|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, blien ryker rätt mycket vitt (Alltså mer än vanligt på en bil) Blir bättre sen när den blir varm, men ändå. kan det vara något på tok? Vatten? Tacksam för svar. Mvh Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com | |
|
Försvinner det nå kylarvätska? Kan ju vara toppackningen. Min 535:a ryker också mycket på vintern då det är kallt ute..tar ingen kylarvätska dock. Så om din inte tar nå kylarvätska är det inget att oroa sig för. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
-BeeMWe- |
Det borde väll synas på oljan om packningen är kass? |
Alter Schwede |
Åker du bara korta sträckor så hinner inte avgassystemet bli tillräckligt varmt,,då kan det bildas kondens,,kan vara det som ryker |
|
Det borde väl vara toppackningen eller sprucken topp.... Det behöver inte alls synas i oljan för läckaget kan gå ut direkt i cylindern och sen blåsas ut (därav vitröken). Försök att känna om det luktar svagt av glykol i avgaserna. Ett visst extra övertryck i kylaren brukar det bli vid dessa fel. Man kan åka in och kolla om kylarvätskan innehåller koldioxid tror jag. MVH Peter |
|
|
kolla nivån på kylöarvätskan min ryker mycket vitrök helst vid mycket gaspådrag och när den är kall. Men det är ju en stor motor o den måste ju andas mycket =) Så det är nog som det ska /Steffee |
|
|
Ok har kollat kylarvätskan och oljan i bilen, de är på samma nivå och drar ingen ting. Luktar inte glykol av avgaserna eller nå konstigt heller. och avgas systemet är i rostfritt och tar väll längre tid att värma upp med antar jag..tror inte toppackningen är sprucken. jag skall lämna in den på service och gå igenom ventilerna och sådant så de är kollade med. då kan han titta runt i motorn då han ändå är där och rota. skall bara åka 300 meter till firman så rätt nära har jag i alla fall. kör upp den efter nyår då jag fixat allt jag kan hemifrån. Tack för tipsen! Tror nog bilen är ok i så fall :-) Mvh Alla. Ps. det slutar nästan att ryka när bilen är riktigt varm. ds. Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
|
Har haft samma fenomen på ett antal gamla BMW med M30 motorn.. Det går ju en hel del soppa genom den när den är kall = mycket avgaser. Du behöver nog inte orora dig.. mvh Johan. |
|
|
Hej! Kan möjligheten vara så att en eller flera tännspolar är på väg att ge sig? Vad säger HC värdet? (trot jag det heter) oförbrändt bränsle. Misständer den på låga varv? Jag rotar i samma problem. Per aspera ad astra |
|
|
På E28 535 sitter det bara en tändspole, inte 6 st som på din Fritz.. Har den mycket oförbränt bränsle kanske någon tempgivare är kass så den går för fett? mvh Johan. Länk |
|
|
min bil e nyligen kollad och fixad inför vintern men alla jag känner som har bmw säger samma sak dom ryker som gammla ånglokomotiv på vintern.min också BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
Det är nog ingenting att oroa sig över. Det är bara kondens. Det tar en jädra tid för sista burken att bli så varm att vattnet kokar bort. Du kan ju om du vill borra ett 2 mm hål i lägsta delen på sista ljuddämparn så kan kondensvatten rinna ut. När du sen ska besikta så skruvar du bara i en plåtskruv. Mvh Pontus N. |
|
|
Säkert är det kondens. Man märker direkt på lukt och färg om det är nåt som passerat förbränningen i motorn osv. Vid "rätt" betingelser, dvs yttertemperatur, luftfuktighet och mängd kondensvatten i ljuddämparen så kan det ånga på rätt kraftigt. Så länge det inte är mörka eller blå avgaser och som dessutom som luktar kraftigt så är det lugna puckar, även om det ser dramatiskt ut. FP |
|
|
Tempgivare? Går för fett? Vad göra och finns det en eller flera? Och varför tar det några sek innan den blir jämn i tomgången, när man stannar? Pendlar mellan 500 och 900 varv. Per aspera ad astra |
|
| Min M5'a har också en tendens att ryka rätt mycket "vit kondensdimma" vid tomgång när det är svalt ute. Men tycker många bilar gör detta båda nya och gamla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.