AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
900

1:an bakåt?!

Hej! har en alpina b6 -86 med getrag låda med 1:an bakåt,vad är det som skiljer den från en "vanlig" låda?
Tack på förhand..
Är den Lapisblå B6 3,5 utan Katalysator med regnr PLJ?

Då är det min gamla :D

Hmm, förutom dogleg vet jag ej om det är annan utväcxing. Den toppar 252 km/h enligt Auto Motor und Sport test av B6 3,5.
Nej , det är en 2,8...är det stor skillnad mellan 2,8 och 3,5 , rent prestanda messigt?
Som natt och dag. B6 2,8 är en lite trimamd 323i, men B6 3,5 är ju största motorn , trimmad i den minsta bilen.

Monster. Natt och dag skulle jag vilja säga.
1'an bakåt påminner om M3 E30. Där är 1'an bakåt för att det är lite mera "racing" alltså du får lite "rakare växlingslägen". En smaksak. Många av mina polare som hft M3'or har alltid funderar varför t.ex min bil inte har så... Men fräckt e d!

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Vad som skiljer dogleg-lådan förutom växellägena(1:an ner till vänster) är att den är mer tätstegad mellan växlarna, dvs du tappar inte så mycket i varvtal mellan växlingarna utan växlarna "lappar" över varandra.
Fördelen med att ha 1:an ned till vänster och de övriga växlarna i ett "H" är därför att man i racing-världen sällan använder 1:ans växel och därför blir det (som tidigare nämnts) mycket smidigare och rakare växelföring mellan 2-3-4-5:ans växel.(Om du har vägarna förbi Stockholm ngn gång så skicka ett mail så kan du få en tur i min B6 3,5:a och själv få känna skillnaden mellan 2,8:an och 3,5:an :))

Mvh Micke t/
328-96
B6 3,5-89
Si
49
Silverpilen
M3 -88, 518 -82, 318 -84
Sportlådorna med 1:an 'bakåt' har 1:1 på femman till skillnad från de andra getraggarna som har overdrive på femman. Den har också relativt lång etta jämfört med andra lådor... (Och tät 2-3-4)
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
Utväxlingen på B6 2,8l är följande:
ettan:3,42
tvåan:2,07
trean:1,46
fyran:1,16
femman:1,00
backen:3,90

Coolt va?
Tack för alla svar,
Blev sugen på 3,5 nu!!
Skilljer det något på utsidan?,borde väl bara vara att hänga i den?
Eller 2,8 med turbo!? någon som provat?
Alpina Johan
arrggg!!"#
du äger ett samlarfordon...bygg inte om den..få den i så fint originalskick du bara kan...en sån bil blir värd mkt pengar i framtiden..
OK... får väl hålla mig då !*hi hi*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.