, är det så? När man ringer dem så får man uppfattningen att mina stolar är helt körda, alltså att man inte kan använda dem i min bil... men så kan det väl ändå inte vara? Det är ju bara kontakten vad jag vet som är skillnaden mot de befintliga? Skenor osv. är väl samma mått? (Ska dubbelkolla det också för säkerhets skull) Satsen var ingen lagervara, så det blir till att beställa från Tyskland. Är det säkert att alla kontakter medföljer så jag ska kunna använda mina nya stolar, det är ingen billig sats det där. ;-) Men då ska alltså mina kontakter i bilen kunna konverteras så de passar sportstolarnas kontakt där under. Ge mig lite hopp om att kunna använda stolarna, någon!! :-/ Annars har jag ett par väl utvalda TV-stolar i framtiden, men det är i bilen jag vill ha dem. ;-) /Hammar |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag sitter på samma problem, dvs ett kallt skinnsäte. Borde det inte vara så enkelt att du lurar ut vilka kablar som är till stolvärmen, och sedan drar dem separat? För att köpa komplett kabelsats från BMW känns dyrt och omständigt. Att kontakterna ser annorlunda ut kan eventuellt bero på förändringar i airbagkablaget (någon annan kanske kan verifiera detta?), eftersom det strulade väldigt mycket på tidiga E39:or. Det finns i så fall kabelsatser för detta att köpa på BMW för c:a 300 kr/stol, och arbetet gör du själv om du är normalt händig. Finns beskrivet om du söker här på forumet. Frågan är sedan om du kopplar stolen direkt till stolvärmeknappen i mittkonsollen, eller om du måste gå via relä. Hur som helst ska det gå att använda stolarna, men det kan bli lite mekande. Observera att detta bara gäller om du inte har elstyrda stolar, sådana har jag inte mekat med. Mvh Johan |
|
Borde gå att göra som du menar, bara att skaffa rätt kontakt eller helt enkelt kapa trådarna och koppla in egen kontakt eller skarv. Utöver själva värmeslingan sitter det alltid en termostat som ger signal till styrningen när det är dags att bryta eller ev, reglera ner effekten. På vissa värmesitsar är termostaten inkopplad direkt i serie med värmeslingan inne i stolen och bryter strömmen direkt. Då räcker 12V in på kabeln osv, men på en del är den utdragen till en tredje anslutning, termostaten brukar kopplas mellan minus och utgången, kontakten innehåller alltså +12V, jord och termostat. BMW har troligen det sistnämnda, iaf verkar det så i manualen till E39, termostaten styr då regleringen till värmen, i enklaste fall ett relä t.ex. FP |
|
|
Jag har beslutat mig för att lämna in jobbet till någon som kan. Vågar inte själv göra jobbet då det kräver nya kablar och montering av styrning av stolvärmen i panelen osv. Eftersom jag från början saknade stolvärme så saknades även sladdar för detta, vad jag kan se går det endast två sladdar från kontakten i golvet, ingen till stolvärmen och inget på panelen förutom ASC-knapp. Stolarna är från 99 så det var väl efter 97 (Om jag läste rätt i instruktionerna jag fick, tack igen) som det hände något med kontakterna under stolen. Men företaget jag har varit i kontakt med verkar hoppfulla om att kunna montera allt. De behöver bara kontrollera vad som ska göras så får jag ett prisförslag på det. Stolarna är på plats, bara kabel och panel kvar att montera för dem. ;-) Men det kommer säkert att kosta en slant, det räknar jag tyvärr med. (Vad gör man inte för stolvärme?) /Hammar |
|
|
2:a gången jag lägger detta inlägg: Ett lite annorlunda fel angående sitsvärmen inträffade på min 523:a. Brännhål på förarsätets vänster sida. Då jag inte röker i bilen så verkade det väldigt konstigt. Frågade vid service på BMW i Lund (Theanders) och de trodde först (utan att ha sett brännmärket) att de definitivt var en cigarett. Att det skulle vara värmeslingan som bränt hål trodde de inte. Servicekillen sa att han själv rökte i sin BMW och att han bytt några klädslar pga detta men när han såg det lilla (5 mm) brännhålet så gick han på min linje – att det är sätesvärmaren som bränt hål. De hade dock aldrig hört talas om felet tidigare. Någon? Det skulle kosta ca 2000:- att byta ut sätesklädesln (plysch och bara sittdynan). Tyvärr så kunde han inte garantera att problemet inte skulle återkomma eftersom man i.o.f.s. kan försöka peta tillbaka värmeslingan så att den inte kommer i nära kontakt med klädseln men man vet ju inte om det räcker. Har någon annan råkat ut för detta? Tilläggas bör är att det rör sig om en 523i -96 så det är en förstaårsmodell. Möjligen är det åtgärdat på senare årsmodeller. Cartoncowboy |
|
|
Skumt. Jag trodde inte ens att slingorna gick i närheten av sidorna, utan en bra bit in på sittdynan. Verkar isf som om hela värmepaketet hamnat på sniskan. Att bara peta in ev, synliga värmetrådar är ju uteslutet, man måste rätta till hela slingan så klart. Trådarna blir normalt inte så varma heller, det måste vara nåt mera som spelar in här verkar det. FP |
|
|
Jag har alldeles nyligen plockat isär en sittdyna och värmeslingorna går långt ut på kanterna på de skinnsäten jag har (E39 –00). På min var stoppningen helt sönderbränd och förkolnad, även skinnet var deformerat vilket jag skrivit om i en annan tråd (stolsvärme problem…). Jag tror inte att det är själva värmeslingan som blir så enormt het utan jag tror att det är i de kontaktpunkter värmeslingan har med metalltråden som matar värmeslinga. Matningen av värmeslingan görs på vänster sida av dynan ungefär 5 cm in på dynan och 5-15 cm från ryggstödet. Förmodligen ser det lika ut på höger sida av dynan för där borde den andra polariteten finnas. |
|
|
Låter inte bra. Du menar att du hade ett par punkter då där det blivit överhettning? Verkar som ett tillverkningsfel vid pressningen av kontakthylsorna där motståndstråden går över till matningsledarna. FP |
|
|
Det är nog inte bara tillverkningsfel utan kan också bero på att man t.ex. satt ett knä eller annat vasst förmål som skadat värmeslingans trådar. Har sett ngt ex som haft det felet och varit tvungna att byta värmeslingan. Jag var också på jakt efter stolar med värme till min B10 men fann efter studier av blen och ETK att det skulle bli för komplicerat att montera in dessa. Inget är fördraget och tveksamheter förligger när det gäller styrningen av värmeeffekten. Det är inte digitalt, ON/OFF utan en tydligen komplicerad effektreglering. Den typ av termostat som man hade på t.ex saab har jag inte sett. Dessutom, drar man inte ner effekten eller stänger av så blir det d-igt varmt om häcken. Summa summarum, jag tror att det smakar mer än vad det kostar. Räknar dock med att Magnus berättar utfallet, även på listan. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Bosse: Själva kabeldragningen är inte så svår faktiskt! Att finns med i satsen 52 11 9 404 949 men till den kommer då stolar. Om man har trasig sitsvärme (som jag har) och skall köpa skinnet med fastsydd slinga till den så kostar det 5400kr så då är beggade stolar ett bättre alternativ. Skall riva min stol i helgen för att se om värmen går att laga... tar lite bilder under arbetets gång. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.