|
|
|
|---|---|
|
Som ni kanske vet så har jag problem med att generator inte laddar. Nu äntligen så har jag hittat en generator. satte dit den med ny laddningsregulator, drog nya + och - kablar till o från generator direkt från batteriet. startade upp bilen men den går fortfarande bara på batteriet o volt antalet bara minskar o minskar. remmen är rätt spänd så det slirar inte alls. Nu har jag ide tårka på vad det kan vara för fel förutom att motor jord färta är av o hänger bara men jag provade även med en start kabel mellan motor o kaross utan resultat. Är det nån som har haft samma problem eller har en ide på vad det kan vara för fel Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i | |
| Har du anslutit den tunna kabeln som går till laddningslampan? | |
|
alla kablar är anslutna som dom va anslutna innan det finns en stor + kabel som är ansluten till + kontaken på genarator, sen finns det 2 små kablar o en grov kabel som verka vara minus o satt även på - kontakten på den gamla generator hur många kontakter ska det vara kopplade till generator ? men även om den lilla ladd lampans kabel är ej kpopplad så borde den visa 14v åtminstånde inte 12V sen 11V o neråt Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
Du måste fixa motorns jordfläta bums, annars kan du få mycket konstiga fel i elektronik mm pga den stora startströmmen som tar diverse felaktiga vägar varje gång du startar. Anslutningen till DF (blå kabel i kontakten på generatorn) måste vara intakt annars får du aldrig nån laddning. På DF skall du mäta noll volt mot jord när generatorn står stilla och sedan 12-14V när den laddar. Laddningslampan måste vara hel i många bilar för att generatorn skall börja ladda, lyser denna när du vrider om nyckeln? FP |
|
|
ursäkta en dum fråga, men vad är DF ? så den blå kabel är oxå + kabel, (ingen nån slags jordning alltså). Så då får ju inte genarator nån minus eftersom den ska igentligen får det via motorn som inte har nån direkt minus eftersom min minus flärta är fast som den ska ? har jag rätt ? min ladd lampa lyser hela tiden när jag startar bilen o lkyser när jag vrider om tändningen så den funkar Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
DF beteckningen är anslutningen till generatorn fältlindning, blå färg är standard på denna i nästan alla tyska bilar. Denna kabel är ingen pluskabel men skall inte jordas, måste kopplas som den var från början in till bilens instrumentpanel, laddningslampa osv. Om lampan lyser hela tiden så är blå kabel jordad, eller så är det fel inne i generatorn. Du skrev innan att du dragit nya plus och minuskablar mellan generator och batteri eller hur? Generatorn jordas normalt genom sitt fäste eller separat kabel, hela motorn måste som sagt vara riktigt jordad via sin grova kabel. Det är inte att rekommendera att dra om minus och pluskablarna till generatorn på annat sätt än som det var från original. Du kan få div. problem med spänningsreglering osv när generatorn väl börjar ladda. FP |
|
|
ok tack alla för hjälpen mkt bra svar o jag tror att det kommer att lösa sig varför inte byta jord flärta innan man köper en annan generator :( dumt alltså men bra o ha extra :) Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.